RSS

BREAKING NEWS

Nu kan du flyve fra Odense til København - men det er rasende dyrt (og kun én dag)

Af Kenneth Karskov // Flyselskabet Primera Air har lagt en enkelt afgang op mellem Odense og København, så du kan genopleve tiden før Storebæltsforbindelsen, hvor det ikke var unormalt for travle forretningsfolk at flyve indenrigs mellem hovedstaden og Danmar…

Åh nej... vandflyet København-Aarhus er truet!

Af Kenneth Karskov // En manglende tilladelse kan blive enden på en af de mest charmerende indslag i dansk luftfart, nemlig vandflyveren mellem København og Aarhus. "Vi søgte i januar 2017 om permanente tilladelser til at flyve på vores vandflyvepladser, o…

Ny rute fra CPH til historisk fransk by

Af Kenneth Karskov // Lavprisselskabet Transavia vil forbinde København med det vestlige Frankrig, og fra næste forår lancere flyvninger til en destination, som ingen andre flyver til i øjeblikket. Dermed får de rejselystne en ny destination at flyve til i de…

  • 1
  • 2
  • 3

Byd på en opgradering

  • Written by:

Nu bliver det muligt at byde på en opgradering. Fortæl flyselskabet hvor meget du vil give for at rejse på Business Class, og er dit bud højt nok, så ryger du en klasse op.

Systemet hedder Plusgrade og er taget i brug af flere og flere flyselskaber. 10 dage før afgang modtager du en mail fra Plusgrade, hvor du får muligheden for at byde ind med et beløb for en opgradering. Det er selvsagt kun i de tilfælde, hvor flyselskabet vurderer, at der vil være tomme sæder på Business Class.

24 timer før afrejse kommer der en mail retur med enten et afslag eller en bekræftelse. Går dit bud igennem bliver pengene automatisk trukket på dit kreditkort.

Få penge ud af tomme sæder

Blandt flyselskaberne som benytter sig af Plusgrade til at styre opgraderinger er Brussels Airlines, Czech Airlines, Virgin Atlantic, Air New Zealand, TAP Portugal, El Al og Etihad.

Sidstnævnte afslører, at kriterierne for om dit bud går igennem afhænger af en lang række

faktorer, og udover dit konkrete bud, vurderes naturligvis også de konkurrerende bud, ligesom prisen for den oprindelige billet og din status i bonusprogrammet indgår i regnestykket.

Formålet er soleklart. Det handler om, at få ekstra indtægter ud af et fly, der skal i luften uanset hvad. Kan de tomme sæder på Business Class laves om til penge i kassen, så er idéen jo god.

Hvor meget vil du betale for en opgradering?

Det er hvad flyselskaberne håber på, men samtidig er de også ekstremt beskyttende overfor deres Business Class kabiner. For hvad nu, hvis folk i stedet for en dyr Business Class billet blot køber en billig Economy Class og så opgraderer til en lavere totalpris? Så taber flyselskabet samlet set penge.

Plusgrade kommer derfor primært i spil i situationer, hvor flyet er overbooket, og flyselskabet er tvunget til at opgradere nogle alligevel.

Flere lignende modeller

Andre flyselskaber – bl.a. SAS – benytter sig af Optiontown programmet. Her byder du ikke ind med et beløb, men bliver præsenteret for en fast pris for en opgradering. Prisen er ens for alle, men varierer fra afgang til afgang og fra destination til destination.

Ligesom med Plusgrade er der heller ikke hos Optiontown nogen garanti for, at opgraderingen går igennem. Typisk er det kun ved overfyldte fly at SAS opgraderer kunder gennem Optiontown programmet – de situationer hvor de ellers skulle have givet pladserne væk kvit og frit for at få alle med.

Optiontown programmet bliver benyttet af SAS, Blue 1, airBaltic, Arik, AeroMexico, Corsair, Air Asia, Cyprus Airways og Firefly. Andre selskaber benytter andre modeller, men fælles for dem er, at det giver mulighed for at få lidt ekstra mønter i flyselskabernes slunkne pengekasser.