RSS

BREAKING NEWS

Endnu mere Turkish Airlines fra København

Af Kenneth Karskov // Turkish Airlines er et selskab, der ofte glider under radaren i Københavns Lufthavn, hvor det er selskaber som Qatar Airways, Emirates, Norwegian og SAS, der ofte stjæler overskrifterne. Det tyrkiske flyselskab udvider dog hele tiden …

Se billederne: Her er den nye Airbus A220

Af Kenneth Karskov // Airbus har navngivet flyfabrikkens seneste skud på stammen. Det nyeste medlem af Airbus familien kommer til at hedde... tadaa... Airbus A220. Der er tale om et passagerfly med plads til mellem 100 og 160 passagerer, og dermed kommer A…

Ny Dreamliner rute til København

Af Kenneth Karskov // ]>Københavns Lufthavn får ny Dreamliner-rute - endda med et helt nyt selskab. Det e…

  • 1
  • 2
  • 3

Kan det passe? Fandtes der virkelig “Men Only”-flyvninger

  • Written by:
Af Kenneth Karskov

Cocktails, bøffer, store cigarer og ingen kvinder eller børn.

Hvor utroligt – og politisk ukorrekt – det end lyder i dag, så var det virkeligheden hver mandag til fredag kl. 17:00, når United Airlines sendte deres New York Executive og Chigaco Executive “Men Only”-flyvninger på vingerne.

Jeg blev præsenteret for historien, da jeg besøgte Speedbird Museum i British Airways’ hovedkvarter Waterside. Her er indrettet et museum over det britiske flyselskabs historie, og som en sidebemærkning faldt historien om, hvordan amerikanerne havde “Men Only”-flyvninger i halvtredserne.

T2251

Flyvningerne blev betragtet som et ekstra gode for hårdtarbejdende forretningsrejsende, for det kostede et gebyr oveni det almindelige billetpris at få plads på disse “Men Only”-flyvninger.

Maskinen var indrettet med blot 64 luksuriøse sæder, og de eneste kvinder, der var tilladt ombord, var to stewardesser.

De havde til gengæld travlt med at omdele sutsko, så mændene kunne gøre sige behagelige på den over tre timer lange flyrejse, servere en “steak dinner”, tænde store cigarer og servere cocktails.

Sidst, men ikke mindst, lovede flyselskabet at opdatere de travle forretningsfolk med børsernes lukkekurser.

De første “Men Only”-flyvninger blev sendt på vingerne i 1953 og blev hurtigt en succes. I løbet af dagen var der masser af afgange mellem New York og Chigaco for både kvinder og børn, og det var kun den særlige kl. 17 afgang som flyselskabet markedsførte som “A Club in the Sky – for Men Only”.

Konceptet blev først bremset, da National Organization for Women sagsøgte United Airlines. Året var 1970, og søgsmålet satte en brat stopper for de diskriminerende flyvninger, som på det tidspunkt havde eksisteret i 17 år.

The Chicago Executive

Kilde: Craig Kodera, Jon Proctor og Mike Machat “From Props To Jets”, p. 123