Kan det fem-stjernede flyselskab Qatar Airways holder niveauet højt i 2022? For alt omkring flyveturen er værre end nogensinde – særligt i lufthavnen.

Af Kenneth Karskov

Qatar Airways bliver ofte omtalt som et af verdens bedste flyselskaber. Jeg har tidligere anmeldt selskabets økonomiklasse i detaljer, og disse artikler kan med stor værdi læses igen, for de passer stadig.

Så det, du læser lige nu, er en status på, hvordan det går for det mellemøstlige flyselskab i 2022. For store dele af turistindustrien lider og mangler desparat dygtigt personale, så hvordan er niveauet hos Qatar Airways?

Lad der derfor først lyde en opfordring til at gå ombord i artiklen “7 grunde til at vælge Qatar Airways – og én til at lade være” for at få al baggrundsviden med.

Og lad os så komme i gang med en dugfrisk vurdering af, hvorvidt det mellemøstlige flyselskab kan holde niveau. Vi skal ombord på Qatar Airways afgang QR160 fra København til Doha.

Der er afgang fra København kl. 16:45 og ankomst i Doha kl. 23:45 (lokal tid).

Københavns Lufthavn er en dårlig oplevelse

Københavns Lufthavn er en uskøn oplevelse i sommeren ’22. Tiden er præget af SAS-pilotstrejke, mangel på medarbejdere i lufthavnen og lange køer ved både sikkerhedskontrol og check-in. Det er alt sammen ting, som tager toppen af glæden ved CPH. 

Der er da også lang kø ved Qatar Airways check-in skrankerne i lufthavnens terminal 2 denne eftermiddag. Det er på dette tidspunkt tre timer til afgang, og de almindelige skrankers har alenlage køer, og selv ved “Web check-in bag drop” tager det en halv time at nå frem til skranken. Puha!

“Web Check-in bag drop” kræver, at du har indtastet alle oplysninger hjemmefra og allerede er i besiddelse af et boardingkort. Du skal sådan set bare smide kufferten, og det fortæller jo alt om, at det er blevet en langsommelig affære at checke ind.

Lang kø ved sikkerhedskontrollen

Sikkerhedskontrollen tager også sin tid, men 15 minutter for at komme igennem er faktisk hurtigt her i sommeren ’22. Derefter kommer paskontrollen ude ved Schengen-delen af Københavns Lufthavn med endnu en kø og til sidst en god gåtur ud til gate C32. 

I gaten er der dog god styr på passagerne, som er inddelt i forskellige boardinggrupper. Det virker ret organiseret. Jeg er i gruppe 3, og reglerne bliver fint håndhævet af personalet. 

Qatar Airways flyet til Doha er så godt som fyldt, hvilket er imponerende. For priserne på flybilletter har sommeren over været rasende høje, og 10-15.000 kroner pr. person for en tur til Asien har været niveauet i flere måneder.

Det er altså 2-3 gange højere end normalt, men når rejselysten er større end udbuddet af flybilletter, så stiger priserne. Det bliver spændende at se, om de kommer ned i niveau som før coronaen igen.

Ombord på Qatar Airways flyet

Personalet ombord på Qatar Airways er en fornøjelse. De er imødekommende og servicemindede, og håndterer effektivt og venligt både den fri bar og en god frokost.

Der er tre forskellige hovedretter at vælge mellem: Provençalsk kylling med ris, ungarsk gullasch med kartoffelmos eller nudler med sur-sød-sauce. Du kan se hele menuen nederst i artiklen.

Jeg får et glas cava og en nudelret på turen fra København til Doha. Det er jo ikke decideret gourmet, men for Economy Class er serviceniveauet højt.

Til sammenligning er der kun 1 valgmulighed hos SAS på USA-flyvninger og du skal tilmed betale for øl og vin hos det skandinaviske flyselskab.

Hos Qatar Airways er alting gratis. På turen til Doha kommer Qatar Airways personalet desuden rundt i kabinen med vand, juice og cola mellem måltiderne. Det er god stil!

Underholdning i topklasse

Den lille skærm ved sædet er slet ikke så lille. Den er faktisk pænt stor og fyldt med film, både helt nye og gamle klassikere. Der er internet ombord, men jeg tester det ikke, for med en film, lidt mad og en lur, så er Dreamliner-flyet næsten nået til Qatar. 

Vel fremme i Doha lufthavn holder flyveren ved en bus-gate. Det er en streg i regningen, for så vælter man lige ud i Qatars smeltende sommerhede, og selv her ved midnatstid kan det være en sindsyg omgang. 

Langt de fleste passagerer skal videre ud i verden. Det er kun et fåtal som stopper turen i Doha, så der er lidt stress på for at nå de forskellige afgange.

Last Call

Bussen tager den lange tur igennem lufthavnen, og da vi endelig bliver smidt af i terminalen, så løber de fleste direkte hen til deres næste gate. Det samme gør jeg, og ved min gate står der allerede “Last Call” på skærmen.

Herfra fortsætter rejsen med samme høje niveau hvad angår mad, underholdning og service som på den første del af rejsen. Det er ganske enkelt imponerende, hvad Qatar Airways leverer i luften.

Så konklusionen er nem: Du kan med ro i maven booke en billet med Qatar Airways og føle dig sikker på, at det nok skal blive en god oplevelse.