Rutetjek: SAS Go til USA er en rugbrødsoplevelse

  • Written by:

Hvordan er det at flyve med SAS på Economy Class til USA i 2022? Vi har testet “SAS Go”-produktet på ruten København – Miami på bagkanten af en global pandemi.

Af Per Heide, korrespondent
Flybranchen.dk

Det er over 10 år siden, jeg sidst fløj med SAS på en oversøisk rute. Hvilket er underligt, men det gør jo omvendt gensynet interessant. For spørgsmålet er om SAS er lige så gode som de var engang?

Men først lidt forhistorier. Det er november 2021, og jeg har netop klikket ”køb” på SAS´ hjemmeside. I min inbox lander et bookingnummer til min rejse til Miami i januar 2022.

Men pludselig slår det mig: Hvordan kan det egentlig være, at SAS er det flyselskab, jeg sandsynligvis har brugt allermest på rejser indenfor Skandinavien og rundt i Europa, når det samtidig er et af de selskaber, jeg har brugt allermindst på mine længere rejser?

Direkte til USA med SAS

Jeg tæller på stående fod tre oversøiske rejser med SAS de seneste 20 år. Til gengæld har jeg fløjet et hav af kortere ture indenfor Skandinavien og Europa med SAS. Men hvorfor egentlig denne kæmpe forskel?

Jeg reflekterer lidt over situationen og kommer frem til, at mens SAS har en god blanding af business- og ferierejsende på mange af de kortere rejsemål, så satser selskabet på sine lange ruter primært på de forretningsrejsende.

Det gør de med ruter til f.eks. Tokyo og Beijing i Asien og New York og San Francisco i USA, men til sammenligning har SAS ikke en ferieflyver til Thailand længere. Tidligere fløj SAS til Bangkok, men da dette primært var en rute for ferierejsende kunne økonomien ikke bære, og SAS måtte lukke ruten i 2013.

Hvis man selv skal betale

De forretningsrejsende ønsker direkte flyvninger af tidsmæssige årsager og er klar til at betale højere priser for denne “luksus”. Eller mere præcist: Deres firmaer er…!

Som ferierejsende er ”tid” ikke et lige så vigtigt parameter, så når SAS´ oversøiske rutenet primært har bestået af business-destinationer, så har der ikke været et overlap med mine behov og ønsker som ferierejsende. Derfor er jeg endt på alle mulige andre selskabers fly.

Så det var med stor forventning, jeg så frem mod januar og muligheden for igen at flyve langt med SAS. For hvordan vil oplevelsen ombord mon være efter de årelange, konstante sparerunder hos SAS?

75 års jubilæum i stilhed

Hvordan er produktet ombord påvirket af de seneste to års pandemi, for det har jo været svære tider for flybranchen?

Hvad ville status være for dette hæderkronede, skandinaviske selskab, som i august sidste år kunne fejre sit 75 års jubilæum, en begivenhed, der dog stort set gik fuldstændig under radaren, især fordi selskabet havde andre og mere livstruende faktorer at tænke på?

Knap en måned inden afrejse dukker der en mail op fra SAS. Jeg skal flyve til Miami i midten af januar 2022, men lige før jul modtager jeg den besked, jeg har allermindst lyst til at få.

“Dit fly er ombooket”

”Dit fly er blevet ombooket!”, står der i emnefeltet.

Arghh! Oprindeligt skulle jeg være fløjet afsted om fredagen – via Oslo – men her tre uger før vælger SAS altså at stryge den afgang. De ombooker mig til dagen før.

Det eneste gode er, at SAS har booket mig om på den direkte maskine fra København til Miami.

Jeg overvejer lidt for og imod. Skal jeg annullere min billet? Det har jeg ret til pga. ombookingen. Beholder jeg billetten med den nye rejsedato, så skal jeg have en dag mere fri fra arbejde. Det positive er som nævnt, at jeg sparer en tur til Oslo for at flyve den lange strækning.

Mister tilliden til flyselskaberne

Jeg får hurtigt lavet en aftale med jobbet. Så jeg ender med at blive ret tilfreds med den opståede ombookning af min billet – selvom det ikke oprindeligt var det, jeg havde bestilt.

Det er dog samtidig et klart vidnesbyrd om, at flyselskaberne stadig kæmper med efterspørgslen her under pandemien. Mange andre selskaber har samme tilgang som SAS: De lader flest mulige afgange stå åbne på nettet, og tre uger før aflyser de så de tyndest bookede afgange og samler passagererne på de resterende flyvninger.

Dette er helt vanvittigt frustrerende som rejsende – også selvom det lige netop her faktisk blev en fordel for mig. For man mister tillid til, at flyselskaberne nu også reelt gennemfører de flyvninger, de annoncerer online.

Alle disse ombookinger gør det udfordrerende at planlægge en rejse, hvilket er svært nok i forvejen under en pandemi.

Vil du opgradere til SAS Business?

Kort efter e-mailen med ombookingen får jeg tilbuddet om at opgradere min SAS-billet. Fra økonomiklassen “SAS Go” til enten Premium Economy, kaldet “SAS Plus”, eller til luksusklassen “SAS Business”.

For en ordens skyld checker jeg mulighederne. Det er trods alt en flyvetur på 10½ time, jeg skal ud på.

Hvor andre selskaber har en ”flad” pris, man kan opgradere for – og hvor man straks får bekræftelse på sin upgrade – så kører SAS et lidt mere spidsfindigt auktionssystem.

Her kan man byde på en upgrade, og først kort før afgang får man besked om opgraderingen går igennem.

Merprisen er for høj

SAS kræver kr. 1.500,- som mindstebud for opgradering til mellemklassen “SAS Plus”. For denne merpris får man et større sæde, mere plads og bedre forplejning ombord.

Jeg vurderer, denne merpris for SAS Plus er for høj. Tilmed er de 1.500,- jo blot er et mindstebud, SAS forlanger for at komme i betragtning til en upgrade. Der er ingen garanti for rent faktisk at få Plus-sædet.

SAS tilbyder også upgrade til Business Class, “SAS Business”. Her ligger mindstebuddet på kr. 4.500. Det bliver også for dyrt for mig, så jeg springer pænt over tilbuddet om upgrade.

Corona-tiden er fuld af billige upgrades og deciderede ”rejsekup”, men det var ikke på denne flyvning, at jeg fandt de skarpe priser på et godt sæde længere fremme på flyet.

Billede: Ingen kø hos SAS denne torsdag morgen – et syn, der ville have været helt utænkeligt inden pandemien (foto: Per Heide)

Kan ikke checke ind online

Dagen før afrejse går jeg ind i SAS-app´en for at checke ind. Det virker ikke. Jeg forsøger også at checke ind via min laptop, men det virker heller ikke.

Det er muligt SAS slet ikke tillader online check-in til USA, fordi personalet ved check-in manuelt skal checke ESTA, visum samt coronapas osv. Så bør dette fremgå af nettet, så man ikke spilder sin tid med at prøve at checke ind online.

Heldigvis er der lufthavnen næsten tom denne torsdag morgen kl. 7.30. Jeg får hurtigt checket ind ved skranken og afleveret min kuffert. 

Det er dog stadig en ret deprimerende oplevelse at gå gennem lufthavnen denne torsdag morgen, for når man som jeg kan huske den morgentravle lufthavn før C19-pandemien, så virker den i dag mere som en sen søndag aften i august måned.

Lufthavnen virker tom

Lufthavnen burde ellers normalt være proppet med forretningsrejsende på dette tidlige tidspunkt. I security er der blot 20% af de i alt 25 ”spor” åbne, hvilket desværre er et meget præcist billede på luftfartens udfordringer netop nu.

Luftfarten har desværre igen har måttet indkassere et stort tilbageslag med den senest tilkomne coronavariant. Set herfra viser det stadig som om der er lange udsigter til før luftfarten bliver nogenlunde normaliseret.

Det er til gengæld opmuntrende at se at næsten alle butikker og restauranter i lufthavnen er åbne. Der er dog ikke specielt mange kunder i nogen af dem.

Jeg bevæger mig ud mod paskontrollen, da jeg skal flyve fra finger C (”non-Schengen”) og her kommer jeg til med det samme, da der absolut ingen kø er

Ingen kø i Københavns Lufthavn

Noget af det, som SAS gennem tiderne har fået hug for er, at de ofte fløj med ældre og lidt udtjente flytyper. Flere konkurrenter havde mere moderne fly at tilbyde de rejsende.

Gennem vinduet i gaten ser jeg en relativt ny Airbus 330 Enhanced, en flytype, som SAS har fem styk af og som har en længere rækkevidde end de gamle Airbus 330´ere.

Der er her tale om nogle ret moderne fly, som SAS modtog fra 2015 og frem. Så denne gang skal det retfærdigvis siges at SAS benytter sig af en ganske moderne og ny flytype. 

Høje forventninger til SAS

Billede: SAS kører en diskret og afdæmpet blå farve på sæderne samt grå nakkestøtter (foto: Per Heide)

Oplevelsen bekræftes, da jeg går ombord på maskinen, idet der tydeligt er tale om et relativt nyt fly med en velholdt og pæn kabine. Sæderne er holdt i en rolig og neutral grå farve og står i en 2-4-2 konfiguration, med pæn plads mellem sæderne. 

Jeg kan desuden glæde mig over, jeg ikke brugte ikke penge på en opgradering. Flyet er i dag kun ca. 2/3 fyldt, hvilket betyder at sædet ved siden af mit er ledigt.

Folk ligger og breder sig på tomme stolerække på økonomiklasse, så en opgradering for at få mere plads havde været spild af penge.

En smule kedeligt

Billede: Der er ganske fin benplads ombord hos SAS til Miami, omvendt bør der også være det med en flytid på 10½ time (foto: Per Heide)

På hvert sæde ligger en lille pude og et lille, plasticindpakket tæppe, og især tæppet kommer jeg i høj grad til at få brug for i løbet af min rejse.

Kaptajnen byder velkommen, sikkerhedsvideoen kører på den lille skærm i stoleryggen, og kort efter er vi i luften.

Sikkerhedsvideoen er en meget traditionel gennemgang af sikkerhedsforanstaltningerne ombord. Hvor andre flyselskaber forsøger at peppe denne information op med brug af fodboldspillere eller Lego-figurer, så kører SAS den helt i brandets stil:

Korrekt, traditionelt – og en lille smule kedeligt.

Billede: En lille pude og et tæppe udleveres til alle passagerer. Især tæppet viser sig uundværligt, da der er ret køligt i kabinen (foto: Per Heide)

Wifi til 119 kroner

Da jeg skal arbejde ombord, køber jeg wifi-pakken til 119 kroner. Wifi er gratis, hvis man flyver SAS Plus eller SAS Business, men 119 kroner kan ikke siges at være dyrt for en rejse på over 10 timer.

Det er enkelt at komme på nettet hos SAS, men nethastigheden er ikke super. Det dog går an til at checke og afsende e-mails, hvilket primært er det, jeg skal.

Jeg får dog også tid til at se nærmere på det udvalg, som SAS har fyldt i den lille, knivskarpe skærm foran mig. Her konkluderer jeg hurtigt at SAS´ udvalg af film er sparsomt – der er faktisk kun 57 styk at vælge imellem.

Billede: SAS har Wifi på flyet til USA til 199 kroner (foto: Per Heide)

SAS taber konkurrencen

Når det kommer til underholdningssystemet så taber SAS i forhold til nogle af flybranchen andre aktører.. De ypperste flyselskaber fra Asien og Mellemøsten tilbyder flere hundrede forskellige film i deres underholdningssystemer.

Man kan desuden vælge at høre musik, se udvalgte tv-kanaler eller spille spil, men SAS har ikke ofret mange ressourcer på de udleverede ørepropper. De ser billige ud og lyder derefter.

Billede: Skærmen på økonomiklasse står knivskarpt, men skærmen kan ikke – som hos de fleste andre selskaber – vippes eller justeres (foto: Per Heide)

Billede: De udleverede ørepropper i blå plast ser billige ud, og det anbefales at medbringe egne hovedtelefoner (foto: Per Heide)

Billede: Dette billede af SAS’ hovedtelefoner på økonomiklassen er en anbefaling til at medbringe dine egne hovedtelefoner på flyrejsen (foto: Per Heide)

Øl og vin koster

Det er til gengæld smart, at man kan se dagens menu på skærmen. Her fremgår også udvalget af snacks og drikkevarer, som man kan købe ombord.

Måske du tænker, at det med en oversøisk flyvning og ”købe ombord” ikke giver mening i den samme sætning, for er alt ikke altid inkluderet på lange oversøiske flyvninger? Jo, sådan var det i hvert fald engang.

SAS holdt i mange år stædigt fast i at være et full-service selskab, som altid tilbød ”all inclusive” på de lange flyvninger. Som det skal fremgå virker SAS nu til at være hoppet i den modsatte grøft.

Resultatet af årelange spareprogrammer skal vise sig ikke at være gået let henover det serviceoplæg, som SAS tilbyder ombord til Miami.

Billede: Du kan læse alt om dagens menu på den lille skærm i sædet (foto: Per Heide)

Koldt i kabinen

Ved skærmen er der desuden et USB-stik for opladning af diverse devices og under sædet heldigvis også et normalt elstik til opladning af min laptop.

Og så skal vi tilbage til det blå tæppe, jeg fandt på sædet da jeg gik ombord. Det ender med, at jeg sidder indsvøbt i tæppet på stort set hele turen, da der viser sig at være rigtig koldt der, hvor jeg sidder – også koldere end andre steder i kabinen, når jeg går forbi dér.

Så række 36 nede ved toiletterne midt i økonomiklassekabinen kan altså ikke anbefales, hvis man er kuldeskær.

Kabinepersonalet er klædt dekorativt i nuancer af blå. Kvinderne i koboltblå bluser, herrerne i mørkeblå jakker. SAS har altid haft fokus på stilede, skandinaviske uniformer, der udstråler både autoritet og myndighed.

Billede: Stilede, skandinaviske uniformer hos SAS udstråler både autoritet og myndighed (foto: Per Heide)

SAS har et lavprisprodukt

Halvanden time efter takeoff kommer SAS rundt med madvognen samt drikkevarer. Allerede her står det klart, at SAS har spændt livremmen ind.

På økonomiklasse er der nemlig kun én ikke-alkoholisk drikkevare inkluderet til hver servering. På flyturen til Miami er der to serveringer, så det er to gratis sodavand på ti timers flyvning.

Dertil kommer kaffe/te, som også er gratis, men alt andet koster penge. Så der er afregning ved kasse 1 for øl, vin og spiritus undervejs.

Hvor salg af drikkevarer og mad i mange år har været en normalitet på de kortere flyrejser, så er jeg overrasket over at opleve konceptet på en lang flyrejse over Atlanten.

I min bog placerer det endegyldigt SAS i rækken af lavprisselskaber. I hvert fald hvad angår produktet på den økonomiklassen SAS Go.

Rugbrødsekspressen

Billede: Så er der serveret frokost på SAS-afgangen til Miami (foto: Per Heide)

Flymad er sjældent den store, gastronomiske oplevelse. Portionerne er også ofte omkring børnestørrelse. Det ved jeg godt og alligevel fortryder jeg, at jeg ikke fyldte mere på ved morgenmaden fire timer tidligere, da jeg ser den udleverede bakke.

Det er ikke just en menu, der får én til at falde ned af stolen. Lad os gennemgå indholdet på bakken: En lillebitte tør salat med creme fraiche dressing samt en lun bakke med kylling, grønsager og nogle hvedekerner til hovedret.

Dertil en pakke iskold smør, to små stykker knækbrød, en lille brownie, et stykke Camenbert og to skiver kernerugbrød.

Hvad har SAS egentlig forestillet sig med de to stykker rugbrød? Skal man smøre dem og spise dem som tilbehør til den lune ret? Skal man bruge Camenbert-osten til dem? Fordi det har man jo knækbrødet til. Det er lidt et mysterie for mig.

Billede: Træbestik er bæredygtigt, men ikke nødvendigvis optimalt at spise med (foto: Per Heide)

Hverken godt eller skidt

Jeg synes, det er fint at SAS inkluderer et dansk/nordisk indslag på deres madbakke, men uden matchende pålæg virker de to skiver rugbrød bare malplacerede. Til gengæld savner jeg den lune bolle, som andre selskaber giver med.

Kyllingeretten er hurtigt spist, og efterlader hverken et godt eller dårligt smagsindtryk. Brownien skal skylles ned med en kop te, og en time senere er jeg sulten igen.

Og her begynder jeg at fortryde, at jeg ikke bare gnavede mig igennem de to udleverede stykker rugbrød, med eller uden smør.

Ingen valgmuligheder hos SAS

Et yderligere minus ved serveringen er, at der ingen valgmuligheder er. Alle rejsende får den samme ret. Andre flyselskaber tilbyder både 1 og 2 alternativer på økonomiklassen, men ikke SAS.

Træbestik og plastkopper er heller ikke just gedigne hjælpemidler at spise med, når man oplever andre selskaber tilbyde rigtigt metalbestik, også på økonomiklassen.

Nå, men så må jeg jo købe mig en sandwich, en nudelsuppe, en pizzaslice, eller hvad SAS nu ellers har at byde på for at tage den værste sult i deres inflight-café. Her skuffes jeg igen. For noget til at stille “den lille sult” – forstået som madlignende produkter – det har SAS slet ikke ombord!

Jeg skulle jo nok…

Billede: Det er fint, at SAS sælger (prismæssigt) ”pebrede” snacks, men det er en skandale at man ikke kan købe sig en sandwich eller anden mad, men skal spise sig mæt i snacks (foto: Per Heide)

Jeg kan købe chips, en romkugle og chokoladebarer, men ikke noget i retning af mad. Jeg må derfor overdøve min maves knurren med en lille pose chips og en cola. Og så vente tålmodigt på andenserveringen, som kommer ca. halvanden time før landing i Miami.

Så mens jeg venter på turens sidste servering, fortryder jeg inderligt, at jeg ikke forudbestilte det opgraderede måltid til 200 kroner, som jeg kunne have booket via hjemmesiden inden min flyrejse.

Det havde jeg helt sikkert gjort, hvis jeg havde kendt omfanget af den servering, som SAS diskede op med.

Kold wrap inden landing

Halvanden time før landing kommer madvognen så forbi igen. Denne gang med en kold og anonym tortillawrap med lidt smøreost i. En lille smoothie følger med, og det dulmer min sult som et plaster på et åbent benbrud.

På trods af knurrende tarme overvejer jeg at lade den uspændende wrap blive liggende på bakken, for i smag og tilberedning viderefører det lave niveau fra den første servering.

Under indflyvningen til Miami gør jeg afslutningvis plusser og minusser ved flyturen med SAS over Atlanten op.

Minusser ved SAS

SAS dumper i forhold til serveringen ombord. Én ting er, at man serverer så relativt små madmængder på en over 10 timer lang flyrejse. Men så skal der også være mulighed for at købe supplerende mad eller snacks, så man ikke skal spise sig mæt i chips og romkugler.

Kabinepersonalet ombord gør hvad de skal, men med de allestedsnærværende mundbind må turen næsten nødvendigvis blive en lidt ”distanceret” oplevelse, da crewet af sikkerhedsmæssige årsager jo også bliver nødt til at holde en vis afstand til de rejsende.

En kølig kabine, et skrabet udvalg på underholdningssystemet, manglende udvalg af forskellige retter samt kun få inkluderede drikkevarer i prisen trækker ned.

Plusser ved SAS

Så er der faktisk kun en pæn kabine, nye fly og sæder samt en rimelig pris for at flyve direkte til Miami, der trækker op.

Sammenlignet med de bedste af sine konkurrenter – bl.a. Emirates, Qatar Airways og Turkish Airlines – føles en tur med SAS skrabet. Det er en tur ned af ranglisten rent kvalitetsmæssigt.

Det er altid rart at flyve direkte, men SAS skal altså oppe sig gevaldigt på de oversøiske ruter, hvis der ikke igen skal gå 10 år, før jeg atter sidder på et SAS-fly til USA eller Asien.

Billede: Det er ti-en-halv times flyrejse med SAS fra København til Miami (foto: Per Heide)

Disse anmeldelser bliver tit læst