Terminal 3 i Københavns Lufthavn (foto: Kenneth Karskov)

CPH: 1.500 ansatte hjem og kæmpe besparelser

Af Kenneth Karskov

Store besparelser, stop for investeringer i lufthavnen, lukning af butikkerne, opmagasinering af fly for flyselskaberne og hjemsendelse af 1.500 medarbejdere. Der er ikke mange gode nyheder i dagens pressemeddelelse fra Københavns Lufthavn.

Trafikken i CPH er allerede på nuværende tidspunkt reduceret med 70%, så Københavns Lufthavn har taget konsekvensens og lanceret en plan med store besparelser og et stop for alle investeringer. Samtidig er der en dialog i gang med de faglige organisationer om en ordning, der kan reducere udgifterne og samtidig få lufthavnen til at fungere på et minimum.

CPH vil over de kommende uger gradvist vil sende op mod 1.500 medarbejdere hjem. Lufthavnen har i sig selv 2.600 ansatte, men dertil kommer 22-23.000 i lufthavnens butikker, hos flyselskaberne og i handlingsselskaberne.

For resten af året skal lufthavnen spare 250-350 mio. kr. på driften, bl.a. ved at reducere marketing og brugen af konsulenter samt ved lavere personaleomkostninger. Derudover bliver bliver en række projekter og investeringer sat på pause, hvilket gælder udvidelsen af Terminal 3 airside.

“Selv om mange flyselskaber er i gang med at lukke ned for store dele af deres operationer i CPH, har vi som lufthavn en vigtig opgave i at opretholde driften og sørge for at sikre samfundsnødvendige flyoperationer, herunder bl.a. fragt,” siger administrerende direktør Thomas Woldbye.

“Det er klart, at vi skal gøre, hvad vi kan, for selv at håndtere denne pludseligt opståede udfordring for Københavns Lufthavn. Situationen er dog alvorlig, og vi kan komme til et punkt, hvor vi må spare så hårdt, at der er risiko for, at den kritiske infrastruktur tager varig skade,” vurderer han.

Lufthavnens vigtigste opgave lige nu er at håndtere ankommende fly med danskere, der har fulgt regeringens råd om at vende hjem hurtigst muligt. Med lukningen af Danmarks grænser er der også kommet en ekstra opgave med håndteringen af grænsekontrollen for lufthavnen.

En række flyselskaber har desuden akut brug for at parkere fly i en tid, hvor trafikken er på et minimum. To ud af tre landingsbaner i lufthavnen er taget ud af drift og vil blive brugt som parkeringsplads for fly. Lufthavnen forventer, at der vil parkere et højt tocifret antal fly på banerne i Københavns Lufthavn, så alle starter og landinger kun vil finde sted på bane 22L/04R.

CPH driver normalt også Danmarks største shoppingcenter. Lufthavnen har 91 butikker og 46 restauranter i terminalerne. En stor del af disse butikker og restauranter lukkes ned over de kommende dage.

Læs om baggrunden for lufthavnens problemer i artiklen her: Blodbad i flybranchen


Posted

in

by

Tags: