RSS

BREAKING NEWS

Her er verdens 10 bedste flyselskaber i 2018

Af Kenneth Karskov // Singapore Airlines er verdens bedste flyselskab anno 2018. Flyselskabet topper en liste af 100 selskaber, som analysefirmaet Skytrax har udarbejdet på baggrund af feedback fra 19 millioner rejsende over en 10 måneders periode. Denne l…

Endnu mere Turkish Airlines fra København

Af Kenneth Karskov // Turkish Airlines er et selskab, der ofte glider under radaren i Københavns Lufthavn, hvor det er selskaber som Qatar Airways, Emirates, Norwegian og SAS, der ofte stjæler overskrifterne. Det tyrkiske flyselskab udvider dog hele tiden …

Se billederne: Her er den nye Airbus A220

Af Kenneth Karskov // Airbus har navngivet flyfabrikkens seneste skud på stammen. Det nyeste medlem af Airbus familien kommer til at hedde... tadaa... Airbus A220. Der er tale om et passagerfly med plads til mellem 100 og 160 passagerer, og dermed kommer A…

  • 1
  • 2
  • 3

Kingfisher Airlines er færdige

  • Written by:
Af Kenneth Karskov

Det har længe lignet den sikre død. Alligevel har det trukket ud længe, men nu ser det ud til at sidste kapitel er skrevet i historien om det fem-stjernede indsske flyselskab Kingfisher Airlines, der for for blot få år siden var kategoriseret som et af verdens bedste.

Kingfisher Airlines har mistet sin licens og dermed kan selskabet ikke sende fly på vingerne. Det har de nu ikke gjort i de seneste måneder alligevel, men rygterne har floreret om nye kapitalindskud, nye ejere og andre sjove konstruktioner.

Rygterne florerede indtil det sidste

Så er det slut for et af verdens bedste flyselskaber

Senest har det rygtes, at flyselskabet Etihad var interesseret i at overtage Kingfisher. Interessen fra det arabiske selskab kommer fra udsigten til at få en fod indenfor på et marked med 1,2 milliarder mennesker, hvor luftfarten stadig er stærkt reguleret.

På det indiske hjemmemarked menes Kingfisher fortsat at være et stærkt varemærke på trods af selskabets problemer den seneste lange tid.

Nu ser det altså ud til at være slut. Alligevel kan der ikke sættes det allersidste punktum, eller skrives “konkurs”, i historien om Kingfisher, for selskabet kan indenfor de næste to år få deres licens tilbage, hvis de kan overbevise de indiske myndigheder om at de har en fornuftig plan for selskabets drift.

En drøm at flyve med

Ejeren, den flamboyante indiske mangemilliardær Vijay Mallya, nægter at lade selskabet gå konkurs, så indtil videre er der bare lukket ned for forretningen.

Kingfisher Airlines var en drøm at flyve med (læs bl.a. min oplevelse af Kingfisher’s overdådige Business Class, kaldet “Kingfisher First”) med en uhørt grad af luksus, der gjorde selskabet til et af verdens ganske få femstjernede flyselskaber, sammen med mastodonter som Singapore Airlines og Cathay Pacific.

Kingfisher Airlines var dog aldrig nogen god forretning. Selskabet tjente aldrig penge og menes at have en gæld på 14 milliarder danske kroner.