Blodbad i flybranchen

Af Kenneth Karskov

Den nuværende krise i luftfarten kan blive langvarig og kommer til at gøre ondt. Det første flyselskab, der blev tvunget i knæ, var britiske Flybe, men flere kan følge efter.

Lige nu handler det primært om hjemsendelser af medarbejdere hos både flyselskaber og lufthavne, men hvis ikke, der kommer massiv hjælp til branchen, så truer flere konkurser hos både flyselskaber, rejsebureauer og øvrige aktører i rejsebranchen.

Efterspørgslen er ikke-eksisterende, udgifterne er høje og mange kunder ønsker deres penge retur. Således er både SAS, Norwegian og Københavns Lufthavn tvunget til at sende titusinder af ansatte hjem.

Norwegian: 7.300 sendt hjem

Norwegian meddeler, at selskabet er tvunget til gradvist at aflyse størstedelen af sine afgange og sende næsten alle ansatte hjem.

“Luftfarten står overfor en ekstraordinær krise, hvor også vi i Norwegian må sætte størstedelen af vores fly på jorden og hjemsende en stor andel af vores kolleger,” siger Norwegian koncernchef Jacob Schram. Han har tidligere i interviews fortalt, at hvis ikke Norwegian får hjælp, så er det et spørgsmål om uger, førend selskabet går konkurs.

Norwegian har sendt 7.300 ansatte hjem, og fra d. 21. marts vil selskabet kun flyve med stærkt reduceret kapacitet mellem de nordiske hovedstæder og på norske indenrigsruter. Nogle europæiske ruter vil også blive opretholdt, mens alle interkontinentale flyvninger aflyses med undtagelse af ruterne fra Skandinavien til Thailand, som flyves indtil vintersæsonen slutter i slutningen af marts.

“Det er virkeligt med tungt hjerte, at vi nu må hjemsende cirka 7.300 af vores kolleger, men vi har desværre ikke noget valg. Jeg vil alligevel understrege, at dette er midlertidigt, for når verden vender tilbage til normalen, er det selvfølgelig mit mål at få vores kolleger tilbage, siger Schram.

Fra Danmark bliver Norwegians eneste rute flyvninger mellem København og Oslo to gange dagligt.

SAS: 10.000 sendt hjem

SAS meddelte søndag aften, at selskabet sætter “størstedelen af sine operationer i bero”. Selskabet sender 10.000 medarbejdere hjem, hvilket svarer til 90% af de ansatte i SAS.

“Som følge af coronavirussen og de foranstaltninger, der er implementeret af nationale myndigheder, er efterspørgslen på flyrejser stort set ikke-eksisterende. SAS har derfor besluttet at sætte de fleste af sine operationer i bero, startende mandag 16. marts og indtil de nødvendige forudsætninger for kommerciel luftfart vender tilbage,” skriver selskabet i en pressemeddelelse.

Du kan se en oversigt over de aflyste SAS afgange her: www.flysas.com/en/traffic-information/message/canceled-flights/

Danish Air Transport: 75% reduktion

Flyselskabet DAT gør klar til 3 måneders lavproduktion. Her er der tale om en reduktion på 75% af den normalt aktivitet.

”Vi er heldige i den nuværende situation, at vi ikke kun har et enkelt forretningsben at stå på” siger DAT direktør og kaptajn Jesper Rungholm. ”Vi flyver en del støttet flyvning ude i Europa og den aktivitet samt vores danske ruter specielt fra Bornholm fortsætter dog på reduceret niveau”.

Ruterne til Aberdeen og Norge samt indenrigs i Norge bliver sat på vågeblus. DAT flyver støttet ruteflyvning på Sicilien, i Tyskland og på Ålandsøerne og denne aktivitet fortsætter på let reduceret niveau. Ruten til Midtjylland fortsætter indtil videre på et minimumsprogram. Den vigtige rute mellem Bornholm og København flyver videre i let reduceret form men overvåges nøje for ændringer.

”Det meste charter og kontraktflyvning er enten stoppet eller på vej til nedlukning” fortæller Jesper Rungholm. Dermed er ca 60% af ruteflyvning lukket ned og næsten 100% af al kontrakt og charterflyvning.

Selskaber lukker HELT ned

Stort set alle flyselskaber har implementeret reducerede trafikprogrammer på ruterne til København. Nogle har helt aflyst ruterne til Danmark, f.eks. Air Canada, som har nedlagt alle afgange til København indtil 30. april, samt Egyptair, der har lukket ruten indtil i hvert fald 31. marts.

Andre går så vidt som, at lukke helt ned for operationen. Det gælder bl.a. Austrian Airlines, der midlertidigt suspenderer alle flyoperationer. Her lander det sidste fly i d. 19. marts i Wien, og alle flyafgange er herefter aflyst. Det gælder selvsagt også gælder ruten til og fra Danmark.

Austrian er en del af Lufthansa gruppen, og hele gruppen – inklusive SWISS, Brussels Airlines og Eurowings – vil kun have 10 procent af den oprindelig kapacitet i luften på de lange ruter, og 20 procent på de korte distancer. Brussels Airlines lukker alle ruter indtil d. 19. april. Lufthansa Cargo vil dog gennemføre alle planlagt afgange trods corona-krise.

”Nu handler det ikke længere om økonomiske spørgsmål, men om det ansvar, som luftfartsselskaberne har som del af den kritiske infrastruktur i deres hjemlande. Lufthansa vil samarbejde med lufthavne og flyveledere for at udvikle et koordineret koncept til vedligeholdelse af den kritiske infrastruktur,” siger Carsten Spohr, formand for bestyrelsen for Deutsche Lufthansa AG.

Den nye tidsplan for alle Lufthansa Group-flyselskaber vil være gyldig indtil den 12. april 2020.

Det betyder, at trafikken i Københavns Lufthavn er reduceret i grad, som aldrig tidligere er set. Lufthavnen meddeler, at trafikken allerede nu er nede på 70% af det normale. Det har fået Københavns Lufthavn til at igangsætte et stort spareprogram og en gradvis hjemsendelse af 1.500 medarbejdere.