RSS

BREAKING NEWS

Endnu mere Turkish Airlines fra København

Af Kenneth Karskov // Turkish Airlines er et selskab, der ofte glider under radaren i Københavns Lufthavn, hvor det er selskaber som Qatar Airways, Emirates, Norwegian og SAS, der ofte stjæler overskrifterne. Det tyrkiske flyselskab udvider dog hele tiden …

Se billederne: Her er den nye Airbus A220

Af Kenneth Karskov // Airbus har navngivet flyfabrikkens seneste skud på stammen. Det nyeste medlem af Airbus familien kommer til at hedde... tadaa... Airbus A220. Der er tale om et passagerfly med plads til mellem 100 og 160 passagerer, og dermed kommer A…

Ny Dreamliner rute til København

Af Kenneth Karskov // ]>Københavns Lufthavn får ny Dreamliner-rute - endda med et helt nyt selskab. Det e…

  • 1
  • 2
  • 3

Ancillary revenue – det nye sort i flybranchen

  • Written by:
Af Kenneth Karskov

I en branche, hvor hver en sten bliver vendt for at finde ekstra indtægter til at redde skrantende flyselskaber, er “Ancillary Revenue” blevet tidens store buzzword.

Begrebet dækker over ekstraindtægter udover billetprisen, og udspringer egentlig af lavprisselskabernes praksis med at gøre flyvning til et basisprodukt som kun indeholder simpel persontransport, og derefter opkræve ekstra for bagage, forplejning og sædereservation.

For selskaber som Ryanair, easyJet og Norwegian virker det så godt, at disse selskaber for det første tjener penge og for det andet har skabt et decideret forretningskoncept, som nu smitter af på hele branchen.

Flere penge ud af passagererne

Hvor lavprisselskaberne har fjernet ting som check-in, bagage, mad ombord i billetprisen, og så tilbyde dette for en merpris, så handler det for de traditionnelle flyselskaber om, at beholde et produkt som inkluderer alle disse ting,

Hos de “traditionelle flyselskaber” – som SAS, British Airways og KLM – bliver der nu også kigget på, hvordan man kan hive lidt ekstra mønter ud af passagererne, men her er svaret på udfordringen et andet end hos lavprisselskaberne.

Alle sæder har egen skærm

Disse selskaber har allerede kuffert, forplejning og sædevalg inkluderet i billettens pris, og insisterer på at fortsætte med det, så her gælder det om at tænke nye services ind i produktet, som kan generere en ekstraindtægt.

Det kan typisk være ting som kan gøre rejsen endnu bedre og mere behagelig ved betaling af en lille merpris, f.eks. betalte opgraderinger, internet ombord, betaling for plads ved nødugangen etc.

Flychefernes egne bud

“Ancillary revenue” – disse små ekstra gebyrer – er kommet for at blive og vil få meget mere fokus i den kommende tid. Flyselskaberne er presset og vil hver især komme med bud på hvordan de kan få lidt flere mønter ud af passagererne. Til glæde for bundlinjen.

En række danske flyselskabschefer har her på Flybranchen.dk give deres bud på, hvordan jagten på ekstra indtægter vil se ud for deres respektive selskab.

Air France KLM: Country Manager for Air France KLM i Danmark, Vincent Audusseau

SAS: Per Møller Jensen, Vice President, Marketing, CRM and EuroBonus