Rutetjek: Kan Qatar holde niveauet under pandemien?

  • Written by:

Flybranchen er i knæ, men Qatar Airways har holdt fanen højt under pandemien. De er stædigt blevet ved med at flyve til København, men kan det luksuriøse produkt holde niveau i en krisetid?

Af Per Heide, gæsteanmelder Flybranchen.dk

Først en disclaimer. Denne flyvning var en del af en erhvervsrejse. Alle tests og karantæne efter hjemkomst er naturligvis overholdt. Med det på plads, så til det vigtige.

Nemlig spørgsmålet om Qatar Airways kan leve op til hypen – også under en pandemi?

Selskabets Business Class er blevet kaldt verdens bedste. Alle de rosende ord er dog sagt og skrevet før pandemien. Dengang der var fuld skrue på rejsebranchen. Hvor der ingen smalle steder var. Nu er tiden jo en anden, så hvad er status?

Der mangler noget

Inden min afrejse med flyselskabet fra den forkætrede og stenrige ørkenstat Qatar var jeg nysgerrig på to ting.

For det første, om de mange rosende ord om Business Class på Qatar Airways ville holde vand ved en personlig test.

For det andet, hvordan en flyrejse ca. et år inde i pandemien ville forløbe. Ville der være (for) mange forskelle i forhold til før flagermusevirussens globale hærgen?

Lad mig svare med det samme: Der mangler noget. For da den moderne Airbus 350 sætter landingshjulene på jorden i Dohas gigantiske lufthavn, så var alt jo som udgangspunkt som det skal være. I princippet en fantastisk flyrejse med alt det bedste indenfor gourmetmad, underholdning og service. Men jeg sidder tilbage med følelsen af, at noget mangler.

Der er svært at sætte fingeren på hvad det er. Det er slet ikke sikkert det har noget med Qatar Airways at gøre. Lad mig forklare.

Upgrade for kr. 2000

Min rejse til Dubai via Doha blev booket halvanden måned inden afrejse. Oprindeligt skulle den have været på økonomiklasse, både ud og hjem.

Mange flyselskaber har dog svært ved at fylde flyene under pandemien – og især på Business Class.

Så jeg modtager et slagtilbud på en opgradering. Prisen er nu blot 2000 kroner for at rykke fra Economy til Business Class. Det er næsten for godt til at være sandt.

Jeg hakker til. Det er en god mulighed for at afprøve luksusproduktet hos Qatar Airways på det lange stræk på seks timer mellem København og Doha.

Det var det nemmeste i verden at sige ja til. Det bliver straks mere kompliceret med alt bureaukratiet omkring at komme ud at rejse.

Bøvlet og bureaukratisk

Hvordan er det så at være flyrejsende, her over et år inde i pandemiens rasen? Det bøvlet og bureaukratisk.

Der er øget rejsetid. Du skal være i lufthavnen tidligere end pre-corona. Der er ca. dobbelt så lang ventetid ved ankomst pga. coronatest og registrering. Du skal testes inden afrejse. Du skal testes inden hjemrejse. Du skal testes ved ankomst til Kastrup.

Jeg skulle finde, udprinte og udfylde tre forskellige formularer, inden jeg kunne tage af sted.

Så der skal findes bedre og mere smidige løsninger for flyrejsende ift. Covid-19, hvis flytrafikken skal tilbage på niveau fra før pandemien. Det er næsten for bøvlet at komme afsted som det er nu. Mit tip er, at mange simpelt hen vil fravælge flyrejsen, hvis det fortsætter på denne måde.

Hertil kommer naturligvis den efterfølgende karantæne efter hjemrejse. Lige nu er det ti dage – eller blot fire, hvis man lader sig teste efter forskrifterne.

CPH kun en skygge af sig selv

Hvor meget luftfarten stadig er i knæ får man hurtigt at se, når man møder op i Kastrup Lufthavn. Lufthavnen virker øde og forladt, og der er blot tre spor åbne i security denne lørdag eftermiddag i april.

Foto: Ingen passagerer, ingen forbrugere. Den afspærrede taxfree-butik i CPH fortæller alt om luftfartens udfordringer i bare ét billede.
Foto: Ingen passagerer, ingen forbrugere. Den afspærrede taxfree-butik i CPH fortæller alt om luftfartens udfordringer i bare ét billede (foto: Per Heide)

Det kæmpe toldfri område, som CPH byggede ved security for at sikre, at alle kom en tur igennem dette kommercielle tempel, ligger nu lukket ned. Området er indhegnet, og står som et vidnesbyrd om, at pandemien midlertidigt har tvunget os forbrugere til at skære ned på vores indkøbs- og forbrugslyst.

Da jeg spejder op på skærmene over eftermiddagens afgange, så kan resten af lørdagens afgange stort set stå på én enkelt skærm. Normalt ville det fylde alle tre skærme, der hænger på væggen. Et trist og meget håndgribeligt vidnesbyrd om det vågeblus, global luftfart desværre stadig befinder sig på her inde i Corona År 2.

Foto: Alle afgange kan overskues på en skærm. Før afgik fly med 5-10 minutters mellemrum. Nu er der både hele og halve timer mellem afgangene (foto: Per Heide)

Afsted med Airbus A350

Turen fra København til Doha – afgang QR160 – foregår med det moderne Airbus 350. Ved ankomst til gaten beundrer jeg flyet gennem vinduerne, og kort tid efter bliver der kaldt til boarding. Loyalitetskortholdere samt passagerer på den fineste kabineklasse får lov at boarde først.

Airbus 350 er et smukt og moderne fly. Typen havde sin første flyvning for blot seks år siden og netop Qatar Airways var det første selskab, der fløj med A350’eren.

På dette fly har Qatar Airways installeret 36 sæder i Business Class og 246 sæder på Economy Class. På dagens afgang er ca. 80% af pladserne ”foran gardinet” optaget. Det virker som om, at andre også har nydt godt af det gunstige tilbud på en upgrade.

På økonomiklassen er blot fyldt på hver tredje sæde besat. På den måde kan man sagtens karakterisere dagens flyvning som corona-sikker. Afstandsrestriktionerne har helt sikkert har været overholdt.

Foto: Qatar Airways tilbyder en yderst komfortabel stol, der både kan lægges helt og halvt ned på Business Class. Desuden matchende pude og tæppe til at gøre rejsen ekstra komfortabel (foto: Per Heide)

Sæderne på Business Class er store og behagelige. De vender skråt ind mod vinduet i vinduesrækken og skråt indad for de to midtersæder. Det giver en fin følelse af at have sin egen privatsfære.

En lidt fjollet, nyproduceret film om flyets sikkerhedsprocedurer kører på skærmen. Den indeholder naturligvis et par kendte fodboldspillere, da Qatar Airways er sponsor for flere hold og allerede nu promoverer det omdiskuterede fodbold-VM i ørkenstaten i december 2022.

Magelig i sæde 3A

Jeg gør mig magelig i sæde 3A og får et glas friskpresset appelsinjuice. Der er ingen alkohol, førend flyet er i luften. Fair nok, for snart løfter flyets hjul sig fra startbanen i Københavns Lufthavn.

En flot og farvestrålende 17 tommer underholdningsskærm sikrer en gennemført underholdningsoplevelse hos Qatar Airways. (foto: Per Heide)

Det er efterhånden nogle år siden, jeg sidst fløj Business Class, så jeg nyder hvert sekund. Stolen er behagelig og kan indstilles efter ønske og laves om til en seng.

Underholdningsskærmen er med sine 17 tommer stor og farvestrålende, og betjeningen går legende let, da den naturligvis kan betjenes via direkte tryk. Udvalget af film, musik og spil er stort, og de udleverede høretelefoner desuden af en rigtig god kvalitet.

Alle passagerer tilbydes desuden en times gratis internet ombord og hastigheden er fin, så længe man ikke skal streame film eller hente musik. For blot 10 USD kan man desuden tilkøbe sig internet for hele flyturen på de knap seks timer, og 65 kroner for den fornøjelse kan ikke siges at være dyrt.

Champagne og gode film hjælper tiden ombord med at gå (foto: Per Heide)

Der udleveres desuden en fin lille toilettaske med diverse fornødenheder samt et særligt corona-kit med mundbind, handsker og håndsprit.

Guf for feinschmeckere

Jeg starter flyvningen med en rosé-champagne. Qatar Airways giver valget mellem to slags champagne, og den her går glimrende til den lille udleverede skål med lune nødder.

Derefter starter serveringen. Jeg får et par tykke skiver roastbeef til forret, sammen med tre forskellige slags brød og lidt forskellige grønsager. Der var desuden to andre forretter at vælge imellem, én ren vegetarisk og en indeholdende fisk.

Foto: Forretten ombord smukt anrettet, inkl. en lille Waldorf-salat med hakkede valnødder på (foto: Per Heide)

Til hovedret vælger jeg lam med dampede grønsager og pollenta. Kødet er så mørt, at det nærmest falder fra hinanden bare man kigger på det. Den tilhørende sauce er også delikat.

Foto: En smuk og farverig servering: Lam med stegt pollenta og dampede grønsager (foto: Per Heide)

Jeg vælger at hoppe osteserveringen over og går direkte på desserten. Det er en tiramisu, som mere gennemsnitlig i forhold til, hvad jeg ellers har smagt af tiramisu.

Kagen er lidt til den tørre side. Normalt foretrækker min tiramisu lidt mere saftig og gerne med tydelig smag af mandellikør.

Foto: En smuk dessert i form af en tiramisu i chokoladesvøb, toppet med ribs, blåbær og jordbær (foto: Per Heide)

Det er noget af en sjældenhed, at en seks timers flyvning på den måde ræser afsted. Med forkælelse af alle sanser er det faktisk lige præcis det, der sker.

Qatars Business Class produkt er i sandhed guf for feinschmeckere. Det rangerer uden tvivl blandt de tre bedste business class-produkter, jeg til dato har prøvet – Emirates og Turkish Airlines (læs min anmeldelse af Turkish Airlines her) ville sandsynligvis være de to andre i samme vægtklasse.

Her er dén ting som mangler

Da flyet sætter landingshjulene ned i Doha er det derfor med fuldstændig mættede sanser. Jeg mangler endnu den sidste lille korte flyvning mod min slutdestination, Dubai. Det er desværre kun på økonomiklasse, hvilket er en hård tur ned i standard, når man lige har oplevet ‘creme de la creme’.

Og hov – NU går det pludselig op for mig, hvad dagens flytur i dén grad har manglet. Nemlig kabinepersonalets SMIL…!

Godt formummet bag både mundbind, beskyttelsesbriller og plastic-overtræksjakker fornemmer man måske nok smilene i deres øjne. Det er nu ikke det samme, som dengang man med synlige smil blev budt velkommen ombord.

Og når man ved, hvor stor en del af kommunikationen, der generelt afhænger af kropssprog og mimik, så er det en ikke ubetydelig del af rejsens atmosfære der går tabt.

Selvom de manglende smil naturligvis ikke kan lægges kabinepersonalet – eller Qatar Airways – til last, så er dette måske blot et hjertesuk herfra. Normaliteten og de nævnte smil må snart gerne må indfinde sig i 10 kilometers højde igen.

Det omhyggeligt indpakkede kabinepersonale giver desuden mere mindelser om at være ombord på et ambulancefly end på et kommercielt passagerfly. Det giver klart en mere steril og ”alvorlig” flyoplevelse end den mere uformelle og afslappede stil, man var vant til pre-corona.

Det betyder, at en flyrejse i coronaens tidsalder mangler den løssluppenhed og eventyrlyst, som ellers var så definerende og karakteristisk i ”gamle dage”. Med de mange synlige værnemidler, den allestedsnærværende smittefare osv. tager det lige toppen af rejselyst og entusiasme.

Kan Qatar leve op til hypen?

I en tidsalder med meget bevidste forbrugere, stort fokus på menneskerettigheder og FNs Verdensmål, så kan et selskab som Qatar Airways dele vandene.

Nogle vil vælge at boykotte selskabet, lige så vel som andre nødigt vil flyve med lavprisselskaber uden overenskomst. Hvorvidt man ”stemmer med fødderne” må være helt op til den enkeltes samvittighed.

Målt udelukkende på kvalitet er der dog ingen tvivl om, at Qatar Airways Business Class er svær at komme uden om. For produkt ombord lever til fulde op til hypen – selv midt i en pandemi.

Læs også om min hjemrejse på Economy Class her: “Rutetjek: Sådan er Economy Class under pandemien

Disse anmeldelser bliver tit læst