Ancillary revenue – det nye sort i flybranchen

Af Kenneth Karskov
I en branche, hvor hver en sten bliver vendt for at finde ekstra indtægter til at redde skrantende flyselskaber, er “Ancillary Revenue” blevet tidens store buzzword. Begrebet dækker over ekstraindtægter udover billetprisen, og udspringer egentlig af lavprisselskabernes praksis med at gøre flyvning til et basisprodukt som kun indeholder simpel persontransport, og derefter opkræve ekstra for bagage, forplejning og sædereservation. For selskaber som Ryanair, easyJet og Norwegian virker det så godt, at disse selskaber for det første tjener penge og for det andet har skabt et decideret forretningskoncept, som nu smitter af på hele branchen.

Flere penge ud af passagererne

Hvor lavprisselskaberne har fjernet ting som check-in, bagage, mad ombord i billetprisen, og så tilbyde dette for en merpris, så handler det for de traditionnelle flyselskaber om, at beholde et produkt som inkluderer alle disse ting, Hos de “traditionelle flyselskaber” – som SAS, British Airways og KLM – bliver der nu også kigget på, hvordan man kan hive lidt ekstra mønter ud af passagererne, men her er svaret på udfordringen et andet end hos lavprisselskaberne.
Alle sæder har egen skærm
Disse selskaber har allerede kuffert, forplejning og sædevalg inkluderet i billettens pris, og insisterer på at fortsætte med det, så her gælder det om at tænke nye services ind i produktet, som kan generere en ekstraindtægt. Det kan typisk være ting som kan gøre rejsen endnu bedre og mere behagelig ved betaling af en lille merpris, f.eks. betalte opgraderinger, internet ombord, betaling for plads ved nødugangen etc.

Flychefernes egne bud

“Ancillary revenue” – disse små ekstra gebyrer – er kommet for at blive og vil få meget mere fokus i den kommende tid. Flyselskaberne er presset og vil hver især komme med bud på hvordan de kan få lidt flere mønter ud af passagererne. Til glæde for bundlinjen. En række danske flyselskabschefer har her på Flybranchen.dk give deres bud på, hvordan jagten på ekstra indtægter vil se ud for deres respektive selskab. – Air France KLM: Country Manager for Air France KLM i Danmark, Vincent AudusseauSAS: Per Møller Jensen, Vice President, Marketing, CRM and EuroBonus


Posted

in

by