Stort selskab forlader fly-alliance

Af Kenneth Karskov

85 millioner årlige passagerer. Det tal alene gør China Southern Airlines til en magtfaktor i kinesisk luftfart og samtidig til et af de største flyselskaber flyselskaber verden, og det er dette kinesiske selskab, der vil forlade SkyTeam alliancen.

Det betyder, at en af de fire kvindelige besætningsmedlemmer på billedet herover ikke længere vil serverer mad og drikke på et SkyTeam fly. SkyTeam står ellers stærkt i Kina med fire medlemmer, men nu mister alliancen det største af dem.

Det har altid være underligt, at Kinas tre store flyselskaber har fordelt sig med to i SkyTeam – China Eastern og China Southern – samt et selskab i Star Alliance i form af Air China, men ingen i oneworld alliancen. Kinas luftfart er gennemreguleret, og det har således været påfaldende, at oneworld alliancen har måtte “nøjes” med Cathay Pacific fra Hongkong.

Nu rykker balancen igen, når China Southern Airlines rykker ud af SkyTeam. For medlemmer af selskabets eget bonusprogram kommer det til at en hel del, for det forværrer muligheden for at optjene bonuspoint hos partnere. Der vil dog være en overgangsfase, melder Klara Zakis, Manager of Corporate and Internal Communications, SkyTeam: “Tingene vil ændre sig, men det sker ikke på en nat”.

SkyTeam vil fortsat være stærkt repræsenteret i Kina, selv efter China Southerns exit fra alliancen. De tre resterende kinesiske medlemmer dækker en lang række destinationer i det store land samt mange rejsemål i andre dele af verden.

China Eastern har et kæmpe netværk af både små og store destinationer i Kina, Xiamenair dækker mange byer i det sydlige Kina og så rammer det taiwanesiske selskab China Airlines også mange kinesiske rejsemål.

Hvis du aldrig har prøvet af flyve med et af de kinesiske fyselskaber, så kan du læse mere om oplevelsen ombord i denne anmeldelse af turen med SkyTeam medlemmet China Eastern fra Kina til Europa:

www.flybranchen.dk/2018/12/test-china-eastern-solid-men-ikke-overdaadig-oplevelse/