RSS

BREAKING NEWS

Flyselskab i betalingsstandsning

Nyheder

Af Kenneth Karskov // Brasiliens fjerdestørste flyselskab er kommet så meget i problemer, at selskabet er gået i betalingsstandsning. Det er Avianca Brasil, som ikke længere kan betale regningerne. De brasilianske regler gør, at selskabet kan fortsætte fly…

SAS løfter Eurobonus med to nye features

Nyheder

Af Kenneth Karskov // Fremover kan du samle bonuspoint med familie og venner, når du opsparer i SAS Eurobonus programmet. Den nye feature hedder "Point sharing", og er den ene af to nyheder fra SAS. Den anden nyskabelse er et livsvarigt guldkort, kaldet "L…

CPHs nyeste Kina-rute er i luften

Nyheder

Af Kenneth Karskov // Den nye flyforbindelse mellem København og Chengdu i Kina er officielt åbnet. Lufthavnen havde inviteret på fint besøg til åbningen af ruten, så det første fly kunne komme afsted på fornemmeste vis. Erhvervsminister Rasmus Jarlov var dog…

For første gang i 6 år får alliance nyt medlem

Nyheder

Af Kenneth Karskov // Det marrokanske flyselskab Royal Air Maroc træder ind i oneworld alliancen. Det er første gang i seks år, at der tilføjes et medlem til oneworld-familien og samtidig det første afrikanske flyselskab for alliancen. Oneworld er en klub …

Stort selskab forlader fly-alliance

Nyheder

Af Kenneth Karskov // 85 millioner årlige passagerer. Det tal alene gør China Southern Airlines til en magtfaktor i kinesisk luftfart og samtidig til et af de største flyselskaber flyselskaber verden, og det er dette kinesiske selskab, der vil forlade SkyTeam…

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

Air France KLM: Vi holder fast i Business Class

  • Written by:
Af Kenneth Karskov

Da SAS i foråret afskaffede Business Class på de europæiske flyvninger, var der forventning om at flere flyselskaber ville følge trop. Luksusklassen havde overlevet sig selv, og kunderne var ikke længere interesseret, lød analysen.

Hidtil er SAS alene om at skrotte de dyre pladser, og det bliver heller ikke Air France og KLM der følger i SAS’ fodspor og tager livet af Business Class. Det lover den danske Air France KLM chef, Guillaume Glass, i et interview med Flybranchen.dk

“Vi holder fast i to klasser hos KLM (Economy og Business Class, red) og tre hos Air France (Economy, Premium Economy og Business Class, red.) på de europæiske flyvninger”, slår han fast.

Business Class under pres

I en årrække forsøgte KLM sig med Europe Select konceptet, som var meget lig det nuværende SAS koncept. Kunderne efterspurgte en prisbillig afløser for Business Class, lød det fra flyselskabet, og svaret var Europe Select.

Prisen blev sat ned, og til gengæld forsvandt det frie midtersæde, og serveringen bestod af en madkasse med nogle små hapsere.

Det viste sig dog dog at være upopulært blandt de berørte kunder, og derfor genindførte KLM i 2011 Business Class på de europæiske ruter med alle de gamle fordele.

“Markedet for Business Class indenfor Europa er begrænset”, erkender Guillaume Glass dog. “Vi taler få topchefer og meget rige mennesker, som er i kundegruppen, så alle flyselskaber stiller sig selv det samme spørgsmål med jævne mellemrum: Hvad vil vi gøre for vores Business Class passager?”.

Luksusklassen fortsætter

Hos Air France KLM er svaret at luksusklassen fortsætter. Ikke kun for de topcheferne og de riges skyld, men på grund af de to selskaber store trafik af rejsende, der flyver ind til Amsterdam og Paris og videre ud i verden.

“Vi har mange Business Class passagerer, der skal rejse videre ud i verden med os, og de skal have Business Class på hele rejsen”, siger han og peger på at SAS til sammenligning har et mere begrænset oversøisk ruteprogram og derfor ikke samme trafik af passagerer på de europæiske flyvninger, som skal videre ud i verden på Business Class med SAS.

På samme tid holder Air France også stædigt fast i First Class konceptet på de lange oversøiske flyvninger til USA, Mellemøsten, Afrika og Asien.

First Class på de lange ruter

I Danmark har First Class i den seneste tid været i fokus på grund af Lars Løkkes ture for GGGI, men markedet for den ultimative luksus i luften er minimalt i Danmark.

“I Danmark ser jeg ikke et marked for First Class”, siger Guillaume Glass og uddbyder: “Air France opretholder First Class til en række destinationer rundt om i verden, og vi ser en efterspørgsel fra Frankrig, og faktiske også en stor efterspørgsel fra en række afrikanske destinationer, hvor vi har nogle meget velhavende kunder. Men ikke fra Danmark…”

Flere nyheder

Flyselskab i betalingsstandsning

Af Kenneth Karskov // Brasiliens fjerdestørste flyselskab er kommet så meget i problemer, at selskabet er gået i betalingsstandsning. Det er…

SAS løfter Eurobonus med to nye features

Af Kenneth Karskov // Fremover kan du samle bonuspoint med familie og venner, når du opsparer i SAS Eurobonus programmet. Den…

CPHs nyeste Kina-rute er i luften

Af Kenneth Karskov // Den nye flyforbindelse mellem København og Chengdu i Kina er officielt åbnet. Lufthavnen havde inviteret på fint…

“Sir, we have upgraded you to Business Class”

Af Kenneth Karskov // “Sir, we have upgraded you to Business Class”. Det findes ganske enkelt ikke en bedre sætning at…

For første gang i 6 år får alliance nyt medlem

Af Kenneth Karskov // Det marrokanske flyselskab Royal Air Maroc træder ind i oneworld alliancen. Det er første gang i seks…

Stort selskab forlader fly-alliance

Af Kenneth Karskov // 85 millioner årlige passagerer. Det tal alene gør China Southern Airlines til en magtfaktor i kinesisk luftfart…

Undersøgelse: Vi prioriterer komfort og kort rejsetid højest

Af Kenneth Karskov // Singapore Airlines har bedt analyseinstituttet YouGov om at undersøge, hvad der er vigtigst for danske rejsende, når…

Ny præsident vil sælge Mexicos to år gamle præsidentfly

Af Kenneth Karskov // Den mexicanske præsidents fly vil blive sat til salg. Flyet er et blot to år gammelt Boeing…

EU: Disse flyselskaber er farlige

Af Kenneth Karskov // EU har opdateret den sorte liste over usikre flyselskaber, og i alt 109 selskaber har denne gang…