Brussels Airlines fly I Bruxelles Lufthavn

Rutetjek: Øv, Brussels Airlines. I skuffer mig

Åh, Brussels Airlines…. hvad pokker er der sket med dig under pandemien? Engang var det så godt, men nu er det faktisk skidt.

Af Kenneth Karskov.

Ærligt, jeg er skuffet. Jeg havde håbet på en rigtig god oplevelse i luften, men sådan sådan skulle det ikke være. Jeg har ellers altid syntes, at Brussels Airlines var et skønt, lille flyselskab, men pandemien har gjort noget ved dem – og det er ikke af det gode. 

Som du måske har bemærket, så har jeg en svaghed for billige opgraderinger. Den slags, som flyselskaberne faldbyder, når man tjekker ind i appen eller på hjemmesiden.

Og nu er jeg hoppet i fælden igen, og har opgraderet til Business Class på en europæisk flyvning. For jeg har haft mange gode oplevelser med Brussels Airlines i tidens løb, så jeg var let at overtale. Men det her bliver nok sidste gang.

Niche-selskab, der kunne noget særligt

For at forstå min skuffelse bliver jeg nødt til at tage dig med på en lille historisk rejse. Brussels Airlines stod som et niche-flyselskab, der kunne noget ganske særligt.

Billede: Brussels Airlines flyet er klar til afgang i Københavns Lufthavn (foto: Kenneth Karskov)

Jeg har været i Afrika med Brussels Airlines, fordi de har et kæmpe afrikansk rutenetværk. Jeg har fløjet til New York med Brussels Airlines og elsket deres særlige belgiske øl-menu. Jeg har brugt dem til steder i Europa, som ikke har direkte ruter fra København. Jeg har fløjet med dem på Economy og Business – og alt derimellem. 

For Brussels Airlines er et flyselskab, der flittigt laver om på kabineklasserne og deres betegnelser. Så det her kan blive en lang historie, men hold fast, fordi der gemmer sig en større fortælling om flybranchens udvikling i dette lille belgiske flyselskab.

Sabenas arvtager

Det belgiske flyselskab, Brussels Airlines, var fra starten en anderledes størrelse. Det blev grundlagt på resterne af det hæderkronede og verdensomspændende Sabena samt lavprisselskabet Virgin Express. Det er dermed en pudsig konstruktion, som ser dagens lys i 2007.

Med arven fra både et stort, nationalt ejet flyselskab samt fra et lille ihærdigt lavprisselskab, er det flybranchens gamle og nye verden, som støder sammen. Sabena var full-service, Virgin Express var ren lavpris.

Brussels Airlines fik derfor mulighed for at gøre tingene på en ny måde. Som noget af det første nedlagde belgierne Business Class på de europæiske flyvninger ud fra devisen om, at ingen ville længere betale kr. 7.500 for at flyve til Bruxelles på luksusklassen.

Forud for sin tid

Men der var stadig politikere, lobbyister og andet godtfolk som skulle frem og tilbage til Bruxelles. De havde brug for fleksibilitet, så de kunne springe på et tidligere fly. Altså dyre billetter.

De fløj tidligere fløj på Business Class, men det havde Brussels Airlines jo afskaffet, så belgierne fandt i stedet på at lave en Premium Economy – kaldet “b.flex” forrest på flyet. 

Det inkluderede blandt andet gratis mad. Dengang var gratis mad på europæiske flyvninger stadig en ting hos de traditionelle flyselskaber som Lufthansa og British Airways, men sådan skulle det ikke være på det nye belgiske flyselskab.

Billede: På vej fra København til Bruxelles med Brussels Airline (foto: Kenneth Karskov)

Farvel til gratis mad

Brussels Airlines overraskede alle ved at fjerne den gratis forplejning på Economy Class i Europa. Sådan var vilkårene hos lavprisselskaberne, og her kom arven fra Virgin Express ind i billedet.

Dermed havde belgierne faktisk opfundet samme koncept som SAS har i dag med SAS Plus og SAS Go indenfor Europa. Brussels Airlines var bare nogle år forud for deres tid. 

Men så tager historien en drejning. Tyske Lufthansa køber sig ind i Brussels Airlines, og det ændrer tingene – igen. Et af kravene fra Lufthansa er, at Brussels skal genindføre Business Class. 

“b” overalt

Så nu står Brussels Airlines med et Premium Economy produkt, som kunderne endelig havde taget til sig efter megen skepsis. Løsning blev at indføre tre klasser på flyet: Economy, Premium og Business.

Alt sammen på korte flyvninger indenfor Europa. Husk på at flyvetiden til København er under halvanden time. Og personalet skal pludselig finde rundt i tre forskellige service-koncepter.

Tilmed gav Brussels Airlines dem sære navne som “b.business”, “b.flex economy+” og “b.light”. I denne periode skulle ALT hedde ´”b.et-eller-andet”. Selskabets logo var et “b” som tydeligt kunne ses på haleroret (kig på billedet herunder), og marketingfolkene var gået amok med b’er overalt i markedsføringen.

Ingen kærlighed

Resultatet var, at Brussels Airlines aldrig fik den kærlighed, som selskabet fortjente. De leverede på samme niveau som SAS og andre middelstore europæiske flyselskaber. Det var fint. Ikke overdådigt, men helt igennem passende.

Tilmed er Bruxelles Lufthavn nem at skifte fly i, så det var slet ikke dumt at flyve via Bruxelles, når man skulle rundt i Europa. 

Men så kom pandemien, og nu har Brussels Airlines lavet om igen. Gæt hvor vi lander denne gang? Vi er tilbage til udgangspunktet med to klasser på flyene indenfor Europa: Economy Class og Business Class.

Historien går åbenbart i ring.

Billede: Brussels Airlines logo var et “b” bestående af prikker (foto: Brussels Airlines)

Bedre end Ryanair

Det er efterhånden lang tid siden, at jeg sidst sad på et fly fra Brussels Airlines. Men Porto er en skøn by, der kun bliver betjent af Ryanair fra København, og Ryanairs tidspunkter er frygtelige. Du lander i Porto kl. 23:55 om aftenen med Ryanair.

Det duer ikke. Så jeg hopper på et Brussels Airlines fly fra København til Bruxelles, venter en lille time og så videre til Porto. Det er en effektiv forbindelse, og Bruxelles lufthavn er som nævnt et fedt sted at skifte fly i. For der er aldrig langt fra den ene maskine til den anden. 

Så turen går til Porto. Billetten bliver booket på flyselskabets hjemmeside. En såkaldt “Economy Classic” billet med bagage, sædereservatiom og mulighed for at ændre afgangen (mod merbetaling, hvis den nye pris er højere).

Jeg vælger sæde og er godt tilfreds med det hele. Det skal blive spændende at komme ombord på et Brussels Airlines fly igen. 

Vil du opgradere?

Billede: Tilbud på opgradering fra Brussels Airlines’ hjemmeside (foto: skærmprint)

Jeg har før haft gode oplevelser på Business Class med Brussels Airlines. Så det er da fristende at se, hvad der sker, hvis jeg trykker på knappen med “upgrade”. Næh dog, jeg kan betale 1.562,- danske kroner for at rykke op på turen fra København til Bruxelles på halvanden time. Ellers tak.

Heller ikke 2.306,- danske kroner på turen fra Bruxelles til Porto, som er programsat til at vare to og en halv time kan friste. Det er ALT for dyrt. 

Men hov, der er da et knap mere. Jeg kan byde på en upgrade. Mindstebuddet er EUR 95. Eller ca. 710,- danske kroner. Skulle man måske forkæle sig selv med lidt ekstra plads, et godt måltid ombord, et besøg i loungen og et glas champagne på flyet?

Fuck it, jeg gør det. Smider et bud ind på 95 EUR på den lange af strækninger fra Bruxelles til Porto. 

“Brussels Airlines has accepted your upgrade offer”

Dagen før afrejse dukker der en mail op med denne besked. Jeg er blevet opgraderet. Helt perfekt. Jeg begynder at glæder mig endnu mere til turen. 

Det skal vise sig, at jeg har foretaget en vanvittig disposition. For mens flyet fra København til Bruxelles er smækfyldt og det havde været rart med lidt ekstra plads, så er det stik modsat på den næste afgang.

Jeg har valgt en upgrade med frit midtersæde på flyrejsen fra Bruxelles til Porto. Som skal vise sig at være mindre en halvt fyldt, så alle har et ledigt sæde ved siden af sig.

Farvel bonuspoint

Men det er ikke det hele. For tilmed ryger mine bonuspoint for turen. Den opgraderede billet bliver nemlig booket om til bookingklasse “P” hos Brussels Airlines.

Hele Lufthansa gruppen har “P” som bookingklasse til de billigste Business Class billetter. Når du ser et godt tilbud med Lufthansa og søsterselskaberne på Business, så er det “P”-klassen, du booker ind i.

SAS Eurobonus giver point for P-klasse billetter med Lufthansa, SWISS og Austrian – men af uvisse årsager ikke Brussels Airlines.

Det er som om Brussels Airlines er det uægte barn i Lufthansa-familien. Så de billigste Business Class billetter hos det belgiske selskab giver 0 point hos Eurobonus. Nul.

Min oprindelige booking er bookingklasse “S” som giver 25% bonuspoint hos SAS Eurobonus. Det er i småtingsafdelingen, men nu opgraderer jeg til Business og får slet ingen point.

Billede: SAS Eurobonus optjeningstabel for Brussels Airlines (foto: skærmprint)

“Boarding” blinker på skærmen

Nå, men tilbage til flyrejsen. Jeg står i Københavns Lufthavn en time før afgang. Brussels Airlines er ejet af Lufthansa og har derfor check-in sammen med Lufthansa, SWISS og Austrian iKøbenhavns Lufthavns terminal 2. 

Ved disse skranker er køen alenlang. Virkelig, virkelig lang. Det ser helt sindsygt ud, når man ved at lufthavnen ikke engang kører på halv kraft. En dame ved siden af mig skal til Vancouver, kan jeg høre, og deri ligger forklaringen på problemet.

Lige så snart folk skal rejse langt, så involverer check-in et større dokumentarbejde. Det tager sin tid at tjekke destinationens krav om coronatest, tidsfrister, visa og så fremdeles. Derfor bliver køerne lange, og der bliver ikke gjort forskel på om folk skal til USA, Sydafrika eller som mig blot til EU-landet Portugal.

Køen i sikkerhedskontrollen er tilsvarende lang. Det tager over et kvarter at komme igennem, så al overskydende tid i lufthavnen er forduftet. Så det er direkte ud til den fjerne ende af B-fingeren, hvor flyet til Bruxelles er parkeret. Uden alt for mange svinkeærinder.

Og “Boarding” blinker da også allerede på skærmen, da jeg når frem til gaten. Brussels Airlines afgang SN2258 er klar til afgang. 

Alle sæder optaget

Så vi går ombord på flyet i Kastrup, og det går op for mig, at ALLE sæder er optaget. Hver eneste stole er købt og betalt. Pladsen er trang og pludselig sidder jeg tæt sammen med en masse fremmede mennesker i et langt metalrør. Midt under en global pandemi.

Strækningen fra København til Bruxelles er på Economy. Det er strækningen fra Bruxelles til Porto, som jeg har opgraderet. Så jeg sætter mig i sæde 17A.

Vi flyver. Jeg drikker den americano, jeg købte i lufthavnen. Og så lander vi i Bruxelles halvanden time senere. Mere er der egentlig ikke at sige om den flyvning.

Genier på spil

Okay, så lad mig folde turen lidt mere ud. Nogle få passagerer køber lidt mad og drikke ombord. Der ligger en “Shop & eat” pjece i stolelommen, og her kan du se de sandwich, snacks og drikkevarer, som er til salg på turen.

“Menu deals” Hos Brussels Airlines er f.eks. et sæt med varm drik og muffin til 5 EUR (ca. 37,50 danske kroner) eller wrap og sodavand til 8 EUR (ca. 60 danske kroner)

Billede: Menukortet på Economy Class hos Brussels Airlines (foto: Kenneth Karskov)

En kop kaffe eller sodavand koster 3 EUR (ca 22,50 danske kroner). En Stella Artois pilsner 4 EUR (ca. 30 danske kroner). En lille flaske vin 6 EUR (ca. 45 danske kroner). Du kan også få en kop suppe til 3 EUR (ca 22,50 danske kroner).

Der er intet i menuen, som frister mig. Jeg købte en kop kaffe i lufthavnen, så jeg springer flyets pulverkaffe over.

En pudsig lille ting er, at hvis du kigger på billedet herover, så kan du se, at genierne har sat en QR kode på menukortet. Så kan man tilgå en digital menu med sin telefon. Spørg mig ikke hvad fordelen skulle være, når de nu har trykt disse menuer.

Men hvad værre er: Prøv at gætte hvad der sker, når man afprøver det, mens flyet er i luften? Præcis ingenting. For der er ikke internet ombord på flyet. 

Billede: Du kan købe varme og kolde drikke på flyet samt simple snacks (foto: Kenneth Karskov)

Europas bedste lounge

På den næste flyvning kommer alle Business Class fordelene i spil. Frit midtersæde, loungeadgang, prioriteret ombordstigning, gratis mad, drikke, champagne und alles. 

Jeg suser op i loungen i Bruxelles, fordi den er et besøg værd. ‘The Loft’ er navnet, og det er Brussels Airlines flagskibs-lounge. Jeg været der tidligere, og ved det er et skønt sted at hænge ud.

‘The Loft’ er faktisk kåret til Europas bedste lounge for tredje år i træk. Nu er jeg altid super skeptisk over for den slags kåringer. Fordi hvordan kan skulle det her sted på nogen som helst måde være federe end Air Frances overdådige First Class lounge i Paris?

Billede: Buffetområdet i “The Loft” loungen i Bruxelles lufthavn (foto: Kenneth Karskov)

“I vil os det jo godt”

Det er The Loft da heller ikke, men mindre kan også gøre det. Når jeg nævner kåringen af Brussels Airlines loungen i Bruxelles, så er det for at sige, at The Loft bestemt er et fint sted. Og det er ikke kun mig, der mener det.

Jeg er tilmed blevet en smule sulten, så det passer jo tidsmæssigt godt. Udvalget er dog skuffende. Buffeten rummer noget tørt brød, lidt pålæg og enkelte fade med varme retter – men den varme mad er væk. Fadene er tomme. 

Så jeg må over i baren for at søge trøst. Her har de til gengæld fire fadølshaner, som man selv må betjene. Tak skæbne, I vil os det jo godt. Belgien er et fantastisk øl-land, og det er smukt hvordan det gennemsyrer loungen her.

Billede: Maden skuffer, men baren leverer i The Loft loungen i Bruxelles lufthavn (foto: Kenneth Karskov)

Masser af plads på flyet – til alle!

Nå, men det er ved at være tid til at komme videre. Turen fortsætter med Brussels Airlines fra Bruxelles til Porto – og denne gang er det på Business Class.

Se, sæderne er de samme som sidst, men forskellen er, at der ikke sidder nogen på midtersædet. Det er ledigt – med garanti. Der sidder faktisk slet ikke nogen på min række, så det er jo endnu bedre.

Sandheden er, at det gør der ikke på særligt mange række på denne afgang. Der er tonsvis af ledige sæder, så alle har god plads ombord.

Billede: Farvel, Brussels Airport! Nu går turen videre til Porto (foto: Kenneth Karskov)

Så jeg vinder ikke noget på komforten ved at have betalt 710 kroner for en opgradering. Til gengæld er mad og drikke inkluderet. Så lad os se hvad de serverer på en længere europæisk flyvning på to-og-en-halv time.

Frokost er ‘Penne Volaille’

Der er mange ting, som siges at have været bedre i gamle dage. Ikke alt var rent faktisk bedre, men hvis der er ét punkt, hvor fortiden overhaler nutiden, så er det på flymad.

For der er blevet sparet rigtig, rigtig meget på catering over årene. Langsomt stille og roligt er budgetterne hevet ud af catering-delen – og resultatet er synligt.

Billede: “Penne Volaille” står der på indpakningen – eller på dansk “Pasta med fjerkræ” foto: Kenneth Karskov)

Ja, det er en salat. En kyllingesalat med pasta. I en papæske. Som ligger på en bakke med en bolle og en lille æske chokolade. That’s it!

390 gram vejer salaten. Det står der på den lille label, som præsenterer retten som Penne “Volaille”. Lad os tage det gode først: I coronaens navn vil flyselskaberne gerne servere mad med en høj fødevaremæssig sikkerhed, så derfor er der plast hen over på salaten.

Det triste er, at den her salat kunne jeg lige så vel selv have købt i lufthavnen. Hvis jeg ønskede det. Jeg havde håbet at få serveret noget lidt mere spændende ombord.

Farvel til porcelæn og bestik

Maden VAR altså bedre i gamle dage. Jeg vil have et rigtigt flymåltid med en lille varm ret. Sorry, men en bleg salat er ikke godt nok. Sloppy præsentation. Plastbestik. Papkrus. Øv!

Lad os for sjov skyld spole tiden tilbage til 2010. Dengang så et måltid på præcis samme flyselskab, præcis samme rute og præcis samme afgangstid sådan her ud…

Billede: Business Class måltid hos Brussels Airlines anno 2010 (foto: Kenneth Karskov)
Billede: Business class måltid på Brussels Airlines anno 2021 – præcis samme rute (foto: Kenneth Karskov)

I 2010 blev der lagt en lille hvid “dug” i form at et papirserviet på bordet. Først derefter bliver maden stillet foran mig. Bakken bestod af en varm pastaret, to belgiske oste og to chokolader. Porcelæn, rigtige glas og metalbestik.

I 2021 er det en kyllingesalat i papæske med plastbestik.

Leroy Champagne 

Eneste formildende omstændighed omkring forplejningen er den lille æske med to gode belgiske chokolader. Dét og så det faktum, at personalet gerne serverer et glas Leroy Champagne til maden. I rigtige glas. 

Det er ikke dumt. Men du skal vide at Champagne er en mulighed, for det er ikke noget personalet pro-aktivt tilbyder passagererne. 

Efter maden kommer kaffen. Det er en kop pulverkaffe med et stykke chokolade eller småkage fra “Shop & Eat” menuen. Det selvsamme menukort, jeg havde siddet og kigget på tidligere på rejsen, hvor er ikke rigtigt var noget som lokkede.

Og dermed slutter den lange historie om Brussels Airlines. Højdepunktet var loungen og et glas Champagne. Lavpunktet var salaten.

Så konklusionen er klar: Jeg hopper ikke på tilbudet om en opgradering næste gang.

Billede: Fly ved gaten i Bruxelles lufthavn (foto: Kenneth Karskov)

Posted

in

, ,

by