Snøft! Air France sender A380 på pension

Af Kenneth Karskov

Air France har besluttet, at udfase selskabets flåde af Airbus A380 fly. Dermed har det franske flyselskab fløjet sin sidste tur med verdens største passagerfly.

Air France fløj første gang med dobbeltdækkerflyet i 2009, og brugte det fra første dag på den travle ruten mellem Paris og New York. Air France har dog længe set skævt til det store fly, som aldrig rigtigt har fundet sin rette plads i selskabets netværk.

A380 er for stort til de fleste destinationer, og med fire tørstige motorer under vingerne er det dyrt at operere. Derfor besluttede Air France allerede sidste år, at de ikke ville give A380’ernes kabiner et ellers tiltrængt løft, og i stedet begynde udfasningen af flyet. Planen var dengang, at det sidste Air France A380 fly skulle være væk ved udgangen af ​​2022.

I mellemtiden kom coronaen, og det har sat skub i pensionsplanerne. Flybranchen er ekstremt hårdt ramt af COVID-19-krisen og den medfølgende minimale rejseaktivitet. Så Air France har fremskyndet pensionsplanerne, og besluttet at udfase de ni resterende Airbus A380 med øjeblikkelig virkning.

Air France har haft ti eksemplarer af Airbus A380-flyene, og der bliver et betydeligt tab ved udfasningen. Selskabet taler selv om en nedskrivning på 500 millioner euro (ca. 3,7 milliarder danske kroner), som vil blive bogført i andet kvartal af 2020.

Trist – men forståeligt

Det er trist, at vi dermed har set det franske flagskib i Air France farverne for sidst gang. Jeg har selv haft førnøjelse af at flyve med Air France A380 på hovedruten mellem New York og Paris.

Læs her: Test: Air France Business Class på Airbus 380

Flyet blev introduceret med pomp og pragt og ombord var der plads til 516 passagerer fordelt på fire klasser: Economy, Premium Economy, Business Class og First Class.

Flyet blev introduceret med pomp og pragt. Ombord var der plads til hele 516 passagerer fordelt på fire klasser: Economy, Premium Economy, Business Class og First Class.

Desværre for Air France går udviklingen i flybranchen så afsindigt hurtigt. Så den kabineindretning, der var moderne i nullerne, fremstår decideret gammeldags blot ti år senere. Air France Airbus A380 flyene har f.eks. ikke internet ombord, sæderne på Business Class kan ikke lægges fladt ned, og selv den ekslusive First Class på flyene får kritik for ikke at kunne leve op til kundegruppens kræsne forventninger. Med andre ord: Air France A380 flyene stod overfor en større opgradering for at være konkurrencedygtige, og det vurderede selskabet ikke ville være pengene værd.

Da A380’eren blev en del af Air France flåden, blev de straks udråbt til selskabets flagskib. De overtog dermed rollen som selskabets ypperligste produkt i luften fra Concorde, som det franske flyselskab sendte på pension i 2003.

Det sidste af de ti Airbus A380 blev leveret til Air France så sent som i 2016. Flyene er dermed blot 6-11 år gamle. Producenten af verdens største passagerfly, Airbus, lagde i februar sidste år A380 produktlinjen i graven. Over en længere periode var der ikke kommet nye ordrer ind på det store to-etagers fly, og dermed slutter et kapitel i luftfartens historie. Produktionen af den sidste dobbeltdækker er sat til 2021.

Air France vil erstatte A380’eren med to-motorers langdistancefly som Airbus A350 og Boeing 787. To-motorers flyene er mere brændstoføkonomiske og har færre sæder, og derfor nemmere at fylde i et marked med lav efterspørgsel.

Lige nu står så godt som alle eksisterende Airbus A380 fly på jorden. Kun China Southern har deres dobbeltdækkerfly på vingerne i øjeblikket.