Rutetjek: KLM “World Business Class” på 747

Kom med ombord oå det legendariske Boeing 747-400 fly fra Asien til Europa. På den lille eksklusive første sal på World Business class med KLM.

Rute: Beijing – Amsterdam
Klasse: “World Business Class” sæde 78A (øverste dæk)
Flytype: Boeing 747-400 Combi
Flyvetid: 10 timer 10 minutter

OBS: Siden denne flyvning i 2012 har KLM fået en ny og moderne Business class kabine. Læs her: Rutetjek: KLM World Business Class (NY KABINE)

I lufthavnen
I Beijing skal der vises pas for at komme ind til check-in området. Det er lidt specielt i forhold til mange andre lufthavne i verden, hvor familie og venner kan komme helt hen til check-in skranken og først må stoppe ved sikkerhedskontrollen.

Det betyder til gengæld, at her er stille og fredeligt ved check-in området, og jeg bliver vist frem til check-in skranken med det samme og får hurtigt overstået alle formaliteter.

Komfort ombord
På øverste dæk af denne Boeing 747-400 er der installeret 24 “World Business Class” stole. Aftstanden mellem sæderne er 60 tommer, og når stolen foldes ud bliver det til en 190 cm lang “seng”.

Ryglænet køres tilbage og fodstøtten op, og så får du en stol med en hældning på 170 grader – og altså ikke helt flad.

Hvor mange nyere stole er indkapslet i en hård skal, så du ikke generer passagererne bagved, når du lægger dig ned, så er dette ikke tilfældet på denne generation af stole, som kan ses på billedet herunder.

Vær opmærksom på, at KLM installerer en ny Business Class i 2013 med sæder, der kan lægges 180 grader tilbage – helt fladt.

Service
En mand og en kvinde holder styr på øverste dæk på denne flyvning til Amsterdam, og især det kvindelige medlem af besætningen er imødekommende og venlig på en professionel måde.

F.eks. husker hun, hvilke af vinene de forskellige passagerer foretrækker og flere gange undervejs bliver jeg tiltalt ved mit efternavn.

Det er ved gud ikke noget der er standard blandt europæiske flyselskaber på Business Class. Og her er ikke mange ledige sæder, så det er en lang række navne, der skal holdes styr på. Det er ellers kun noget jeg har oplevet hos de bedste asiatiske selskaber eller på First Class.

Mad

I menukortet står flyvningens gang beskrevet: Velkomstdrink (jeg tager et glas Billecart-Salmon Champagne), udlevering af hovedtelefoner og den lille Rolf & Viktor toilettaske, afgang og derefter aperitif’er med blandede nødder, og dernæst frokost. Jeg får et glas afkølet Croft pink portvin til aperitif. Den er jeg primært stødt på i Portugal, og KLM er det første flyselskab jeg ser den hos. Respekt!

Frokosten indledes med en varm klud til hænderne, en fremragende forret af parmaskinke med melon og parmesan og for mit vedkommende oksemørbrad til hovedret. Der er både en vestlig og en kinesisk menu (tre forskellige valgmuligheder til hovedret, enten oksemørbrad, laks eller oksestrimler i kinesisk Yu Xiang sauce).

Oksekød er en svær størrelse på et fly. Først bliver den stegt i køkkenet på jorden og så genopvarmes den i ovnen i 10 kilometers højde inden servering, og den behandling gør ofte kødet sejt og grå i farven.

Denne skive oksemørbrad er dog både mør og saftigt. Den er serveret i en Cabernet Sauvignon sauce og med tilbehør af ovnbagte grøntsager og en lille kartoffelgratin. Jeg slutter med to slags ost og en blåbar Cheese Cake.

Undervejs på den ti timer lange flyvning er der is, chokolader og små sandwiches, men stort set alle passagerer folder sædet tilbage efter frokosten og tager sig en skraber.

Inden landing er der et “let måltid”, der består af en kartoffelsalat med krabbekød og valget mellem en kinesisk og en vestlig ret. Jeg springer på “Seaood Tortellini” og slutter med lidt frugt.

Drikke
Der er tre hvidvine (to franske og en chilensk) samt to rødvine (fra henholdsvis Frankrig og New Zealand), en dessertvin fra Australien, Taylor’s 2005 Late Bottled Vintage til osten samt naturligvis Billecart-Salmon champagne ad libitum. Og det fortsætter med Remy Martin cognac, Bols Genever (en særlig hollandsk specialitet) og to forskellige whiskey, bl.a. Highland Park 12 års single malt.

KLM fortjener respekt for præsentationen. Det ser godt ud med de fine glas, det smukke spisestel og det flotte bestik. Det udstråler kvalitet – selvom salatskålen faktisk er af plast (se billedet med forretten i øverste venstre hjørne), og ikke af porcelæn som alle flyselskaber ellers sværger til på Business Class.

Ekstra
Siden 1952 har KLM givet deres bedst betalende kunder et miniature porcelæns hus fyldt med Genever. Disse små huse er blevet et så store samleobjekter, at der er udviklet en iPhone app til at holde styr på folks samlinger. Hvert år introducerer KLM et nyt hus på deres fødselsdag, og motivet er altid et af de smukke huse langs de hollandske kanalerne.

Det er en sjov souvenir og der findes på nuværende tidspunkt 92 forskellige ‘huisjes’, som de hedder på hollandsk, så der skal et par flyveture på Business Class til førend samlingen er komplet.

Plus: “What would you like for main course, Mr. Karskov?”. Den slags tiltale er normalt forbeholdt passagerer på First Class eller hos de bedste asiatiske selskaber.

Minus
: En stol, der ikke er 180 grader flad (men det bliver der lavet om på i 2013).


Posted

in

by