TAP Air Portugal er det nationale, statsejede flyselskab i Portugal. Selskabet flyver fast på ruten mellem København og Lissabon, og har desuden også flyvninger til mange andre destinationer i Portugal, såsom Madeira og Porto. Dertil kommer en lang række destinationer i Europa, Afrika samt Nord- og Sydamerika.

Så rejser du rundt i det sydligste Europa eller skal du tilfældigvis til en af de tidligere portugisiske kolonier, f.eks. Brasilien, så kan TAP Air Portugal være et godt og billigt alternativ til mange andre selskaber.

Så lad os hoppe på flyet til Lissabon og tjekke selskabet ud. I dag er der afgang fra Amsterdam, hvilket er en tur på tre timers tid til den portugisiske hovedstad. Det vil sige stort set det samme som det tager at flyve fra København til Lissabon.

Billede: Passagererne er klar til afgange i Amsterdams Schiphol lufthavn

Gammelt fly, ny kabine

Der er afgang kl. 13:55 fra Gate D73 i Schiphol lufthavnen i den hollandske hovedstad. Passagererne venter tålmodigt på at komme ombord på TAP Air Portugal flyet med rutenummeret TP673.

Lufthavnen i Amsterdam er travl denne eftermiddag, og den øgede flytrafik kombineret med en underbemandet lufthavn sætter sine spor. Det gør altså ikke noget godt for lufthavnsoplevelsen.

Boardingkortet viser sæde 17C på Economy Class på denne tur. TAP-flyet er en Airbus A319 med 144 sæder. Selve flyet er af ældre dato, men kabinen ser ny ud.

To rækker Business Class

De forreste to rækker er Business Class – eller som portugiserne kalder det: Executive Class. Disse sæder ser ud som på billedet herunder.

Billede: Business Class på TAP flyet til Lissabon

Det bemærkelsesværdige er, at sæderne forrest i flyet har en anden farve end i resten af flyet. Der er også nogle andre forskelle, men lad os tage dem undervejs i gennemgangen af flyets indretning.

Fordi på Business Class har sædet røde nakkestøtter, mens Economy Class kører en grøn farve. Sædet er faktisk et helt andet her oppe foran, både bredere, mere komfortabelt og med markant mere benplads. Som i virkelige meget mere benplads, hvilket jo er godt for de heldige på Business.

Executive Class hos TAP spærrer de desuden midtersædet, så hvis du betaler for luksusklassen hos det portugisiske flyselskab, så slipper du får en sidemand, og får mad, lounge og ekstra bagage oveni.

Sådan er Economy Class hos TAP

En grundig gennemgang af portugisernes Business Class må vi tage en anden god gang, for i dag gælder det Economy Class hos TAP Air Portugal. Og så ser sæderne sådan her ud…

Billede: Economy Class hos TAP Air Portugal på flyet til Lissabon

Ja, du bemærker nok hurtigt den olivengrønne stribe som en markant forskel. Men læg også mærke til, at sæderne på Economy Class ikke har nogen nakkestøtte. Den er sparet væk. Kig eventuelt lige på Business Class sædet igen, og så er forskellen tydelig.

En anden ting er, at funktionen med at læne sædet tilbage er fjernet på Economy Class. Du kan ganske enkelt ikke lægge sædet ned, hvis du sidder på de grønne sæder.

Benpladsen er trang hos TAP

Det kan man jo mene er helt fint indenfor Europa, og når man ser benpladsen ombord på TAP flyet, så forstår man udmærket hvorfor det ikke duer med at lægge sædet tilbage.

For benpladsen er trang på Economy Class hos TAP Air Portugal. Av for den!

Billede: Der er minimal plads til knæene hos TAP Air Portugal på Economy Class

Vi er helt nede på 28 tommer mellem stolerækkerne (ca. 71 cm). Dermed placerer TAP sig i bunden indenfor europæisk luftfart, når det gælder komfort på økonomiklassen. Det er også tæt på at være i underkanten af hvad der egentligt er behageligt på en tre timers flyrejse.

Sæderne føles smalle, og det betyder også at bordet er tilsvarende lille. Well, det er knap så vigtigt en detaljer, når nu TAP Air Portugal har fjernet den gratis servering ombord, men det er stadig en observation at tage sig med videre, for lige om lidt skal du se forskellen til sæderne længere fremme.

Billede: Bordet er smalt præcis ligesom sæderne hos TAP Air Portugal

Mere komfort på Economy Extra

De røde sæder forrest på flyet har altså mere plads på alle leder og kanter. Og her betyder ‘de forreste rækker på flyet’ faktisk både Business Class samt den del af økonomiklassen, som TAP kalder for Economy Xtra.

For i de tilfælde, hvor Business Class kabinen ikke tager alle rækkerne med røde sæder, så kan man for en beskeden merpris købe sig til den ekstra komfort. Og dette produkt kalder TAP for Economy Xtra.

Det er de samme røde sæder som på Business – bare uden alle Business Class fordelene med frit midtersædet, et glas bobler, varm mad etc.

Det koster lidt ekstra at sidde i Economy Xtra sektionen. Merprisen giver dig mere komfort for de røde sæder er bredere, har mere benplads og flere funktioner.

Bredere sæde og mere benplads

Economy Xtra sædet er en halv centimeter bredere. Den del af opgraderingen er knap mærkbar, men der er mere i det. For dine knæ bliver glade for at sidde her.

Billede: Forskellen mellem sæderne på TAP-flyet (skærmprint fra flytap.com)

Det mest markante er benpladsen. Pludselig taler vi om en seat pitch på 33 tommer (ca. 84 centimeter), og det er lækkert. Det er hele 13 centimeter mere end på de grønne Economy Class sæder.

Samtidig kan Economy Xtra sædet lægges tilbage. Fordi benplads er god, så kan det lade sig gøre på disse rækker. Samtidig får du også en reel nakkestøtte, så der er mere komfort på alle fronter.

Resten af oplevelsen ombord er magen til den på de grønne Economy Class sæder. Så ingen gratis mad eller drikke.

Markant mere benplads

TAP-flyet til Lissabon er pænt fyldt denne eftermidag, men Economy Xtra rækkerne – som man skal betale ekstra for – er mere eller mindre tomme. Her sidder blot et par enkelte passagerer.

Denne flyrejse fortsætter videre til Madeira og forbindelsen i Lissabon er kort. Begge flyvninger er med TAP, så de har ansvaret for at det hele klapper. Hvilket er rart for connection er på blot 40 minutter, så der er ikke megen tid at spilde.

Personalet tillader derfor at sæde 17C bliver byttet ud med 9C med den korte forbindelse i Lissabon som begrundelse. Altså stadig på Economy Class – men længere fremme på flyet på et Economy Xtra sæde. Tak for det!

Billede: Benpladsen på række 9 på TAP flyet til Lissabon er helt anderledes end på række 17

Forskellen er altså markant, for pludselig ser benpladsen sådan her ud. De 13 cm ekstra plads til knæene gør meget godt for oplevelsen ombord.

Og se så her…! Bordet er også blevet større. Det er ganske enkelt bredere og forskellen er markant hvis du sammenligner med billedet fra række 17 længere oppe i artiklen.

Billede: Bordet er også markant større på de forreste rækker på TAP Air Portugal flyet til Lissabon

De gode pladser koster ekstra

Du skal altså normalt betale ekstra for de gode sæder hos TAP Air Portugal. Kan du klare dig med de trange kår, så beholder du bare din plads. Vil du have mere plads, så koster det ekstra. Det er som udgangspunkt jo et fint princip.

Du kan se herover, at på strækningen mellem Lissabon og Amsterdam koster det 186 kroner at få et af de røde sæder.

Det interessante er, at hvis du vil reservere et helt almindeligt grønt sæde, så koster det allerede 142 kroner. Forskellen er altså (kr. 186 – kr. 142) 44 kroner. Det er ikke meget at betale ekstra for den ekstra komfort.

Bemærk i øvrigt hvor gennemarbejdet den her del af TAPs hjemmeside er. Sæderne har røde og grønne farver på flyet. Og sæderne har grønne og røde farver på seat map’en. Det er stærkt lavet. Det gør det nemt at overskue og nemt at forstå. Well done!

Udover den ekstra benplads , så får du også en anden god ting på Economy Xtra: Der er nemlig sådan en skøn strømforsyning på række 9 med både almindeligt strømstik samt USB-stik.

Og faktisk en lille detalje mere, men den vender vi tilbage til om lidt. For TAP har gjort det lidt nemmere at sidde og se film på flyet undervejs, hvis du sidder på de forreste rækker.

Billede: Strøm- og USB-stik på række 9 på TAP flyet til Lissabon

Tre timers flyvning til Lissabon

Med de fleste passagerer på plads, så nærmer vi os afgang fra Amsterdam. Du kan se på billedet herunder, hvor tyndt besat de forreste rækker er. Det er de sæder som koster ekstra.

Så fra pladsen på række 9 ser livet sådan her ud. Flyvetiden er sat til tre timer til Portugals hovedstad, så lad os endelig komme afsted.

Personalet virker afslappet. De er behagelige og kompetente, og mere kan man vel næppe forlange af dem.

Billede: Sådan ser TAP Air Portugal flyet ud, set fra række 9

Flyvninger indenfor Europa er som oftest ret indholdsløse. Tidligere var servering undervejs en del af underholdningen, men hvis man har lyst til den slags, så skal der betales nu om dage.

Således også hos TAP Air Portugal, så lad os kigge nærmere på menuen ombord.

Du betaler for maden ombord på TAP

“Taste the colors from Portugal” står der udenpå menukortet. Portugal er kendt for fisk – særligt sardiner og tørret torsk – samt gode vine og portvin.

Så hvad mon menuen byder på? Her er både varme og kolde retter, men kan de leve op til løftet om, at man kan smage Portugal ombord på flyet?

Tja… svaret er, at de varme retter består af lasagne og sur-sød kylling med ris. Det har jo intet med Portugal at gøre. Øv!

Smagen af Portugal

Så er det bedre med “Gourmet Experience Box” med paté med portvin og lokal skinke. Så begynder det at ligne noget.

Der er også en “Iberic Box Gran Reserva” med skinke, to slags pølse og brødstænger. Samt det obligatoriske udvalg af sandwiches.

Menukortet indeholder også forskellige snacks. Kartoffelchips, nødder, oliven, pølser og en “Veggie Asian Pot”. Der er nogle steder i menukortet, hvor man kan fornemme smagen af Portugal, men det er ikke fordi man bliver blæst bagover af de portugisiske farver.

Snacks på turen

Flyver du om morgenen med TAP så kan du sætte tænderne i morgenmadsmenu til 5 EUR med en varm drik eller juice samt en sød snack. Prisen er fair, men indholdet uinspirerende.

Og så er der drikkevarerne. Sodavandene er de klassiske – Coca-Cola, Fanta og Lipton isté – og så er der forskellige slags juicer og vand. Der er vand med og uden brus, som man kan købe.

Det flinke personale serverer en kop gratis vand til de passagerer som beder specifikt om det. Ingen skal tørste på flyet, men mon ikke både personale og flyselskab foretrækker, at man køber en hel flaske vand. Vand koster i øvrigt 2,70 EUR (ca. 21 danske kroner).

Portugisiske vine på TAP

Så snart der kommer procenter i drikkervarerne, så vender menukortet igen blikket mod Portugal. Sagres er en af Portugals største øl. Mateus Rosé er jo nærmest et symbol på portugisisk vinproduktion.

Mange vinbønder i Portugal vil slå korsets tegn foran sig, hvis man tillader sig at nævne den, for den er langt fra den bedste rosé fra Portugal. Mateus Rosé er til gengæld en vin, som er kommet vidt omkring i verden, og det er fair at servere den mest kendte rosé på flyet. Når mange mennesker køber den på landjorden, så er der sikkert også mange mennesker, som vil nyde den på flyet.

Der er også både portugisisk rød- og hvidvin på flyet. Det manglede da også bare, for Portugal er et fremragende vinland, og der er gode vinoplevelser, der venter på dig i det smukke sydeuropæiske land.

Underholdning ombord står du selv for

Underholdningen ombord skal man selv stå for. Der er ikke nogen skærme på flyet, så man skal loade sin telefon med underholdning, hvis man har brug for den slags.

Her er det værd at bemærke, at sædet på de forreste rækker på denne Airbus A319 har en smart feature, som gør det nemmere at nyde en film undervejs.

For der er både USB-stik til at holde telefon/tablet med strøm samt en lille bakke til at have den stående på.

Smart hylde til din table eller telefon

Det fungerer ved at du klapper den lille ekstrahylde ned. Der er små riller i “hylden” så telefonen eller tablet ikke rutsjer, hvilket er godt tænkt. Det er nemlig en problem på de almindelige glatte flyborde.

Det er en feature som viser, at der er blevet tænkt på moderne flypassagerers behov. Det her var ikke en nødvendighed på fly for bare 10-15 år siden, men i dag er folks behov når de rejser et helt andet.

Og sådan går tre timer ombord på TAP flyet til Lissabon. En bus kommer ud til flyet for at tage alle passageren ind til terminalen i Lissabons internationale lufthavn. De 40 minutter til at nå næste fly skal vise sig at være rigeligt.

Konklusion: Betal ekstra og få en god flyrejse

Så TAP Air Portugal leverer et godt produkt på de forreste rækker af Economy Class – kaldet Economy Xtra – med god plads og flere fine features, bla. en tablethylde. På de bageste rækker af Economy Class er oplevelsen trang med minimal benplads.

Så overvej at betale den lille smule ekstra for at få det mere behageligt ombord, når turen går til Lissabon eller et andet sted i verden med TAP Air Portugal.

Du kan i hvert fald være sikker på, at der allerede ER betalt for et sæde på Economy Xtra til returrejsen på denne tur til Portugal.