Billede: En Boeing 777-300ER fra Emiraets fotograferet d. 17. august August 2015 fra Wolfe Air Aviation's Lear 25B (foto: Emirates)

Her er årsagen til de høje flypriser

Priserne på flybilletter til oversøiske destinationer har ligget på et markant højere niveau end før coronaen. Det er det en særlig grund til, forklarer Emirates danske chef.

Af Kenneth Karskov

Hvis du synes prisen på oversøiske flybilletter er historisk høje, så er det slet ikke forkert. Efter et par år med en pandemi vil vi igen ud at opleve verden, men pludselig er prisniveauet for at komme afsted et helt andet end tidligere.

“Rejselysten er stigende. Der er høj efterspørgsel, men den globale kapacitet er stadig ikke tilbage på fuldt niveau, og det betyder højere flypriser”, forklarer Morten Balk, dansk landechef hos Emirates.

Det er både de fritids- og forretningsrejsende, som er vendt tilbage til Emirates’ fly, men til forskel fra tidligere, så booker vi senere end vi plejede at gøre. Vi er tættere på afrejsedatoen nu, når vi først trykker på knappen. 

Dét mønster er også medvirkede til den høje billetpris. Når der kun er kort tid til afrejse, så er priserne højere, og i kombination med den manglende kapacitet giver det billetpriser til fx. Asien på 2-3 gange normalen.

Kinas genåbning får konsekvenser

Billede: Economy Class kabinen på Emirates flyet til Dubai (foto: Kenneth Karskov)

Om godt et år – i marts 2024 – forventer Emirates at være tilbage på 90% af kapaciteten. Det vil dog kræve ekstra personale, og derfor er der stærkt fokus på rekruttering hos Emirates. Flyselskabet vil hyre yderligere 400 piloter og 5-6.000 cabin crew inden sommer. 

Emirates har derfor rekrutterings-events i København cirka en gang om måneden, og globalt har de over 100 rekrutterings-events alene i februar.

Men der er flere bump på vejen. For genåbning af Kina, hvor restriktionerne først er blevet hævet for nylig, vil skabe endnu mere efterspørgsel. Det kan få stor betydning for hvordan flybranchen udvikler sig i løbet af det næste års tid. Det er på ruterne både til og fra Kina, at flyselskaberne forventer et øget pres. 

Bruger milliarder på luksus

Billede: Sådan her ser Emirates nye Premium Economy ud (foto: Emirates)

Emirates er i øvrigt i gang med et stort retrofit-program til 14 milliarder kroner, hvor 67 eksemplarer af Airbus A380 og 53 stk. Boeing B777’ere – i alt 120 fly – får en total overhaling af interiøret. Det sker mellem november 2022 og marts 2025.

En af nyhederne hos Emirates er Premium Economy. Mens andre flyselskaber længe har haft denne mellemklasse, så er det en nyhed hos Emirates. Premium Economy placerer sig midt imellem Economy og Business Class i forhold til komfort og service. 

Emirates forventer at Premium Economy snart dukker op på Københavner-ruten, for denne kabineklasse er som skræddersyet til det danske marked. Mange danskere vil gerne vil have lidt mere plads end på almindelige Economy, men uden at have behov for den vilde luksus på Emirates’ overdådige Business Class.

Premium Economy til Danmark

Indtil videre er der dog blot Economy Class og Business Class på Emirates’ daglige afgange mellem København og Dubai. Premium Economy forventes at blive introduceret, men ingen kender den præcise dato endnu.

For tiden sender Emirates en Boeing B777 maskine til København. Tidligere fløj de med dobbeltdækkerflyet Airbus A380 på ruten til Danmark, men under coronaen blev den udskiftet med en Boeing B777-maskine, og den strategi har flyselskabet holdt fast i.

Billede: Emirates Boeing 777-300ER parkeret i Malé lufthavn på Maldiverne (foto: Kenneth Karskov)
Billede: Emirates Boeing 777-300ER gøres klar til afgang (foto: Kenneth Karskov)

Posted

in

by