Rutetjek: Farvel til ubehaget med Lufthansas Premium Economy

Af Kenneth Karskov

Jeg sætter mig ned i sæde 24G. Ahh, det er helt rart, for her er masser af plads. Til benene, til albuerne, til hofterne. Foran mig venter ti timers flyvning til Sydafrika, men med en plads på Premium Economy er det pludselig intet problem.

Egentlig har jeg en almindelig økonomiklasse-billet, men for kr. 1380,- kunne jeg få en opgradering til Premium Economy på Lufthansa flyet. Som jeg sidder her føles det godt givet ud, for med et trylleslag forsvinder alt ubehaget ved en lang flyrejse.

Lufthansa giver mulighed for at afgive et bud på en opgradering. Jeg bød det mindst mulige, 210 USD, for en opgradering til Premium Economy (skærmprint Lufthansa.com)
Hvis du tænker, hvad mon en Business Class opgradering ville have kostet, så er svaret at buddene startede ved 735 USD (skærmprint fra Lufthansa.com)

Du kan afgive et bud på en opgradering inde på Lufthansas hjemmeside. For at rykke op på Premium Economy starter budene ved USD 210 (ca. 1.380 danske kroner), og hvis du vil op på på Business Class, så skal du som minimum betale 735 USD (ca. 4.830,- danske kroner).

Hvis der er ledig plads fremme i flyet, så får du opgraderingen – med mindre der er nogen der har budt højere end dig.

Premium Economy sædet et markant større på alle parametre: Ved hofterne, ved benene og ved albuerne (foto: Kenneth Karskov)
På Premium Economy forsvinder udsigten at gnubbe skuldre med sidemanden. Jeg har to armlæn til mig selv (foto: Kenneth Karskov)

Lufthansas Premium Economy sæde kan måske bedst beskrives som en forvokset Economy Class stol. Det er ikke vild luksus, men alligevel en kraftig opgradering i forhold til de bageste rækker.

Sædet er markant bredere, kan lægges længere tilbage, her er fodstøtte, masser af benplads og større skærm. Kort sagt, mere af det hele.

Her er også færre mennesker, for Premium Economy kabinen er indrettet 2-4-2 i stedet for økonomiklassens 3-4-3. Der er altså to to sæder færre i bredden – og det kan mærkes.

Det bliver igen muligt at sidde komfortabelt med en laptop, for bordet er større, så der er god plads til at arbejde, og det i sig selv kan være et argument for at betale ekstra.

Hvis du samler på bonuspoint er der en ting mere: Min oprindelige bookingklasse giver kun 25% point, mens Premium Economy giver 100% point. Det er værd at tage med!

På Premium Economy er der god plads til at arbejde undervejs. Det kan være et godt argument for at bruge pengene på en opgradering (foto: Kenneth Karskov)

Ombordstigning foregår sammen med Economy Class. Der er ingen særlig kø for Premium Economy passagererne, så køen er lang for at komme ind i flyet.

Loungeadgang er heller ikke inkluderet i en Premium Economy billet hos Lufthansa, men du kan dog vælge at købe dig adgang til lounge, hvis det er.

Det får jeg dog ikke brug for denne aften, for transfertiden er kort, og der er langt at gå i Frankfurt Lufthavn. Flyet fra København parkerer i den fjerneste hjørne af lufthavnen, så den står først på ti minutters buskørsel ind til terminalen, og så 20-25 minutters rask gang for at komme ud til Johannesburg maskinen, hvor boarding allerede er begyndt.

Pre-take off drink på Lufthansa Premium Economy: Et glas forfriskende juice (foto: Kenneth Karskov)

Flytypen som Lufthansa benytter på Johannesburg-ruten er en Boeing 747-8i. Det er den nyeste version af den legendariske Jumbo-Jet, som i mine øjne stadig er en af luftens flotteste fugle.

Tilmed er det her en ret sjælden maskine at sidde i som passager. Boeings modernisering af det legendariske fly, fik aldrig den varme modtagelse som flyproducenten havde håbet på, så Lufthansa er et af kun tre flyselskaber, som bruger Boeing 747-8i til passagertransport.

Kabinen er klassisk Lufthansa, hvilket vil sige nedtonet, nydelig og med masser af grå nuancer i farvepalletten. Der er intet bling-bling her, ingen overflødig luksus, men derimod et indtryk af ordentlighed. Det er som om flyets indretning prøver at skrige, at Lufthansa er et flyselskab, man kan stole på.

To medlemmer af kabinepersonalet står ved døren og byder velkommen. I det hele taget skal crewet vise sig fra sin bedste side i dag, og de er både søde, imødekommende og professionelle.

Inden afgang kommer de rundt med velkomstdrinks i form af et glas forfriskende juice. Alkoholen må vente til vi kommer i luften.

Inden maden serveres der drinks, her en Gin & Tonic i plastglas (foto: Kenneth Karskov)

Næste punkt på programmet er udlevering af menukort – som er særlige for passagerne på de fire rækker Premium Economy – og så en varm vådserviet.

Der ligger en lille Cerutti 1881 toilettaske i armlænet med en tandbørste, flyverbriller og sokker. Det er ligesom den toilettaske, der udleveres på Business Class – bare i mindre format.

Med det på plads, så starter personalet serveringen ombord. Først er det cocktail-tid, hvor Gin-tonics, mousserende vin og kolde øl bliver langet ud i en lind strøm. Der er fri bar på Lufthansa flyet, og folk ser ud til at sætte pris på venligheden.

Den almindelige aftensmad på Lufthansa flyet mellem Frankfurt og Johannesburg i Sydafrika (foto: Kenneth Karskov)
Lufthansa “a la carte” måltider koster fra kr. 145. Her er det en omgang ‘Mediterranean Delights’ (foto: Kenneth Karskov)

Dermed bliver klokken 23:30, før middagen kommer på bordet. Der er altså nærmest tale om natmad, men det får nu ikke folk til at holde sig tilbage, så der er god afsætning på måltiderne.

Jeg skal dog ikke have den almindelige flymad i aften. Derfor ryger jeg foran i køen, og får min bakke som en af de første sammen med dem som har bestilt et specialmåltid (f.eks. vegetar, kosher, børnemad etc).

Jeg har bestilt et “a la carte” måltid på Lufthansas hjemmeside til 185 kroner, og til den pris er jeg blevet lovet et ekstra lækkert flymåltid (læs også “Er flyselskabernes “luksusmåltider” pengene værd?“).

“Mediterranean Delights” er mit valg blandt de syv forskellige “a la carte” menuer, som Lufthansa tilbyder. Beskrivelsen lyder på en større italiensk omgang med salat, italiensk brød, spaghetti med rejer og tiramisu.

“A la carte” måltidet er en succes. Portionen er større, kvaliteten er højere og der er flere ting på bakken. Det nærmer sig et måltid på Business Class niveau, og maden bliver altså pænere at se på, når den serveres på rigtigt porcelæn, bestikket er af metal og glasset er rigtigt glas.

En lille cognac til kaffen og to stykker chokolade er den perfekte afslutning på et glimrende måltid (foto: Kenneth Karskov)

Efter maden er der varme drikke og “en lille en til kaffen”, og dernæst døser folk hen. Selvom her er mere plads og sædet kan lægges længere tilbage end på almindelige Economy Class, så sidder man stadig ret op og sover.

Der er lidt mere hvile i ryggen her, men det er langt fra en flad seng. Så jeg vågner med jævne mellemrum, vender og drejer mig, slumrer lidt mere. På den måde bliver klokken seks og flyet begynde så småt at komme til live igen.

Inden landing i Johannesburg bliver der serveret en morgenbakke. Det er ikke muligt at bestille a la carte måltider til morgenmaden, så alle får det samme til morgenmad.

På bakken er en skål med Bircher mūsli, lun bolle med smør og jordbærmarmelade samt røræg med stegte peberfrugter og svampe.

Morgenmad inden landing på Lufthansa flyet til Johannesburg (foto: Kenneth Karskov)

Konklusion: En no-brainer

Lufthansa Premium Economy er en rigtig fin oplevelse. Det er ikke en overdådig luksusoplevelse som Business Class, men en kraftig opgradering af økonomiklassen.

Med andre ord: Premium Economy er præcis hvad navnet lover. En mellemklasse med god plads til ben, hofter og albuer, og dermed forsvinder den ubehagelige følelse af at sidde klemt sammen i et langt metalrør.

Hvis du får tilbudet om at skifte Economy Class ud med Premium Economy til noget i samme leje som de 1.380 kroner, jeg betalte, så er det en no-brainer.

For Lufthansas Premium Economy er som at svinge en gang med tryllestaven og fjerne al ubehaget ved at sidde mange timer på Economy Class.

Lufthansas Boeing 747-8i i Johannesburg i Sydafrika efter at have tilbagelagt den næsten 12 timer lange flyrejse fra Frankfurt (foto: Kenneth Karskov)