Rutetjek: Lufthansa har indført betaling for mad og drikke - men hvordan fungerer det i praksis? (foto: Per Heide)

Rutetjek: Sådan fungerer Lufthansas betal-for-din-mad koncept til Frankfurt

Lufthansa har skrottet den gratis servering på ruter indenfor Europa. Nu skal du betale for både mad og drikke ombord på Lufthansa-flyene. Flybranchen.dk har testet det nye koncept på ruten fra København til Frankfurt.

Af Per Heide, Flybranchen.dk korrespondent

Det er med stor spænding, at jeg skal ud at flyve med Lufthansa igen. Det er første gang i fire år, at jeg sidder ombord på et fly fra selskabet med den ikoniske trane på haleroret. Lufthansa har altid stået for mig som noget af det mest solide og gedigne, man finder i luftfarten. Faktisk ikke bare i Europa, men i hele verden.

Kvalitet, pålidelighed og korrekthed. Det er tre tillægsord, jeg normalt har forbundet med den traditionsrige tyske flykæmpe. Så det bliver interessant at se, om selskabet kan leve op til mine forventninger på den korte tur fra København til Frankfurt en onsdag formiddag i september.

For 10 år siden arbejdede jeg sågar for Lufthansa. Det var dengang man stadig fik gratis mad og drikke ombord på økonomiklassen. Dengang selskaber som Lufthansa endnu ikke havde adopteret lavprisselskabernes forretningsmodel, hvor alting koster ekstra. Meget har ændret sig på ti år.

Der er også et andet spørgsmål, som trænger sig på. Danmark har sagt farvel til de sidste corona-restriktioner, men hvordan står det egentlig til med aktivitetsniveauet i luftfarten? Dermed er denne artikel også en status på, hvordan det går én af de europæiske sværvægtere, tyske Lufthansa.

Mød op i GOD tid

Billede: Trafikprogrammerne er langsomt at vende retur til normalen, der er dog stadig klart større tidsintervaller mellem de respektive afgange end før C19 (foto: Per Heide)

Selvom restriktionerne nu synes at være en saga blot i Danmark, så er det en virkelighed der brat slutter, så snart man står af metroen ude i lufthavnen. Her gælder maskekravet fortsat. Lige så snart man overskrider den gule streg på gulvet ved nedgangen til Terminal 2, skal man iføre sig et mundbind.

På CPHs hjemmeside råder de til at man møder op i god tid. Endda i rigtig god tid, da der skal checkes ekstra mange dokumenter i forhold til rejselandets Covid-19 restriktioner. Da jeg møder frem til indchecking blot 1½ time før afgang er der heldigvis ingen kø ved skrankerne.

Jeg får hurtigt afleveret min kuffert og tager bagefter en behagelig tur i Aviator-loungen til en forfriskning. Denne formiddag er loungen ganske pænt besøgt. Og det samme kan man generelt sig om det meste af lufthavnen.

Der er kommet liv i lufthavnen

Billede: Der begynder igen at være liv ved barer og restauranter ude i CPH (foto: Per Heide)

Det er virkelig dejligt at se hovedparten af butikker, barer og restauranter være åbne igen. Og ikke bare er de åbne, men også fyldt med spisende gæster. Selvom det på ingen måde er på et niveau som før pandemien, så er det stadig en markant forandring i forhold til situationen for et år siden.

Hvis man et øjeblik frøs billedet og retoucherede alle de rejsendes mundbind væk, så er det lige før, man et øjeblik kunne forledes til at tro, at flagermusevirussen aldrig havde eksisteret. Men også kun næsten.

En ny virkelighed for flyselskaberne

Der er dog stadig er lang vej igen for den globale luftfart. Når man dykker lidt ned i tallene kan man se, at i august måned var der hele 56% færre passagerer gennem CPH end i august 2019.

Der er altså stadig rigtig langt tilbage til aktivitetsniveauet før pandemien. Mange flyselskaber udbyder langtfra samme antal ruter og frekvenser, som man gjorde før verden gik af lave. Den europæiske flytrafik lider desuden under at online møder via Zoom og Teams er blevet ”new normal”.

Således at en stor del af forretningstrafikken på de kortere distancer væk. Måske endda væk for altid. Et ganske dystert scenarie også for et selskab som Lufthansa, som I mange år har levet godt af høje gennemsnitspriser på flybilletter til forretningsdestinationer som f.eks. Frankfurt og München. 

Billede: Formiddagsafgangen til Frankfurt med Lufthansa afgår fra A-fingeren i Københavns Lufthavn (foto: Per Heide)

Ombord på Lufthansa til Frankfurt

Formiddagsflyet fra København til Frankfurt afgår i dag ude fra A-fingeren. Efter små 10 minutters vandring igennem Københavns Lufthavn, når jeg frem til gaten, hvor Lufthansa flyet holder klar.

Rejsen foregår i dag med en Airbus A319. Lufthansa har indrettet flyet med seks rækker Business Class og derefter 102 sæder (17 rækker) med Economy Class. Lufthansa har stort set fuldt hus på denne flyvning – både foran og bag gardinet.

Lufthansa er et selskab, som hos nogle har ry for at være stift og kedeligt. Stewarden gør dog et godt forsøg på at peppe tingene lidt op på dagens flyvning.

I sin brief inviterer han først til ”maskebal hos Lufthansa”, og ja, det er naturligvis den obligatorisk brug af mundbind ombord han referer til. Derefter krydrer sin sikkerhedsbriefing med diverse humoristiske indslag, og det ser ud til at blive modtaget positivt af passagererne ombord.

Du skal betale for mad hos Lufthansa

Et flyselskab, jeg tidligere arbejdede for, fandt via en kundeundersøgelse ud af, at folk hellere vil betale for et kvalitetsprodukt ombord end blive tilbudt mad af dårlig kvalitet. Det er da også den vej langt de fleste flyselskaber i dag er gået. Mad og drikke på økonomiklasse er noget, man skal betale ekstra for. Det gælder også Lufthansa.

Billede: Et udvalg af måltiderne i Lufthansas nye catering-koncept på de europæiske flyvninger (foto: Per Heide)

Hen over sommeren har Lufthansa indført et nyt cateringkoncept under navnet er ”Onboard Delights”. Det er afløseren for den gratis forplejning ombord, som nu er forsvundet hos Lufthansa. Du skal have penge op af lommen, hvis du vil have noget at spise på ruterne indenfor Europa. Lufthansa forklarer det selv således:

On short haul flights, up to 30 minutes, we welcome you with our Lufthansa chocolate. If we are travelling a little longer, up to 60 minutes, you will also receive a free bottle of mineral water. On flights longer than 60 minutes, you can additionally choose from our new, affordable food and drink offer. Using fresh, regional ingredients, the dishes were designed to not only excite you, but to take you to places you have eaten well and felt at home emotionally.

Lufthansas “Onboard Delight” byder på retter som falafel, æblekage og kyllingesalat. Lufthansa har desuden udvidet sit samarbejde med kaffeproducenten Dallmayr og tilbyder bl.a. en særlig etiopisk kaffe, hvor indtægterne fra salget går til diverse humanitære projekter i Dano-regionen i Etiopien.

Lufthansa serverer desuden maden i 100% Co2-neutral emballage, kaldet PaperWise. Emballagen er produceret af genbrugspap og ved hjælp af grøn energi. Jeg beslutter mig for at teste et par retter på dagens flyvning og bladrer i menukortet, der ligger i stolelommen foran mig (se billedet herover).

Hvad koster maden hos Lufthansa?

Billede: En fin Cæsar-salat fra Lufthansas menukort (foto: Per Heide)

Jeg bestemmer mig for Cæsar-salaten. Der som nævnt kommer i en bæredygtig emballage. Cæsar-salaten er ledsaget af en lille gaffel af træ – ingen plastic her. Det er en god portion, hvilket ikke er en selvfølge, når der er tale om flymad. Så der er faktisk et OK forhold mellem pris og kvalitet her.

Croutonerne er godt nok mere bløde end sprøde, men det lille kuvertbrød der følger med, kompenserer for dette. Fordelingen mellem salat og æg/kyllingestykker er fint balanceret, således at der på ingen måde er tale om en “forklædt” vegetarret.

Salaten ledsages af en fin dressing med et stænk af chili. Prisen for denne “dean&david Caesar Chicken Salad” på 380 gram er EUR 10 (ca. 75 danske kroner).

Desuden tester jeg en sandwich med chilimarineret kylling, og selvom sandwichen ikke er specielt stor, er den saftig og velsmagende. Serveringen med det flotte navn “dean&david Sweet Chili Chicken Sandwich” vejer 170 gram og koster EUR 5,50 (ca. 41 danske kroner). Så konklusionen er, at den er for lille til prisen, men fin i smagen.

Billede: En fin og saftig kyllingesandwich, der dog ikke brillerer med sin størrelse. Den er for lille tll prisen (foto: Per Heide)

Jeg skyller måltidet ned med den udleverende vandflaske – som er gratis på flyvninger over 60 minutter. Så lidt gratis er der stadig ombord på Lufthansa flyet.

Og der er faktisk en ting mere som er gratis, men lad mig vende tilbage til den. Hvad der IKKE er gratis er til gengæld kaffe eller the, som koster EUR 3,00 pr. kop (ca. 22 danske kroner).

Hvordan er benpladsen?

Billede: Mit sæde på dagens Lufthansa flyvning til Frankfurt. Som det fremgår er lædersæderne ikke just af nyeste dato (foto: Per Heide)

Komforten på denne Airbus A319 er fin. Stolene ombord på flyet er (stadig) betrukket med det samme mørkegrå læder, som Lufthansa tilsyneladende elsker. Sæderne er ret hårde at sidde i, både for ryg og bagdel.

For nogle år siden skiftede Lufthansa sine mere fyldige sæder ud med disse tynde flystole. Tanken var at tyndere sæder ville gøre Lufthansa i stand til at klemme flere stolerækker ind i samme fly. Og ideelt set også at kunne udvide benpladsen en smule.

Benpladsen hos Lufthansa er da også ganske fin med ca. 4 fingres afstand mellem mine knæ og sædet foran. Prisen for den pæne benplads betales dog i form af et mindre komfortabelt sæde.

Billede: Benpladsen er fin ombord hos Lufthansa, men komforten kommer med en pris (foto: Per Heide)

Er der wifi på Lufthansa flyet?

Selvom flytiden til Frankfurt kun er på fem kvarter, så er det et minus at der mangler USB-adgang er ved sædet. Du kan altså ikke oplade diverse telefoner eller tablets. Æv!

Kabinepersonalet nævner til gengæld muligheden for at bruge wi-fi ombord på Lufthansa flyet. Jeg beslutter mig for at afprøve muligheden. Der er 3 internet pakker: En gratis, én til 5 euro og én til 10.

Jeg afprøver den gratis version, som teoretisk burde gøre f.eks. chat via Messenger mulig. Jeg får det desværre aldrig til at fungere.

Og så mangler vi måske blot den sidste gratis ting på turen – og i modsætning til min oplevelse af det gratis internet, så virker den her hver gang. Nemlig, et lille stykke chokolade, som alle passagerer får udleveret uden beregning.

Billede: Det eneste, der er gratis ombord på Lufthansa flyet er en lille reklamechokolade og en flaske vand (foto: Per Heide)

Grundigt og ordentligt

Kabinepersonalet på dagens flyvning er klædt i den klassiske Lufthansa stil. Mørkeblå uniformer med orange halsklud eller slips. Det er så klassisk, tysk og ordentligt som det kan være.

Og da vi lander i Frankfurt forlader vi – i coronaens navn – flyet fire sæderækker ad gangen. Det virker måske lidt overdrevet, men igen meget i tråd med tysk grundighed og planlægning.

København til Frankfurt er en helt ordinær flyvning på lidt over en time. Det transport og så kort en rejse, at der ikke rigtigt er tid til at baske med vingerne for Lufthansa. Det er fint hele vejen rundt – uden at imponere.

Og det får mig til at tænke på en flykollegas ord om Lufthansa. En sætning som dækker min oplevelse af dagens flyrejse spot on: ”Flying Lufthansa is like eating at McDonald´s… It´s never great, but you always know exactly what you are gonna get…”.

LÆS OGSÅ: Lufthansas First Class er noget af det ypperste du kan opleve i luften med kaviar, dyr champagne og en limousine ud til flyet.

Billede: Kabinepersonalet i de klassiske mørkeblå uniformer og orange halsklude (foto: Per Heide)

Posted

in

, ,

by