Terminal 3 i Københavns Lufthavn (foto: Kenneth Karskov)

Disse tre flyruter mangler i København

Af Kenneth Karskov

Bangkok, Shanghai og Tokyo er blot tre byer ud af en perlerække af spændende rejsemål, som du kan flyve direkte til fra Københavns Lufthavn. Listen over fascinerende rejsemål er lang, og selvom den hele tiden bliver længere, så er der stadig et par ruter, der mangler.

I sommer var der over 50 ugentlige afgange fra København til Asien, men mange rejsende er stadig tvunget til at tage et stop i en anden lufthavn undervejs, når de skal på forretningsrejse eller ferie. Det gælder endda ikke kun kun Asien, men også tit på rejser til Nordamerika.

Så selvom det nuværende rutenetværk dækker mange rejsendes behov, så viser statistik, at der er brug for tre ruter mere, hvoraf den ene bør gå til Sydkorea. For næsten 50.000 mennesker flyver mellem København og Seoul hvert år, og dermed er den sydkoreanske hovedstad den største destination uden en direkte rute fra Danmark.

Helt præcis fløj 52.041 passagerer mellem Danmark og Seoul sidste år, og når de ikke kan flyve direkte, så ender de med at flyve via Helsinki (35%), Moskva (19%) eller Amsterdam (10%). Det interessante ved tallene er, at der faktisk er flere, som rejser fra Seoul til København end som flyver mellem Seoul og Helsinki. Det er interessant, for mens København ikke har en rute til Sydkorea, så kan den finske hovedstad prale af ikke bare en, men snart to ruter til Sydkorea. Finnair flyver til hovedstaden Seoul, og snart åbner finnerne også en rute direkte til Sydkoreas næststørste by Busan.

Mens Seoul topper listen over destinationer uden en direkte rute fra København, så er nummer to på listen Johannesburg i Sydafrika.  34,711 fløj sidste år mellem København og Sydafrikas største by, så der er et solidt grundlag for at kigge på en direkte forbindelse. Mest nærliggende ville det være, at South African Airways åbnede den rute, men desværre er det sydafrikanske selskab ikke i en form, som gør den slags muligt. Derfor flyver folk via London (28%), Dubai (19%) eller Frankfurt (12%), når de skal til Sydafrika.

Næste på listen over uservicerede rejsemål er den amerikanske vestkyst. Der er mange som skal til Seattle i USA eller Vancouver i Canada. Der er lidt over 200 kilometer mellem disse to byer, og SAS har tidligere fløjet til Seattle, men lukkede ruten. Uden en direkte rute til Seattle måtte 28.124 passagerer sidste år mellemlande undervejs, og det samme måtte de 26,290 som skulle mellem København og Vancouver.

Man plejer at sige, at for at en flyrute er succesfuld skal den have et godt mix af både forretningsrejsende og turister. Forretningsfolkene betaler mere for billetten, til gengæld er turisterne gode til at fylde flyene i de perioder, hvor kontorerne holder ferie. Til Seattle er to-trejdedele af passagererne forretningsfolk, mens den sidste tredjedel turister. Til Vancouver – som ofte bliver omtalt som en af verdens smukkeste byer – forholder det sig pudsigt nok stik modsat, med to-tredjedele ferierejsende og en tredjedel der skal på arbejde.

Under alle omstændigheder er der grobund for endnu flere direkte ruter til nye spændende destinationer fra København, så lad os se om vi i løbet af 2019 eller 2020 får lov til at opleve en ruteåbning til enten Seoul, Johannesburg eller Seattle/Vancouver.

Kilde: Routesonline


Posted

in

by