I en branche, hvor hver en sten bliver vendt for at finde ekstra indtægter til at redde skrantende flyselskaber, er “Ancillary Revenue” blevet tidens store buzzword. Begrebet dækker over ekstraindtægter udover billetprisen, og udspringer egentlig af lavprisselskabernes praksis med at gøre flyvning til et basisprodukt som kun indeholder simpel persontransport, og derefter opkræve ekstra for bagage, forplejning og sædereservation. For selskaber som Ryanair, easyJet og Norwegian virker det så godt, at disse selskaber for det første tjener penge og for det andet har skabt et decideret forretningskoncept, som nu smitter af på hele branchen.
Ancillary revenue – det nye sort i flybranchen
Af Kenneth Karskov
I en branche, hvor hver en sten bliver vendt for at finde ekstra indtægter til at redde skrantende flyselskaber, er “Ancillary Revenue” blevet tidens store buzzword. Begrebet dækker over ekstraindtægter udover billetprisen, og udspringer egentlig af lavprisselskabernes praksis med at gøre flyvning til et basisprodukt som kun indeholder simpel persontransport, og derefter opkræve ekstra for bagage, forplejning og sædereservation. For selskaber som Ryanair, easyJet og Norwegian virker det så godt, at disse selskaber for det første tjener penge og for det andet har skabt et decideret forretningskoncept, som nu smitter af på hele branchen.
I en branche, hvor hver en sten bliver vendt for at finde ekstra indtægter til at redde skrantende flyselskaber, er “Ancillary Revenue” blevet tidens store buzzword. Begrebet dækker over ekstraindtægter udover billetprisen, og udspringer egentlig af lavprisselskabernes praksis med at gøre flyvning til et basisprodukt som kun indeholder simpel persontransport, og derefter opkræve ekstra for bagage, forplejning og sædereservation. For selskaber som Ryanair, easyJet og Norwegian virker det så godt, at disse selskaber for det første tjener penge og for det andet har skabt et decideret forretningskoncept, som nu smitter af på hele branchen.
by