RSS

BREAKING NEWS

Nu kan du flyve fra Odense til København - men det er rasende dyrt (og kun én dag)

Af Kenneth Karskov // Flyselskabet Primera Air har lagt en enkelt afgang op mellem Odense og København, så du kan genopleve tiden før Storebæltsforbindelsen, hvor det ikke var unormalt for travle forretningsfolk at flyve indenrigs mellem hovedstaden og Danmar…

Åh nej... vandflyet København-Aarhus er truet!

Af Kenneth Karskov // En manglende tilladelse kan blive enden på en af de mest charmerende indslag i dansk luftfart, nemlig vandflyveren mellem København og Aarhus. "Vi søgte i januar 2017 om permanente tilladelser til at flyve på vores vandflyvepladser, o…

Ny rute fra CPH til historisk fransk by

Af Kenneth Karskov // Lavprisselskabet Transavia vil forbinde København med det vestlige Frankrig, og fra næste forår lancere flyvninger til en destination, som ingen andre flyver til i øjeblikket. Dermed får de rejselystne en ny destination at flyve til i de…

  • 1
  • 2
  • 3

KLM’s nye Business Class

  • Written by:
Af Kenneth Karskov

I en hangar i Schiphol lufthavnen i Amsterdam viste KLM deres splinternye Business Class frem for pressen efter to års hårdt arbejde.

Den nye Business Class kabine – for det er mere end bare en ny stol – er udviklet i samarbejde med anerkendte topfolk indenfor design og indretning.

Således er stolen og kabinen skabt af en af verdens mest feterede møbeldesigneren, hollandske Hella Jongerius, der har skabt en stol, der kan trylles om til en over to meter lang seng, der går ned i en vinkel på 180 grader.


Herover: Præsentation af det nye KLM Business Class sæde

Kabinen er blevet fyldt af et væld af spændende detaljer, f.eks. er tæppet vævet med stoffet fra gamle KLM uniformer. Bunkerne af gamle, ubrugelige uniformer er således genanvendt og indgår i det nye design.

At det er på tide at KLM får ny Business Class kabinen er ikke nogen hemmelighed. Den gamle KLM Business Class – se billeder her – er ikke længere tidssvarende, og det var da heller ikke noget at Peter Hartman, KLMs topchef, lagde skjul på.

“Især på vores Boeing 747 fly er sæderne gamle, og vi har fået klager fra passagerer omkring dem, men inden næste sommer har alle Boeing 747 fået installeret den nye Busines Class kabine, og derefter tager vi fat på vores Boeing 777’ere”, fortæller han.

Den nye Business Class er en gigantisk investering for KLM og alle sejl er sat til.

“Vi har investeret meget, og det var ikke en nem beslutning”, forklarer Hartman på en efterfølgende pressekonference. “Så det her skal derfor ses som et udtryk for, at vi tror på fremtiden, og at vi tror på KLM”, siger han.


Herover: Sådan vil KLMs nye Business Class se ud på øvre dæk af en Boeing 747

 

Således har KLM allieret sig med designer Hella Jongerius, som står bag det verdenskendte sofa-ikon Polder, til at indrette det nye Business Class kabine.

“Sæderne har fem forskellige farver. De er ud af en varm familie af farver, men tanken er, at det skal understrege, at den her stol er ‘mit sted'”, fortalte Helle Jongerius. “Samtidig har vi vævet den karakteristiske KLM krone ind i stoffet på nakkestøtten, så alle passagerer derved har sin egen trone”, siger hun med et smil

For KLM er det dog vigtigt at understrege, at Business Class oplevelsen ikke kun handler om sædet. Maden, vinene og porcelænet er lige så stor en del af oplevelsen, og derfor havde KLM også inviteret stjernekokkene Jonni og Thérèse Boer til præsentationen af den nye Business Class i Schiphol lufthavnen.

Boer parret ejer den tre-stjernede Michelin restaurant De Librije, og står for maden ombord på KLMs Business Class. Kokkeparret lovede et hollandsk twist på maden i luften, bl.a. i form af matjes, og gav derefter smagsprøver på det hollandske køkken udsat for en stjernekok.


Herover: KLMs nye Business Class stol slået ud i en vinkel på 180 grader

På samme måde gav Hollands bedste to største vin-connoisseurs deres besyv med. Hubrecht Duijker, der givetvis er det menneske i verden der har udgivet flest bøger om vin, og Harold Hamersma, der bliver kaldt “vinens Johan Cruiff”, udvælger vinene til KLMs Business Class.

“Vi vælger andre vine i luften end på landjorden”, fortalte de, og fortsatte: “Luften er tørrere på flyet, så typisk har vinene på flyet mere frugt og færre tanniner”. Blandt de udvalgte vine var  også eksempler på hollandsk vin, som har været en stor succes for KLM.

Sidst men ikke mindst var designer ‪Marcel Wanders‬ på scenen. Wanders er en af de mest produktive og internationalt roste designere i dag, og har designet porcelæn, glas og bestik til KLM’s Business Class.


Herover: Nyt gulvtæppe med gamle lyseblå KLM uniformer syet ind i mønstret

Det er med andre ord topfolk over hele linjen, der er involveret i KLM’s Business Class, og som skal sende en klar besked: KLM satser benhårdt på Business Class på de lange ruter.

Samtidig sender det et andet interessant signal, for nok er KLM ejet af Air France KLM gruppen, men den nye Business Class er umiskendeligt hollandsk på alle måder.

Maden tager afsæt i en hollandsk tre-stjernet Michelin restaurant, en række af vinene er hollandske og udvalgt at hollandske topfolk, alt er designet af Hollands vildeste designere, så der ikke skal være et sekund i tvivl om, at KLM har rødder i Holland.

Det er et budskab, der uden tvivl vil blive værdsat hos det flittigt rejsende hollandske hjemmepublikum. For os andre vil det tjene som en introduktion til noget af det ypperste Holland har at byde på, men vigtigst af alt vil det give KLM en Business Class oplevelse, der skiller sig ud fra mængden.


Herover: Den nye Business Class kommer først på KLMs Boeing 747 fly