RSS

BREAKING NEWS

Endnu mere Turkish Airlines fra København

Af Kenneth Karskov // Turkish Airlines er et selskab, der ofte glider under radaren i Københavns Lufthavn, hvor det er selskaber som Qatar Airways, Emirates, Norwegian og SAS, der ofte stjæler overskrifterne. Det tyrkiske flyselskab udvider dog hele tiden …

Se billederne: Her er den nye Airbus A220

Af Kenneth Karskov // Airbus har navngivet flyfabrikkens seneste skud på stammen. Det nyeste medlem af Airbus familien kommer til at hedde... tadaa... Airbus A220. Der er tale om et passagerfly med plads til mellem 100 og 160 passagerer, og dermed kommer A…

Ny Dreamliner rute til København

Af Kenneth Karskov // ]>Københavns Lufthavn får ny Dreamliner-rute - endda med et helt nyt selskab. Det e…

  • 1
  • 2
  • 3

Maden afgører om flyveturen bliver god

  • Written by:
Af Kenneth Karskov

Flymaden er afgørende for oplevelsen af en flyvning: Smager den godt, så opfatter passagererne flyveturen positivt, mens dårlig mad giver sure miner. Derfor investerer flyselskaber store summer i serveringen om bord.

“Jeg bliver altid sulten, når jeg sidder på et fly og skal flyve langt”, siger Mark Tazzioli, Menu Design Manager hos British Airways. “Der er ikke meget at lave på et fly, så maden er en skøn adspredelse, og når vi laver undersøgelser kan vi se, at hvis maden ikke smager godt, går kundetilfredsheden ned, og på samme måde går den tilsvarende op, når passagererne er glade for maden. Serveringen om bord er en vigtig del af oplevelsen på de lange flyvninger”, fortæller han.

Derfor har British Airways stor fokus på flymaden. Selv på de korteste europæiske flyvninger tilbyder de gratis snacks og drikkevarer, og på de lange oversøiske flyvninger er der altid valgmuligheder, selv for passagererne på økonomiklassen.

Udfordringen med flymaden er, at det ikke kun er hvad kokkene frembringer i køkkenet som afgør, hvordan den smager. Omgivelserne er en lige så vigtig del.

“På et tidspunkt lavede vi et forsøg, hvor vi serverede Tiramisu, mens vi spillede indisk musik i baggrunden. Så bad vi om en vurdering af denne klassiske italienske dessert, og derefter serverede vi så den samme Tiramisu, men spillede opera i baggrunden. Det viste sig, at med opera i baggrunden blev desserten vurderet markant bedre”, fortæller Mark Tazzioli.

Lyde kan således påvirke smagsindtrykkene, og undersøgelser har vist at støj kan blokere for vores smagsløgs evne til at smage forskel på surt og sødt. Dertil kommer at vores smagsløg mister en del af deres effekt i de høje luftlag.

Det er alt sammen skidt nyt for flymaden, men næste udfordring er endnu værre, og kan  tage livet af selv den mest indbydende kogekunst: For først skal maden laves i et køkken på landjorden, derefter køles ned, så pakkes og lastes, for til sidst at blive varmet op i en ovn på flyet førend den kommer på bordet foran passagererne.

Kun de færreste retter tager sig bedre ud efter en genopvarmning, og det går ikke kun udover smagen, men også synsindtrykket lider.

“Det er et problem, for vi smager med vores øjne”, forklarer Mark. “Så på Business Class har vi netop indført, at personalet anretter maden på tallerkener ude i flyets lille køkken, for derefter at sætte det på bordet foran passagererne. Det giver en bedre oplevelse af maden, men udfordringen er selvsagt, at hvis personalet ikke anretter den korrekt, så kan vi lave nok så god mad i køkkenet, men passageren vil stadig få en negativ oplevelse”.

British Airways tilbyder passagererne på økonomiklasse – eller “World Traveller” som briterne kalder det – en ret, der er tilpasset destinationen og så en vestlig ret, gerne med et britisk præg. Der er altid to valgmuligheder, og for passagererne på de dyre pladser endnu flere.

“Når vi skal finde ud af hvilken mad vi skal servere, så kigger vi på, hvor flyet skal hen og hvilken type passagerer, der er om bord. Det er mere komplekst end mange regner med. Med maden på økonomiklassen er ikke kun prisen der er afgørende, men det gælder også om at finde retter som alle kan lide”, fortæller Mark Tazzioli.

På et fly fra London til en af British Airways’ oversøiske destinationer kan der sidder flere hundrede passagerer fra alle verdenshjørner på økonomiklassen, som skal vælge mellem to retter og alle sammen være tilfredse.

“Derfor har vi næsten altid kylling på menuen, for det kan alle lide. Folk kan sagtens sige “uhm, det ville være lækkert med noget laks”, men når det kommer til stykket, så kan vi se, at vi kommer i problemer, hvis ikke en af de to retter er kylling”, siger han.

Og problemer i Marks del af flyselskabets komplekse organisation kan være ensbetydende med en dårlig oplevelse for kunden. Så selvom flymaden kun er en lille del af den samlede rejse, så kan den få passagererne til at vende tomlen op eller ned for et flyselskabet, og netop dét er grunden til at der bliver brugt mange ressourcer på den bakke med mad, som personalet stiller på bordet foran dig på din næste flyrejse.

British Airways plc