RSS

Test: NY Thai Airways Boeing 777 fra København til Bangkok (Economy Class)

OBS: Klik for at læse ENDNU nyere anmeldelse af Thai Airways’ Economy Class til Bangkok


Rute: København – Bangkok
Flytype: Boeing 777-300
Flyselskab: Thai Airways International
Klasse: Economy Class

 

Af Kenneth Karskov

Thai Airways har sat nye Boeing 777-300 fly ind på ruten mellem København og Bangkok. Disse maskiner afløser de gamle Boeing 747-400, som i årenes løb har fløjet hundredetusindvis af danskere til Smilets Land.

For de rejsende på Economy Class er det godt nyt, for det betyder, at alle passagerer nu kan være sikker på egen skærm. Stolene er sat op i en 3-3-3 opstilling, hvilket giver – for Economy Class – god plads.

Thai skal her have ros for kun at have 9 stole i hver række på tværs af flyet. Flere andre selskaber, f.eks. Emirates, Air France og KLM, klemmer snildt 10 stole ind i hver række på samme flytype.

Thai-Airways-TG951-CPH-BKK-serviceDer er dog en omkostning ved den gode plads, for det betyder, at familer med to børn og to voksne bliver splittet op, og tilmed står midterrækken en smule forskudt i forhold til vinduesrækkerne, så man sidder ikke lige ud for hinanden.

Par vil også have svært ved at finde de ideelle pladser i en 3-3-3 opstilling, for uanset hvor de sætter sig, vil de få fornøjelsen af et tredje person.

Skærmen er af god kvalitet, du kan starte og stoppe dine film som du har lyst, du kan udfordre de andre passagerer i forskellige computerspil, og der er blevet plads til et USB stik til at oplade din telefon på den lange flyvetur.

I forhold til min tidligere anmeldelse af TG 951 fra Bangkok til København ombord på Boeing 747-400, så er det selve flyet, som er den store nyhed – og en god nyhed. Resten af oplevelsen er i princippet den samme som før.

Thai-1-menu

Menukort på Thai Airways TG951 fra København til Bangkok

Menukortet er stadig generøst målt ud fra gængs Economy Class standard: Først en frokost bestående af en en lille salat til forret, et valg mellem to forskellige hovedretter (typisk en thairet og en international ret), et stykke ost, dessert og kaffe/the.

Alle drikkevarer er gratis. Det gælder sodavand, øl, vin og spiritus under hele flyveturen. Inden maden serveres der cocktails, og efter måltiddet kommer de rundt med Baileys, cognac og andre likører.

Sammenlignet med før er frokostbakken blevet lidt mindre (sammenlign selv her – identisk måltid, samme rute, blot i 2012). Hovedretten er skrumpet lidt i størrelse og røget over i en foliebakke, men ellers er tingene blot klemt lidt mere sammen, og måltidet ligner i øvrigt sig selv.

Thai Airways TG951 CPH BKK main-meal

Frokost: Wokstegt svinekød med basilikum og chili

Morgemåltidet består af en yoghurt, smør, marmelade, lidt frugt (lidt flot omtalt som “frugt salat”), en croissant eller bolle samt valget mellem to varme retter: Æg med bacon, spinat og svampe eller Grøntsagstortilla med spanske grøntsager.

Samlet set har Thai et rigtig godt Economy Class. Ros for komfort, forplejning og underholdning. Skal jeg tage de kritiske briller på, så er der dog tre kritikpunkter:

Thai-TG951-breakfast

Morgenmad: Grøntsagstortilla med spanske grøntsager

1) Service: Jeg er stadig ikke imponeret over personalet ombord på ruten mellem København og Bangkok (eller den modsatte vej). Det virker som om, at de allerede er trætte af de danske passagerer, inden flyet er lettet fra Kastrup. Jeg har i hvert fald fået betydeligt bedre service på Thai flyvninger indenfor Asien, end jeg har oplevet til/fra København.

2) Tidspunktet: Du flyver midt på dagen fra København, så du er ikke naturligt træt, når personalet slukker lyset i kabinen efter første måltid. Når du lander i Bangkok er klokken ikke engang 7 om morgenen lokal tid, så du har en laaaang dag foran dig. Det er for tidligt til at checke ind på hotellet, og du har en hel dag foran dig, hvor det kræver viljestyrke ikke at tage en lille lur (som gør det sværere at komme hurtigt ind i den nye døgnrytme).

3) Kabinen: Konfigurationen med 3-3-3 giver god plads, men gør det svært at få puslespillet til at gå op som familie med to voksne og to børn – eller for par.

Det nye Thai fly har en god, stor skærm. Du kan selv starte og stoppe filmene. Bemærk også USB stikket.

10,6 tommer skærm og du kan selv starte og stoppe filmene – bemærk også USB stikket!

 

Rejsetip: Køb en adaptor til hovedtelefoner i Tiger butikken til 20,- inden afrejse, så du kan du bruge dine egne hovedtelefoner på flyet. Egne hovedtelefoner er af højere kvalitet end de gratis ombord, men Thai Airways har et dobbeltstik til lyden monteret i armlænet, så et almindeligt hovedtelefonstik vil kun give lyd i den ene side, og derfor skal du bruge en adaptor.

stik-tg951-thai-airways

Flere nyheder

Ville du flyve på skiferie til Japan?

Af Kenneth Karskov // Skolernes vinterferie nærmer sig med hastige skridt, og mens flere og flere søger mod Fjernøsten for at…

Se listen: Disse ruter var CPHs mest populære i 2018

Af Kenneth Karskov // ]>Over 30 millioner mennesker…

6 steder jeg vil ELSKE at rejse til i 2019

Af Kenneth Karskov // Luk øjnene. Træk vejret dybt. Forestil dig så, at du kan vælge et hvilket som helst sted…

Norwegian slår rekord: Flere passagerer i 2018 end nogensinde før

Af Kenneth Karskov // Over 37 millioner mennesker fløj med Norwegian i 2018. Det er ny rekord for det norske lavprisselskab. 35…

Emirates serverer denne danske specialitet til verdens mest eksklusive kundegruppe

Af Kenneth Karskov // Der findes mennesker på denne jord, som gladeligt smider 70-80.000 kroner for en flybillet. For den sum…

Så mange tager lavprisfly mellem København og New York

Af Kenneth Karskov // Det er ikke mange år siden, at eksperterne rystede på hovedet af idéen om oversøiske lavprisflyvninger. Det…

Denne dag var årets MINDSTE rejsedag

Af Kenneth Karskov // Normalt er der over 80.000 mennesker, som hver dag rejser igennem Københavns Lufthavn, men én dag på…

Ny SAS-rute: Direkte fra Aarhus til Manchester

Af Kenneth Karskov // Aarhus lufthavn har haft et rekordår i 2018, og nu kan lufthavnen i samarbejde med flyselskabet SAS…

Rekordår i Aarhus lufthavn

Af Kenneth Karskov // 2018 har været et rekordernes år for Aarhus Airport. Rutenetværket er vokset, og passagertallet er fløjet i…