RSS

BREAKING NEWS

Nu kan du flyve fra Odense til København - men det er rasende dyrt (og kun én dag)

Af Kenneth Karskov // Flyselskabet Primera Air har lagt en enkelt afgang op mellem Odense og København, så du kan genopleve tiden før Storebæltsforbindelsen, hvor det ikke var unormalt for travle forretningsfolk at flyve indenrigs mellem hovedstaden og Danmar…

Åh nej... vandflyet København-Aarhus er truet!

Af Kenneth Karskov // En manglende tilladelse kan blive enden på en af de mest charmerende indslag i dansk luftfart, nemlig vandflyveren mellem København og Aarhus. "Vi søgte i januar 2017 om permanente tilladelser til at flyve på vores vandflyvepladser, o…

Ny rute fra CPH til historisk fransk by

Af Kenneth Karskov // Lavprisselskabet Transavia vil forbinde København med det vestlige Frankrig, og fra næste forår lancere flyvninger til en destination, som ingen andre flyver til i øjeblikket. Dermed får de rejselystne en ny destination at flyve til i de…

  • 1
  • 2
  • 3

Ancillary Revenue: SAS

  • Written by:
Af Kenneth Karskov

Ancillary Revenue er betegnelsen for alle disse små ekstra gebyrer, som flyselskaber finder på i disse år. Hos lavprisselskaberne er det bl.a. betaling for kuffert, mad ombord og sædereservation, men da disse produkter er inkluderet i billetprisen hos full-service selskaberne, så ser billedet lidt anderledes ud her.

Per Møller Jensen, SAS

Blandt de traditionelle flyselskaber skal der dog også hentes lidt ekstra penge ind, og derfor er jagten gået ind på disse ekstra indtægter. Flybranchen.dk har derfor bedt Per Møller Jensen, Vice President, Marketing, CRM and EuroBonus hos SAS, om sit syn på Ancillary Revenue.

Hvilke fokusområder har SAS mht. ancillary revenue?

Per Møller Jensen, SAS: “Det er et stort fokusområde for os, konkret kan jeg nævne:
– Lounge tilgang som vi nu tester
– Øget salg af hotel/bil/forsikring på vores websites
– WIFI ombord
– Salg ombord af produkter/mad
– Upgrades”

Hvordan opfatter passagererne det?

Per Møller Jensen, SAS: “Vi ser at passagerne sætter stor pris på disse services. Sålænge det drejer sig om tillægsydelser som på en eller anden måde giver en bedre kundeoplevelse (merværdi) så er jeg sikker på det er OK. Hvis det derimod er et (skjult) gebyr som man har svært ved at undgå så er jeg sikker på det medfører kundeutilfredshed og mulighed kundeflugt”

SAS lounge offer

Tilbud set på www.sas.dk

Hvilke nye tiltag, tror du vil vil se?

Per Møller Jensen, SAS: “Ud over de ting jeg har nævnt som vi fokuserer på, tror jeg der kan komme øget fokus på ting som f.eks:
– Fast Track Security
– Next seat empty
– Sæder med ekstra benplads
– Bagage

Dog skal man være obs på, at hvis man begynder at tage betalt for f.eks. bagage – altså ikke bare kuffert nummer to 2 eller overvægt – så betyder det, at man ændrer forretningsmodel og går mere i retning af Low Service flyselskaberne.

Man kan ikke forvente at kunne opretholde de samme priser hvis man lægger elementære service elementer – f.eks bagage – som ancillary”.