RSS

BREAKING NEWS

Flere fly-anmeldelser: 5 nye - og én klassiker du SKAL se

Af Kenneth Karskov // Nye flyanmeldelser kommer løbende til her på Flybranchen.dk, og arkivet med test af luftens produkter vokser hele tiden. På den måde kan du kigge med og se, hvad du kan forvente dig af flyveturen, inden du bestiller en billet med det påg…

1 million amerikanere flyver til København

Af Kenneth Karskov // Antallet af amerikanere i Københavns lufthavn er fordoblet på syv år. Flere direkte ruter og mange flere afgange over Atlanten har givet en betydelig vækst i antallet af amerikanske flyrejsende i København, viser en ny opgørelse fra Købe…

Air India fejrer 1 år i København

Af Kenneth Karskov // Det indiske flyselskab Air India fejrede sin 1 års fødselsdag i Danmark ved et stort arrangement i Odd Fellow Palæet i København. Blandt de mange hundrede inviterede var diplomater, erhvervsfolk, rejsebranche og presse. Fra scenen i O…

  • 1
  • 2
  • 3

Test: WOW air lavprisfly til New York

  • Written by:
Af Kenneth Karskov

En tur til New York med WOW air viste både det bedste og det værste ved lavpris på de lange flyvninger. Mens turen derover var glimrende, så var hjemturen en anden historie.

Men først lidt baggrund: Islandske WOW air tilbyder ultra-billige billetter til USA og Canada, men omkostningen ved de lave priser er et fravær af mange af de serviceydelser, som du er vant til, når du flyver over Atlanten.

Hårdt stillet op, så skal du betragte en tur med WOW air som ren transport og intet mere. Der er gebyr for kuffert, for håndbagage (!), for mad, drikke, underholdning og her er hverken puder, tæpper eller små skærme.

Kan du leve med det, så får du en billig rejse til USA og Canada. Er det en dealbreaker for dig, så find et andet selskab.

Kom velforberedt

WOW air er det som kaldes et ultra-lavprisselskab. Her er alt skåret ind til benet, og oplevelsen på en tur til USA er derfor anderledes end med andre selskaber, du har fløjet med.

Så hvis du vælger at flyve med WOW air er det vigtigt, at du kommer forberedt. Derfor har jeg lavet en liste med 10 tips til at flyve med WOW air, inden du booker (klik på linket her), som jeg synes du skal læse inden afrejse. Med den liste i hånden er det intet problem at flyve til USA eller Canada med WOW air.

Og så til sagen… for hvordan er oplevelsen med ultra-lavpris til USA? Turen til New York denne formiddag består af to strækninger: København – Reykjavik og Reykjavik – New York EWR, og her skal du få den detaljerede gennemgang.

I lufthavnen

Der er to køer til check-in i Københavns Lufthavns Terminal 2. Der er lang kø ved den ene skranke, men ingen mennesker i den anden, hvor der står “Bag drop” på skærmen.

WOW air check-in i Terminal 2 i Københavns Lufthavn (foto: Kenneth Karskov)

Du kan checke ind på nettet, og så få automaterne i lufthavnen til at spytte bagagestrimlen ud – eller du kan klare begge dele på automaten – og dermed kan du gå til “bag drop”-skranken og springe den lange kø over.

Vær opmærksom på, at WOW air har gebyr for både bagage og håndbagage. Det er en af de ting, som folk oftest klager over på nettet, når de skal vurdere WOW air: At man end ikke kan tage et stykke håndbagage gratis med.

Det gør køen til den manuelle check-in relativ lang, for der er en del ekstra gebyrer, der skal langes over disken, når de går op for folk, at også de små kabinekufferter koster ekstra.

På flyet: Afgang med WW903

Den lilla Airbus A321 med registreringen TF-MOM holder ved gate A21 i Kastrup. Der er lang kø til ombordstigningen, og personalet holder skarpt øje med, at ingen sniger sig ombord med bagage uden at have betalt gebyret for det.

WOW air boarding i Københavns Lufthavn (foto: Kenneth Karskov)

På bestillingstidspunktet lidt over en uge i forvejen koster en flybillet til New York kr. 1.349,- one-way. Denne “WOW Basic”-pris dækker transporten alene, og skal du have bagage med, så giver det mening at vælge en “WOW Plus” til kr. 1.988,- med sædereservation, håndbagage og kuffert.

Der er også en mulighed for at vælge “WOW Biz” for kr. 2.745,- med ekstra benplads, mad ombord og tidlig boarding. Sæderne er som udgangspunkt det samme på alle tre typer billetter, men WOW Biz inkluderer et XXL sæde med ekstra benplads.

Flyvetiden til Island er to timer og fyrre minutter, lyder det fra cockpittet. På island skal der skiftes fly for at fortsætte turen overe Atlanten. Det skal vise sig at være utroligt nemt og helt uden problemer, men først tilbage til strækningen fra København til Reykjavik.

XXL sæde på WOW air flyet (foto: Kenneth Karskov)

XXL sæde på WOW air flyet (foto: Kenneth Karskov)

Mit sæde er forudbestilt. Det er et XXL sæde med ekstra benplads, hvilket koster 210 danske kroner for flyvningen til Island. I dette tilfælde er XXL sædet en plads ved nødudgangen, hvor der kun står to stole ved siden af hinanden, og hvor benpladsen er enorm.

At reservere sæde ombord på WOW air koster fra 48 danske kroner. Til den pris får du lov at vælge et standardsæde, og du kan derfor være sikker på at sidde ved enten gang eller vindue.

Så hvis du er typen, der nærmest ikke vil afsted, hvis du ender i midtersædet, og det er vigtigt for dig, hvor du sidder, jamen, så SKAL du reservere et sæde på forhånd. Ellers ender du et helt tilfældigt sted i kabinen hos WOW air.

XXL sæde på WOW air med tonsvis af benplads (foto: Kenneth Karskov)

Hvis du er hurtigt ude, så er der et par rigtigt gode pladser at få. Nogle enkelte sæder har nemlig masser af benplads, men koster kun prisen for de allerbilligste sæder.

Det gælder for eksempel sæde 11A og 11F, som har tonsvis af benplads, fordi disse pladser er lige bag rækken ved nødudgangen, hvor der kun er to sæder foran (se på billedet længere oppe på siden). Så 11A og 11F har ingen foran, men er stadig defineret som et af de billige sæder, så er du hurtig, napper du disse.

Ombord på flyet bliver kabinen bliver styret af WOW airs personale i deres karakteristiske lilla uniformer. Ved ombordstigning står de sågar i døren med klassiske stewardessehatte på, som selvfølgelig også er lilla.

Gulvtæppet på dette fly er ligeledes lilla og har selskabets logo indvævet. Så alt er lilla – personale, fly, gulvtæppe og sågår brochurer i stolelommen.

Gulvtæppet på flyet er vævet med flyselskabets logo (foto: Kenneth Karskov)

Helena styrer butikken, forlyder det over flyets højttalere, og en af de første opgaver er at servere mad for de passagerer, som har betalt for et måltid på WOW airs hjemmeside.

Der er ingen mad og drikke inkluderet i flybillettens pris – heller ikke en kop kaffe eller et glas vand. Mens det ikke overrasker nogen på en flyrejse indenfor Europa, så kan det være mere overraskende, at der heller ikke bliver givet noget på den lange tur videre til USA:

Personale med salgsvognen på WOW air (foto: Kenneth Karskov)

“Du har forudbestilt en senneps-kylling, ikk’?”. Jeg nikker. “Din kylling er klar om ti minutter. Kunne du tænke dog noget at drikke i mellemtiden?’.

Jeg bestiller en Gull, islandsk øl, som bliver serveret i et plastkrus, og derefter lusker personalet rundt i kabinen med salgsvognen og senere også duty free.

Igen: Er mad en vigtig del af din flyrejse, så forudbestil et måltid, for menukortet ombord rummer kun helt simple retter og sandwich.

En kold islandsk øl serveret på WOW air (foto: Kenneth Karskov)

På WOW airs hjemmeside er det muligt at forudbestille mere avancerede anretninger. Min kylling skal vise sig at være en helt igennem fin servering, der faktisk er markant sundere end meget andet flymad.

Maden bliver serveret i en papbakke, der er stillet på en plasttallerken og med plastbestik. I bakken ligger et helt kyllingebryst, der er sennepsmarineret, på en bund af hvedekerner og gulerodstern med lidt grønt strøet ud over. Det smager slet ikke dårligt!

Forudbestilt varm mad på WOW air: Sennepsmarineret kyllingebryst (foto: Kenneth Karskov)

Nogle af passagererne har medbragt egne vanddunke, som de har fyldt i lufthavnen inden afgang. Du må også gerne tage din egen mad med, så hvis du er af den overbevisning, at du selv smører den ondeste madpakke, så er der frit slag.

Klokken 15:00 lokal tid sætter maskinen hjulene på islandsk jord. Herfra er der fem-seks minutters kørsel ind til gaten, og dermed er første del af turen til New York overstået.

Var det slemt? Nej, slet ikke. Men jeg kom også velforberedt.

Transit på Island

Det er nemt at skifte fly i Reykjavik (foto: Kenneth Karskov)

Reykjavik lufthavn er ikke stor. Det er slet ikke noget dårligt skudsmål for en lufthavn, for det betyder, at du er fri for de lange ørkenvandringer, som du kender fra London Heathrow, Frankfurt eller Paris.

Det er nemt at komme videre til det næste fly i Keflavik lufthavnen, og flyene til USA og Canada letter fra lufthavnens D gates. På vejen skal paskontrollen forceres, men her er både automater og båse med personale, så det går hurtigt.

Derefter bliver du ført igennem den toldfrie butik, og så videre igennem et større madmarked med alt fra pizza over salater til juicer. På den anden side findes lidt små restauranter og faktisk også en Joe & The Juice, og herfra er der vitterligt blot nogle minutters gang til gaten.

Boarding gate i Reykjavik lufthavn (foto: Kenneth Karskov)

Flyet til New York EWR: Afgang WW103

Maskinen fra Island til New York er samme type som på strækningen til København, en Airbus A321. Det kan være en overraskelse, for normalt sætter man sig ombord på en stor maskine, når turen går til USA, men sådan er det ikke med WOW air.

Her er heller ikke de ting, som mange normalt forbinder ved en lang oversøisk flyvning som små skærme, tæpper, puder etc.

“Vi har et meget fyldt fly. Vær venlig kun at lægge de store tasker i hattehylden og læg de små under stolen foran dig”, lyder det igen og igen over højtalerne, mens folk finder deres pladser.

Boarding af WOW air WW903 til New York (foto: Kenneth Karskov)

Det hører med til historien, at benpladsen er stram på denne Airbus A321, og faktisk er her klemt endnu flere sæder ind end på Københavner-flyet. Så der er ikke meget plads tilbage, hvis der også skal ligge håndbagage ved fødderne.

Skråt overfor sidder en fyr skråt med lange ben, hvis knæ er helt oppe i sædet foran. Benpladsem er ikke overdådig, så igen: Er benplads vigtig for dig, så betal for et sæde med ekstra plads.

Det er endnu vigtigere, når du rejser med lavprisfly, hvor det maksimale antal sæder er klemt ind i maskinen – og hvor personalet i lufthavnen eller på flyet ikke giver det gratis til dig.

WOW air sæderne på Airbus A321 (foto: Kenneth Karskov)

Afgangen til New York er forsinket i en halv time. Det forlyder, at WOW air maskinerne fra Amsterdam og Paris er lidt forsinket, så vi venter på et passagerer fra disse fly. Til WOW airs store ros skal det siges, at forsinkelsen allerede var angivet på skærmene i terminalen.

Kaptajnen fortæller, at flyvetiden er 5 timer og 30 minutter i dag, så selv med en lille forsinkelse, lover han, at vi stadig lander til tiden i Newark lufthavnen. Klokken 16:00 lokal tid kan man endelig høre “Boarding complete”, og så starter turen til New York Newark over Grønland og Canada.

Mad og drikke koster ekstra hos WOW air (foto: Kenneth Karskov)

Da flyet er oppe i luften kommer personalet rundt med salgsvognen med mad og drikkevarer. Mit forudbestilte måltid bliver serveret, jeg køber lidt at drikke til, og derfra sker der ikke det store. Jeg ser en god serie fra Netflix på min iPad, køber en pose med lidt nødder og bær, og venter tålmodigt til flyet når frem til den amerikanske østkyst.

Og endelig sætter WOW air rute WW103 hjulene på asfalten i New Yorks Newark lufthavn. Der er lang kø ved paskontrollen, som der efterhånden altid synes at være ved ankomst til New York, så kufferten står klar på bagagebåndet, da formaliteterne er overstået.

Herfra er det blot at finde toget til Manhattan og tage hul eventyret i The Big Apple.

Empire State Building en vinteraften i New York (foto: Kenneth Karskov)

Returrejsen: Problemerne opstår

Så mens udturen gik strygende, og faktisk var en fin oplevelse, så er hjemturen en anden historie.

Planen er først at tage WOW air afgange WW104 fra New York EWR til Reykjavik kl. 17:40 og så WW902 videre til København med landing i Kastrup kl. 10:50 næste morgen. Det er en glimrende forbindelse, men problemerne opstår længe inden afgang.

“We are sorry to inform you that your flight today is delayed due to late arrival of incoming aircraft. The new estimated departure time is 19:30 local time.”

Beskeden kommer i en mail, så kommunikationen omkring forsinkelsen er god, og den del skal WOW air have ros for. Det efterlader dog et problem med forbindelsen på Island, hvor der kun er 1 timer og 35 minutter mellem de to fly.

WOW air check-in i New Yorks (EWR) Newark lufthavn (foto: Kenneth Karskov)

Og det skal bliver værre. En halv times tid senere kommer en mail, der bekræfter mine bange anelser.

“Dear WOW air guest on flight WW104 EWR-KEF. Please read below carefully. Due to a delay on your flight today you might not be able to catch your onward connecting flight with WOW air in Keflavik tomorrow morning Saturday 13JAN17. You might have to stay 1 night in Keflavik. Because of this, you are allowed to change your flight free of charge or cancel for a full refund. If you would like to change or cancel we kindly ask that you contact our Customer Service via phone. Kind regards, WOW air”

Med andre ord: Jeg kan ikke nå flyet videre til København.

WOW air tilbyder ikke at booke passagererne om til andre selskaber, og det er en af selskabets svagheder. Så der er to muligheder: Enten at tage en nat i Reykjavik eller annullere.

Medarbejderne i lufthavnen kan ikke hjælpe og henviser til WOW airs call center, som ikke overraskende har travlt. Efter 16 minutter er der stadig ikke hul igennem.

Så jeg tager en hurtig beslutning. Jeg annullerer billetten med WOW air, køber i stedet en bonusbillet med SAS for 48.000 point, går en etage op og tjekker ind på flyet til København.

Hvis du ikke har en bonuskonto, som du kan tømme, så efterlader det dig ikke med mange muligheder, hvis du SKAL hjem. Den billigste billet hjem med SAS på dette sene bestillingstidspunkt var 16.000,- for en one-way til København.

Jeg ville under normale omstændigheder gerne have en nat i Reykjavik på flyselskabets regning, men det passede bare ikke ind i planerne denne gang. Så du skal vide på forhånd, at opstår der problemer med din connection, så bliver du ikke booket om til andre selskaber. Sørg for at have plads til det i din planlægning!

Min hjemtur med SAS kan du i øvrigt læse om her: Test: SAS Plus til USA (2018)