Icelandairs priser er ofte gode – og produktet passer til prisen. Der er bare lige tre ting du SKAL vide på forhånd.
Af Kenneth KarskovJeg har fløjet mange gange med Icelandair til USA. De flyver til et hav af destinationer i Nordamerika, og det er både nemt og hurtigt at skifte fly på Island.
Denne gang går turen til Minneapolis i staten Minnesota. Islændingene flyver dertil året rundt, og der er den fine ting ved Island, at det ligger på vejen til USA.
Jeg flyver altså i den rigtige vej fra starten af. I modsætning til fx. Frankfurt, Amsterdam eller Paris.
Tilmed har jeg altid ment, at Icelandair er et fint selskab. De er både pålidelige og flyver ofte til virkelig skarpe priser. Det gælder faktisk uanset om turen er på Economy eller Business Class.
Prisen matcher produktet. Så der er 3 ting du skal vide, inden du sætter dig ombord på et Icelandair-fly. Lad mig give dig et par gode råd med på rejsen, som du vil takke mig for bagefter.
Icelandair Economy Class til/fra USA

Jeg er på vej hjem fra Minneapolis i Minnesota, USA. Jeg sidder på Icelandair flyet med rutenummer FI656 og har fået plads på sæde 8D på Economy Class.
“Flyvetiden vil være 5 timer og 45 minuter,” bliver der sagt over højttalerne.
Jeg flyver via Island, så første stop er lufthavnen i Keflavik. Her skal jeg skifte, og så er der ca. tre timer videre til København.
Første del af rejsen er altså en flyvetur over Atlanten på lidt under seks timer ombord på et Boeing 737 fly. Vi sidder tre passagerer på hver side af midtergangen, som det er standard på denne flytype.
Det er samme flytype, som du kender fra flyvninger indenfor Europa. Her dog med lidt ekstra komfort.
For her ligger en pude til at gøre det hele lidt mere behageligt, her er også en skærm med film, og så er der et stik til at oplade telefonen.
Der er afgang fra Minneapolis kl. 19:30. Så jeg finder mig til rette i sædet og gør klar til en natflyvning.
Icelandair gør tingene på sin måde

Icelandair gør tingene på sin egen måde. De virker til at være ret ligeglade med, hvad folk i flybranchen normalt mener.
For eksempel står Icelandair udenfor de store flyalliancer som SkyTeam og Star Alliance. Icelandair flyver med små fly over Atlanten, og selv på de lange flyvninger til USA får du ingen gratis mad.
Det sidste er vigtigt at vide. For dermed er vi fremme ved de tre ting, du skal vide på forhånd, når du booker en tur med Icelandair til USA.

Du skal betale for mad ombord
1. For det første skal du selv betale din mad – og allerhelst skal du forudbestille dit måltid. Det gør du nemt på Icelandair hjemmeside. Ombord på flyet er det primært snacks og søde sager, du kan købe.
Der er tilsyneladende mange som har bestilt mad på forhånd på denne aftenafgang fra USA.
Min sidemand har bestilt en kalkun-trekant. På rækken foran er der en som sidder med en portion varme tortellini. Og så er der mig med to stykker smørrebrød.
Dertil kommer, at du betaler du for drikkevarer ombord på Icelandair-flyet. Kaffe, te og vand er gratis på alle flyvninger, men vil du have vin eller øl til maden, så koster det ekstra.

Forudbestil din mad
Jeg har forudbestilt “Nordic Open Face Sandwiches” til 15 USD (ca. 105 danske kroner) fra Icelandairs hjemmeside.
Det er henholdsvis en laksemad med gravlax-sauce, citron og dild samt en roast-beef med remoulade, cornichoner og ristede løg.
Jeg køber en kold øl til og har dermed sammensat et fint måltid. Det smager godt, det mætter godt. Jeg har faktisk altid ment, at kold mad fungerer bedre end opvarmet mad på fly.
Maden kommer dog først på bordet efter et par timers flyvning. Der er turbulens efter afgang, så skiltet med ‘fasten sest belts’ forbliver tændt i de første to timer.
Nemt at skifte fly på Island

Den anden ting, du skal vide er, at det er nemt at skifte fly på Island.
2. Keflavik er et absurd nemt sted at skifte fly. Ja, du kan sagtens nå det – også selvom din connection ser stram ud. Hvis Icelandair har solgt dig billetten, skal du nok nå det. Ro på!
Det kan sagtens se ud til, at der er laaaaaaaange køer ved paskontrollen, både ind og ud af Island. Men ingen panik.
For kommer du med et rødbedefarvet EU-pas, kan du gå uden om køen med amerikanere og hen til automaterne. Så er du igennem på ingen tid.

Husk på, at Icelandair lever af at sende forbinde Europa med USA via Island. De vil gøre alt for at få dig med.
Og så kommer vi til den sidste ting.
3. Der er skærm med film og tv ved alle sæder, men du skal selv medbringe hovedtelefoner – eller betale ekstra for et par af Icelandairs hovedtelefoner ombord.
I 80 år til Danmark
Icelandair har i over 80 år fløjet mellem Island og Danmark. Så efter et kort stop på Island, hvor jeg lige kan nå at få mig en kop stærk kaffe, så venter tre timer hjem til Danmark.
Den sidste flyvning er på en af Icelandairs nye Airbus fly. Dynjandi (registrering TF-IAC) blev leveret til Icelandair den 31. maj 2025, så flyet er kun er godt 3½ måned gammelt.


Jeg har forudbestilt en salat til denne flyvning. For selvom det strengt taget er en morgenflyvning fra Island – der er afgang kl. 07:40 – så siger mit indre ur noget andet efter et par dage i USA.
Salaten kommer i en papkasse, men det er et godt og nærende måltid. Det er faktisk noget af det mest fornuftige mad, jeg har fået serveret på et fly. Nogensinde.

Icelandair Business Class
Min udrejse med Icelandair foregik forreste på flyet. Turen til Minneapolis i staten Minnesota var på Saga Premium, som er navnet på Icelandairs Business Class.

Icelandair er kendt for at deres Business Class ofte er til at få til en rimelig pris. Som i virkelig rimelig. Nogle gange til under kr. 10.000 tur/retur til USA.
Med Icelandair har jeg mange gange kombineret det med at flyve ud på Business Class og hjem på Economy. Luksus på udturen, natflyvning på hjemturen, hvor jeg alligevel sidder og blunder.
Sæde 1A til Island
Så jeg starter turen til Minneapolis med strækingen fra København til Island i sæde 1A.

Der står et stort blødt lædersæde ved vinduet. Jeg sætter mig godt til rettet – så langt fremme på flyet, jeg kan komme.
Det tager ca. tre timer at flyve til Island. Mit fly afgår kl. 14:00, og jeg har en god, lang rejse foran mig, så jeg er klar på en drink. Det bliver en Lemon Spritz fra drinks kortet.
Senere kommer en sen frokost på bordet. En saltkringle, hummus samt kyllingebryst med couscous og yoghurtdressing.




Det skulle vise sig at være en af de sidste ture med dette fly, fordi den ikoniske Boeing 757 i ‘Vatnajökull’-gletsjerbemaling fløj sin allersidste tur for Icelandair den 21. september 2025 – blot 13 dage senere.
Det er da også en erfaren dame, som nu går på pension. Flyet fløj sin første tur i 1994, så det er efterhånden 31 år gammel.
På Island er der mulighed for et lynhurtigt besøg i Icelandair Saga Lounge. Den er placeret før paskontrollen, så der skal lige iberegnes lidt tid til at klare formaliteterne efter loungebesøget.
Heldigvis er det hurtigt overstået, fordi Island har maskiner til at aflæse passet, så det går lynhurtigt med et EU-pas.
Til gengæld er der kø ved gaten for at komme ombord FI657 til Minneapolis St Paul.



Til USA med Icelandair på Saga Premium
Turen til Minneapolis foregår på en Boeing 737-MAX-9 (TF-ICD) ved navn Baula. Den er fra januar 2022, så en betydeligt yngre dame.
Jeg har plads 2F på flyet. Det er igen Saga Premium – Icelandair Business Class. Sædet er mere eller mindre det samme, men teknologien på flyet er nyere, fx. er skærmen større og bedre.
Nu om dage forventer folk en seng i luften, når de flyver til USA på Business Class. Icelandair har store lænestole, som kan lægges tilbage – men de bliver aldrig helt flade en seng.
Det er aldrig et problem for mig på turen TIL Nordamerika, som altid er i dagstimerne. Det er mere returrejsen, hvor folk altid gerne vil have sengen, fordi turen tilbage til Europa foregår om natten.


Jeg starter med en Gin Tonic. Der er seks forskellige flasker fin at vælge mellem, så jeg kaster mig ud i “Lundey Gin”, som er en islandsk gin med en ganske speciel gimmick. Den skifter nemlig farve, når tonic bliver tilsat.
Ginnen er oprindeligt klar blå pga. infusion med ”Butterfly Pea”-blomsterne (Clitoria ternatea), men når jeg blander den med tonic skifter farven til lilla.
Helt genialt fordi jeg netop er på vej til byen, hvor Prince-filmen Purple Rain blev optaget.


Der er aftensmad på den seks timers lange flyvning til USA til passagerer på Saga Premium. Dagens menu består af spicy rejer med guacamole til forret, herefter enten en kold salat med oksekød eller varm paneret fjeldørred.
Jeg vælger fisken, som kommer med kartofler, grønne bønner og hvidvinssauce.
Til sidst er der panna cotta til dessert, lover menukortet. Det smager unægteligt dog som en cheesecake – hvilket er helt fint med mig.
Til sidst er der kaffe og cognac, og så går de efterføgende timer med lidt arbejde, en lille lur og lidt film. Klokken 18 lokal tid lander vi i Minneapolis og dermed er turen til USA vel overstået.











