Icelandairs øverste direktør, Bogi Nils Bogason (foto: Icelandair)

Når du træder ind i flyet, er du allerede ankommet

Når du sætter dig til rette på et Icelandair-fly, skal du tydeligt kunne mærke selskabets bånd til hjemlandet. Flyselskabets topchef løfter sløret for overvejelserne bag din rejseoplevelse.

Af Kenneth Karskov

Hver gang et Icelandair letter fra jorden og sætter kurs mod en destination i enten Europa eller Nordamerika, er blot 10-15% af passagererne islændinge. Resten er folk fra hele verden, som af den ene eller anden grund er havnet på et af de islandske fly.

Nogle af de rejsende skal til Island, men langt størstedelen bruger blot lufthavnen i Keflavik til at skifte fly. De er på vej mellem USA/Canada og Europa og har som udgangspunkt intet forhold til Island.

Men det skal de få i løbet af de par timer flyveturen varer.

I nationens DNA

Det er op mod halvdelen af Icelandairs rejsende, som er transitpassagerer mellem Europa og USA. De sidder her, fordi Island ligger strategisk godt placeret midt ude i Atlanten – lige mellem de to verdensdele.

Island er et nemt og hurtigt sted at skifte fly, og på den måde kommer Icelandair i kontakt med en masse mennesker, der som udgangspunkt ikke ville have haft øje for Island.

“Vores vision er at udbrede den islandske ånd til verden. Vi er et islandsk flyselskab med en 85 år lang historie, og Icelandair er i nationens DNA,” forklarer Icelandairs øverste direktør, Bogi Nils Bogason, i et interview med Flybranchen.dk.

“Vi sætter meget stor fokus på at få dig til at føle, at du allerede ankommet til Island, når du træder ombord på vores fly”.

Billede: Icelandair flyet i Keflavik lufthavnen ved Reykjavik på Island (foto: Kenneth Karskov)
Billede: Icelandair flyet i Keflavik lufthavnen ved Reykjavik på Island (foto: Kenneth Karskov)

Island overalt

Når du kigger rundt Icelandair-kabinen, er Island da også overalt. Der bliver talt islandsk over højtalerne, der er islandske snacks på menuen og islandske drikkevarer i baren.

“Selvom vi er et internationalt flyselskab, hvor langt størstedelen af vores passagerer er internationale, byder vi altid folk velkommen ombord på islandsk. Når vi lander på destinationen, siger vi enten “velkommen hjem ” eller “velkommen til fx. Detroit”, først på islandsk og derefter engelsk. Vi starter altid på islandsk,” uddyber Icelandair-chefen.

Det islandske aftryk skal tydeligt kunne mærkes. For udover det islandske sprog over højttaleren, så er dit fly navngivet efter islandske natur, typisk vulkaner, bjerge eller gletscher. Og så kan du smage islandsk chokolade, islandsk gin og islandsk appelsinvand undervejs. Det fortsætter hele vejen rundt.

Et tveægget sværd

I bund og grund handler luftfart om lange metalrør, der fragter mennesker rundt i verden. That’s it. Resten et spørgsmål om identitet.

Sig Emirates eller Qatar Airways og du har straks en idé om, hvad selskaberne står for: Globale spillere fra unge fremadstormende nationer i Mellemøsten med fuld fokus på luksus i luften. Lufthansa er tysk og pålideligt. Ryanair er billigt.

Icelandair er helt sin egen. Selskabet står udenfor de globale flyalliancer, gør tingene på sin måde og er islandsk fra inderst til yderst. Det er en tydelig positionering, men også strategi, der kan være et tveægget sværd.

Islandsk og moderne

For i en moderne verden med Tiktok og globalt udsyn sælger Icelandair sig selv på et image, der er bygget på kultur, natur og historie. Spørgsmålet er, om det efterlader en risikoen for, at selskabet kan blive opfattet som gammeldags?

“Det bekymrer mig ikke”, svarer Bogi Nils Bogason. “Jeg tror, at islændinge og den islandske nation altid tilpasser sig nye teknologier. Vi er ikke nødvendigvis gammeldags fordi vi fokuserer på den islandske identitet.”

“Vores værdier og måden vi arbejder på former virksomhedens identitet. Vi fokuserer på bæredygtighed og lighed, hvilket er temaer som er både meget islandske og meget moderne,” forklarer han.

Passagererne elsker det

“Vi har tre værdier: enkelhed, passion og ansvarlighed. Inden for ansvarlighed fokuserer vi meget på bæredygtighed, ligestilling mellem kønnene. Disse ting er meget højt på vores dagsorden. Vi er gode til ligestilling i Island, og vi har fokus på at få flere kvinder ind i vores pilotpulje, flere mænd i kabinepersonalepuljen og flere kvinder i teknikerpuljen. Så vi vil gerne forbedre kønsbalancen i de job”.

“Og selv de passagerer, der kommer andre steder fra, elsker at høre det islandske sprog og se, at vi fokuserer på den islandske historie, sagaerne og naturen ombord. Så jeg er slet ikke bekymret,” slår Icelandairs øverste direktør fast.

Du kan rejse med Icelandair mellem København og Reykjavik. Derfra kan du nemt flyve videre til en lang række destinationer i USA og Canada. Flere af disse rejsemål har ingen direkte rute fra Danmark, f.eks. den nye Detroit-rute som åbner i 2023.

Ofte vil Island være det hurtigste sted at skifte fly, fordi du fra starten af rejsen flyver i den rigtige retning over Atlanten. I alt flyver Icelandair til 50 destinationer og havde sidste år 3,2 millioner passagerer.

Billede: Icelandair Boeing 757-200 står klar til afgang i Københavns Lufthavn (foto: Kenneth Karskov)
Billede: Icelandair Boeing 757-200 står klar til afgang i Københavns Lufthavn (foto: Kenneth Karskov)

Posted

in

,

by