RSS

Maden afgører om flyveturen bliver god

  • Written by:
Af Kenneth Karskov

Flymaden er afgørende for oplevelsen af en flyvning: Smager den godt, så opfatter passagererne flyveturen positivt, mens dårlig mad giver sure miner. Derfor investerer flyselskaber store summer i serveringen om bord.

“Jeg bliver altid sulten, når jeg sidder på et fly og skal flyve langt”, siger Mark Tazzioli, Menu Design Manager hos British Airways. “Der er ikke meget at lave på et fly, så maden er en skøn adspredelse, og når vi laver undersøgelser kan vi se, at hvis maden ikke smager godt, går kundetilfredsheden ned, og på samme måde går den tilsvarende op, når passagererne er glade for maden. Serveringen om bord er en vigtig del af oplevelsen på de lange flyvninger”, fortæller han.

Derfor har British Airways stor fokus på flymaden. Selv på de korteste europæiske flyvninger tilbyder de gratis snacks og drikkevarer, og på de lange oversøiske flyvninger er der altid valgmuligheder, selv for passagererne på økonomiklassen.

Udfordringen med flymaden er, at det ikke kun er hvad kokkene frembringer i køkkenet som afgør, hvordan den smager. Omgivelserne er en lige så vigtig del.

“På et tidspunkt lavede vi et forsøg, hvor vi serverede Tiramisu, mens vi spillede indisk musik i baggrunden. Så bad vi om en vurdering af denne klassiske italienske dessert, og derefter serverede vi så den samme Tiramisu, men spillede opera i baggrunden. Det viste sig, at med opera i baggrunden blev desserten vurderet markant bedre”, fortæller Mark Tazzioli.

Lyde kan således påvirke smagsindtrykkene, og undersøgelser har vist at støj kan blokere for vores smagsløgs evne til at smage forskel på surt og sødt. Dertil kommer at vores smagsløg mister en del af deres effekt i de høje luftlag.

Det er alt sammen skidt nyt for flymaden, men næste udfordring er endnu værre, og kan  tage livet af selv den mest indbydende kogekunst: For først skal maden laves i et køkken på landjorden, derefter køles ned, så pakkes og lastes, for til sidst at blive varmet op i en ovn på flyet førend den kommer på bordet foran passagererne.

Kun de færreste retter tager sig bedre ud efter en genopvarmning, og det går ikke kun udover smagen, men også synsindtrykket lider.

“Det er et problem, for vi smager med vores øjne”, forklarer Mark. “Så på Business Class har vi netop indført, at personalet anretter maden på tallerkener ude i flyets lille køkken, for derefter at sætte det på bordet foran passagererne. Det giver en bedre oplevelse af maden, men udfordringen er selvsagt, at hvis personalet ikke anretter den korrekt, så kan vi lave nok så god mad i køkkenet, men passageren vil stadig få en negativ oplevelse”.

British Airways tilbyder passagererne på økonomiklasse – eller “World Traveller” som briterne kalder det – en ret, der er tilpasset destinationen og så en vestlig ret, gerne med et britisk præg. Der er altid to valgmuligheder, og for passagererne på de dyre pladser endnu flere.

“Når vi skal finde ud af hvilken mad vi skal servere, så kigger vi på, hvor flyet skal hen og hvilken type passagerer, der er om bord. Det er mere komplekst end mange regner med. Med maden på økonomiklassen er ikke kun prisen der er afgørende, men det gælder også om at finde retter som alle kan lide”, fortæller Mark Tazzioli.

På et fly fra London til en af British Airways’ oversøiske destinationer kan der sidder flere hundrede passagerer fra alle verdenshjørner på økonomiklassen, som skal vælge mellem to retter og alle sammen være tilfredse.

“Derfor har vi næsten altid kylling på menuen, for det kan alle lide. Folk kan sagtens sige “uhm, det ville være lækkert med noget laks”, men når det kommer til stykket, så kan vi se, at vi kommer i problemer, hvis ikke en af de to retter er kylling”, siger han.

Og problemer i Marks del af flyselskabets komplekse organisation kan være ensbetydende med en dårlig oplevelse for kunden. Så selvom flymaden kun er en lille del af den samlede rejse, så kan den få passagererne til at vende tomlen op eller ned for et flyselskabet, og netop dét er grunden til at der bliver brugt mange ressourcer på den bakke med mad, som personalet stiller på bordet foran dig på din næste flyrejse.

British Airways plc

Flere nyheder

Nyt land på kortet: CPH får rute til verdens næstældste…

Af Kenneth Karskov // Internationale rejsemagasiner nævner det ofte som et af verdens smukkeste lande, men det er samtidig et sted…

Har du set CPHs “hemmelige” venterum?

Af Kenneth Karskov // Den ligger godt gemt væk. Du kommer ikke sådan lige forbi, og du skal nærmest vide at…

1.830 danskere kan GRATIS tage en partner med til USA

Af Kenneth Karskov // Kender du en, som hedder Valentin eller Valentina? Så send dem lige en hilsen og sig, at…

Ville du flyve på skiferie til Japan?

Af Kenneth Karskov // Skolernes vinterferie nærmer sig med hastige skridt, og mens flere og flere søger mod Fjernøsten for at…

Se listen: Disse ruter var CPHs mest populære i 2018

Af Kenneth Karskov // ]>Over 30 millioner mennesker…

6 steder jeg vil ELSKE at rejse til i 2019

Af Kenneth Karskov // Luk øjnene. Træk vejret dybt. Forestil dig så, at du kan vælge et hvilket som helst sted…

Norwegian slår rekord: Flere passagerer i 2018 end nogensinde før

Af Kenneth Karskov // Over 37 millioner mennesker fløj med Norwegian i 2018. Det er ny rekord for det norske lavprisselskab. 35…

Emirates serverer denne danske specialitet til verdens mest eksklusive kundegruppe

Af Kenneth Karskov // Der findes mennesker på denne jord, som gladeligt smider 70-80.000 kroner for en flybillet. For den sum…

Så mange tager lavprisfly mellem København og New York

Af Kenneth Karskov // Det er ikke mange år siden, at eksperterne rystede på hovedet af idéen om oversøiske lavprisflyvninger. Det…