Norwegian Dreamliner

Norwegian åbner rute til Singapore

Af Kenneth Karskov
Norwegian tager hul på et helt nyt kapitel i selskabets historie, når lavprisselskabet til efteråret åbner en rute til Singapore. ”Vores langdistanceruter er meget populære med en belægning på over 90 procent. Dette beviser, at kunderne ønsker endnu flere langdistanceruter til lave priser. Derfor er det med stor glæde, at vi i dag lancerer vores første rute til Singapore,” siger Norwegians koncernchef Bjørn Kjos. Ruten til Singapore vil have afgang fra Londons Gatwick lufthavn, og Norwegian lover gode forbindelser fra København. Singapore bliver Norwegians anden destination i Asien, hvor selskabet i forvejen flyver til Bangkok. Traditionelt har Bangkok altid været en destination med stor ferietrafik og kun en lille del forretningsrejsende, mens Singapore har været det modsatte. I det perspektiv er den nye rute interessant, for traditionelt har lavprisflyvning været defineret ved lave indgangspriser, som har kunnet tiltrække en stor kundeskare af meget prisfølsomme rejsende, særligt mange ferierejsende. Singapore-flyvninger har typisk en høj andel af forretningsrejsende, som flyselskaberne i årevis har defineret som værende sensitive omkring afgangstidspunkter, men til gengæld villige til at betale en højere pris. Samtidig er det bemærkelsesværdigt, at Norwegians fokus nu igen rettes mod Asien efter i en lang periode at have været på ruter til USA. Samtidig har selskabet længe talt om Sydamerika som et fokusområde, men smider nu i stedet en rute til Singapore på banen. Fra d. 28. september vil Norwegian flyve fire gange om ugen på Singapore-ruten, men dette øges hurtigt til fem ugentlige afgange. Det er selskabets Boeing 787 Dreamliner fly, der skal stå for den lange rejse mellem London og Singapore. I forbindelse med annonceringen af den nye rute sender Norwegian endnu en stikpille afsted til de skandinaviske myndigheder. ”Vi håber, at skandinaviske myndigheder ser betydningen af flere direkte ruter mellem Asien og Skandinavien og sikrer, at Norwegian også får de nødvendige overflyvningsrettigheder til Asien,” siger Bjørn Kjos. Dermed hentyder han til begrænsningerne i overflyvningen af Rusland. Der er indgået en aftale med Rusland om, at kun ét skandinavisk selskab må overflyve russisk territorium – og det selskab er SAS. Dette vil Norwegian have ændret (læs baggrundsartiklen “Gamle regler forhindrer nye danske ruter”), hvilket selskabets direktør ser som en forudsætning for nye ruter til Asien fra Skandinavien.  


Posted

in

by