LEVEL crew A321 CPH-VIE

Rutetjek: LEVEL er et af luftens nye lavprisselskaber

Af Kenneth Karskov

LEVEL blev et kort bekendtskab i Københavns Lufthavn. Et lavprisselskab skabt og ejet af mægtige IAG, og dermed i familie med British Airways, Iberia og Vueling, som fløj til København et par måneder i foråret 2019.

LEVEL blev egentlig skabt som et modtræk til Norwegian – og især nordmændenes billige flyvninger til USA – så hvordan flyselskabet pludselig ender på ruten mellem København og Wien kræver måske en forklaring.

Vi skal spole tiden lidt tilbage. Da Norwegian for nogle år siden begyndte at åbne ruter fra henholdsvis London og Spanien til destinationer i USA, bevægede de sig ind på British Airways og Iberias territorier. Efterhånden som det stod klart, at mange kunder faktisk var glade for muligheden for at flyve lavpris over Atlanten med Norwegian, så skulle der findes et modsvar hos IAG.

Det modsvar fik navnet “LEVEL”. Et lavprisselskab med store Airbus A330-200 fly til oversøiske destinationer som New York, San Fransisco, Las Vegas og Boston i USA, Montreal i Canada, Buenos Aires i Argentina, Santiago i Chile samt Guadeloupe og Martinique i Caribien.

Norwegian flyver til mange af de samme destinationer, og det var nok ikke et tilfælde, at første LEVEL flyvning afgik fra Barcelona med kurs mod USA efter præcis samme opskrift, som Norwegian havde succes med.

LEVEL flyet holder ved Gate A26 i Københavns Lufthavn (foto: Kenneth Karskov)

Efter Barcelona var indtaget – LEVEL solgte 52.000 sæder i løbet af de første to dage – gik turen videre til Paris Orly. Her havde IAG et skrantende flyselskab ved navn OpenSkies, der fløj fra Paris til USA. Det blev lukket, og personalet overført LEVEL, der dermed kunne træde ind på scenen i Frankrig.

Næste bastion for LEVEL var så Wien. Til forskel fra Paris og Barcelona, så var planen ikke at Wien basen skulle konkurrere på oversøiske flyvninger til USA, for det var et helt andet tilfælde, der gjorde, at LEVEL landede i Wien.

Da Air Berlin og dets østrigske datterselskab Niki krakkede, erhvervede LEVEL sig fire af deres Airbus A321 fly. Det er disse fly, der i dag er grundstammen i LEVELS netværk af korte flyvninger fra Wien til en række destinationer rundt omkring i Europa.

Og det er så her, at historien endelig når til København. For med denne række af mere-eller-mindre tilfældige sammentræf, så er der pludselig dannet grobund for, at der holder et LEVEL fly ved Gate A26 i Kastrup.

Lavpris på alle måder

LEVEL er et lavprisselskab på alle parametre. Så bagage, sædereservation og forplejning ombord koster ekstra. Til gengæld starter priserne ved 40 EUR (ca. 299,- danske kroner) for en billet fra Wien til København one-way.

39,99 EUR (ca. 299 danske kroner) for at flyve Wien-København med LEVEL (skærmprint fra www.flylevel.com)

Det er selvfølgelig den “rå” pris uden bagage eller noget. LEVEL kalder selv billettypen “Basic”, hvilket er meget beskrivende.

For 15 EUR ekstra (ca. 112 danske kroner) pr. vej kan du opgradere til en “Optima” billet, som giver dig en kuffert og sædereservation med i prisen.

Og det med siddepladsen er interessant, for det er tydeligvis et af de områder, hvor LEVEL gerne vil tjene ekstra. Så når du foretager online check-in bliver du præsenteret for følgende valgmuligheder.

Sædereservation koster 4-24 EUR pr. vej (skærmprint fra www.flylevel.com)

Hvis du selv vil bestemme, hvor du skal sidde, så koster det minimum 4 EUR (ca. 30 danske kroner) pr. vej mellem København og Wien. De dyreste sæder er dem i række 1 til 24 EUR (ca. 180 danske kroner).

Alternativet er knappen ude til højre på skærmbilledet: “A random seat”. Vil du ikke vil betale, får du en tilfældig plads på flyet.

Vi er to, der rejser sammen, og er indstillet på, at det her er lavpris, så vores forventninger er justeret derefter. Hvis vi ikke sidder sammen, så går det fint (jeg fløj for nylig til Wien på Business Class med Austrian, og der var jeg slet ikke ligeglad, for jeg kom med helt andre forventninger – men det er en anden historie, som du kan læse her).

På denne tur er det ikke så vigtigt med pladserne, så jeg trykker “a random seat”. Lad os derfor lige kigge på seat map engang, og billedet herunder viser de ledige sæder fra række 26-37, som er “de billige pladser” til 3,99 EUR.

(skærmprint fra www.flylevel.com)

Her er altså flere muligheder for at sætte to passagerer i samme reservation ved siden af hinanden.

Et tryk på “a random seat” knappen senere, og vupti, dukker dette skærmbillede op, som viser præcis samme udsnit af sæder på flyet som ovenover.

Maskinen har automatisk tildelt os disse to sæder.

(skærmprint fra www.flylevel.com)

Altså, to pladser, der IKKE er ved siden af hinanden. Dog på samme række, bevares, men på hver side af midtergangen.

Det kan være et rent tilfælde, men nederst på siden er der en knap, der mod betaling tilbyder funktionen “upgrade seats”. Hvis jeg nu ikke skulle være tilfreds med de automatisk tildelte pladser.

Fair nok, vi er ikke spredt på to forskellige rækker, og kunne have fået 14B og 30E. Dét havde været ondskabsfuldt, så alt er godt her, og for en god ordens skyld, så er vi faktisk tildelt sæde 30A og 30B på hjemturen. Ved siden af hinanden. Hurra!

Det er dog værd at være opmærksom på det med pladserne, og læren er: Vil du være sikker på pladser ved siden af hinanden, så betal!

Ombord på LEVEL flyet

Det koster 24 EUR (ca. 180 danske kroner) at sidde i et “Space One Seat” på række 1 (foto: Kenneth Karskov)

LEVEL flyet til Wien med rutenummer VK1021 parkerer ved gate A26, hvilket er så langt væk man næsten kan komme i Københavns Lufthavn. Det er den fjerneste ende af Amager, og så langt borte at et skilt forkynder “530 meter to shopping”.

Men igen: Lavprisselskaber som easyJet og Ryanair afgår fra CPHs skrabede lavpristerminalen CPH Go, så det kunne være værre.

Ombord på flyet er det tydeligt, at jeg langt fra er den eneste, som ikke betalte for sædereservation. Det kan ses på fordelingen af passagererne i flyet.

Blå lædersæder med grønne nakkestøtter i LEVEL kabinen (foto: Kenneth Karskov)

Række 1 står helt tom, og der er ganske tyndt besat indtil række 26. Der sidder lidt passagerer hist og her, men til gengæld er den sidste tredjedel af flyet smækfyldt. Proppet til sidste sæde.

Så i det her tilfælde ville det have været genialt at betale 6 EUR pr. person for en plads længere fremme, hvor der er flere tomme sæder. Det gør jeg på hjemturen med VK1020 fra Wien til København, og resultatet er tre ledige sæder til to personer.

Komforten er i øvrigt fin ombord. Benpladsen hos LEVEL er hæderlig og hverken værre eller bedre end hos konkurrenterne. Det samme gælder sæderne, som er den tynde variant, som ses hos de fleste europæiske flyselskaber, og du skal kun sidde her i halvanden time, så det er fint.

Der er både kolde og varme retter hos LEVEL (foto: kenneth Karskov)

Personalet er klædt i sorte uniformer med grønne syninger. De tager sig fint af passagererne, og fra cockpittet kommer der jævnlige opdateringer, så man føler sig i gode hænder. En halv time efter hjulene har løftet sig fra asfalten i København, kommer salgsvognen rundt, og priserne er rimelige.

En kaffe/cappuccino/te koster 3 EUR (ca. 23 danske kroner), en sodavand 3 EUR (ca. 23 danske kroner), øl 3,5 EUR (ca. 26 danske kroner) og sandwich 4,50 EUR (ca. 34 danske kroner). Der er også varme retter og stærk alkohol.

Forplejning koster ekstra, men priserne er rimelige (foto: Kenneth Karskov)

Her er ingen “tacky” reklamer i kabinen, hvilket er skønt. Det er der andre lavprisselskaber, der ellers ser deres snit til og så overplastrer flyet med kommercielle budskaber for samarbejdspartnere. Så kabinen hos LEVEL ser faktisk pæn ud med de mørkeblå stole og grønne nakkestøtter.

Her er så heller ikke noget wifi, fancy farverigt lys i loftet eller anden underholdning, men du kommer til Wien til en lav pris, og hvad mere kan man forlange?

Dommen: Det er glimrende!

LEVEL er glimrende, hvis du vil billigt til Wien. Der er ingen grund til at undgå dem!

Overvej at betale ekstra for et sæde i den midterste del af flyet for lidt mere plads, for alle der ikke betaler for pladsreservation blive stuvet sammen bagest i maskinen.

Bortset fra dette, så er der ikke noget at komme efter, så bare se at komme afsted.

LEVEL er et nyt flyselskab i København, men tilbyder et glimrende lavprisprodukt (foto: Kenneth Karskov)

Posted

in

, ,

by