Thai Airways Airbus A350

Gider du heller ikke mellemlandinger?

Af Kenneth Karskov

Tilsyneladende gider vi ikke mellemlandinger, når vi skal til Thailand. Det viser en undersøgelse lavet af Yougov for Thai Airways.

Og lige så snart du læser den sidste sætning, så ved du godt, at der er grund til at være kritisk her. For Thai Airways lever af at flyve direkte fra København til Thailand, og når undersøgelsens resultat på den måde 100% understøtter selskabets forretningsmodel, så bliver jeg skeptisk.

Sagt på en anden måde: Jeg ville have været chokeret hvis de havde konkluderet at “folk er ligeglade med direkte fly – bare det er billigt”.

Når undersøgelsen alligevel skal have spalteplads her, så er det fordi, der er noget interessant ved tallene. For ifølge Yougov undersøgelsen for Thai Airways, så er følgende tre parametre de vigtigste, når vi bestiller flybilletter til oversøiske rejsemål anno 2019:

  • mulighed for at flyve direkte (41 %)
  • så kort rejsetid som muligt (39 %)
  • alt skal være inkluderet i prisen (30 %)

Her mangler altså ét punkt: Pris. For alt tyder på, at det altoverskyggende parameter, når flybilletterne skal bookes, er prisen.

Ikke dermed sagt, at folk kun vil have det billigste produkt. De fleste er villige til at betale ekstra for at flyve direkte, men det er altid et spørgsmål om, HVOR meget ekstra.

Er det fx. dobbelt så dyrt at flyve med Thai direkte til Bangkok som med Qatar Airways via Doha, så vil de mange ferierejsende vælge den sidste løsning. Er prisen den samme eller lavere for at flyve direkte, så vil de rejsende tage turen uden mellemlandinger.

At direkte flyvninger har en høj prioritet hos os danskere, tror jeg gerne på. Dernæst kommer kort rejsetid, og det giver fin mening, at hvis det ikke KAN være direkte, så må det ikke være alt for lang en omvej.

På tredjepladsen i undersøgelsen for Thai Airways kommer “all-inclusive”-billetten.
 
“At det tredje vigtigste i undersøgelsen er spørgsmålet om, hvor meget der er inkluderet i billetprisen, og at alt skal være inkluderet fra start, bekræfter vores antagelse”, siger Ulrik Gylstorff, District Sales Manager fra Thai Airways.

“Det glæder os at se, da det er sådan vores billetter sælges, herunder mulighed for gratis at vælge sæde, mad ombord, bagage uden gebyr og drikkevarer”, fortæller han i en kommentar til undersøgelsen.
 
Thai Airways er ikke det eneste selskab, som flyver direkte mellem København og Bangkok, for Norwegian betjener også denne rute. Norwegian flyver dog kun to gange om ugen til Thailand.

Nordmændene kører med lavpriskonceptetet, hvor den billigste billetpris kun inkluderer 10 kg. håndbagage – og ingen kufferter. Det får Norwegian til at se markant billigere ud end Thai Airways i en direkte sammeligning.

Det hører dog med til historien, at en ‘pakke’ med kuffert, mad og sædereservation koster 1.000,- ekstra for en returrejse med Norwegian. Det er bare ikke alle som er opmærksomme på dette, når flypriserne bliver sammenlignet.
 
“At transparens i billetprisen er blevet så vigtigt for så mange er givetvis et resultat af, at interkontinentale flyselskaber i dag har stor variation i, hvad billetprisen omfatter, og at det nogle gange kan være svært at gennemskue, når man sidder foran skærmen og skal booke sin billet, hvad man får med, og hvad der pludselig skal betales ekstra for”, siger Ulrik Gylstorff fra Thai Airways.

Det sidste er fuldstændig rigtigt. Det er nemlig svært at vide, præcis hvad der gemmer sig bag prisen. Hvis du vil blive klogere på, hvad du får for pengene, når du flyver med Thai Airways, så kan du læse om oplevelsen ombord på turen med TG951 fra København til Bangkok her: Thai Airways “Economy Class” København – Bangkok


Posted

in

by