RSS

BREAKING NEWS

Nu kan du flyve fra Odense til København - men det er rasende dyrt (og kun én dag)

Af Kenneth Karskov // Flyselskabet Primera Air har lagt en enkelt afgang op mellem Odense og København, så du kan genopleve tiden før Storebæltsforbindelsen, hvor det ikke var unormalt for travle forretningsfolk at flyve indenrigs mellem hovedstaden og Danmar…

Åh nej... vandflyet København-Aarhus er truet!

Af Kenneth Karskov // En manglende tilladelse kan blive enden på en af de mest charmerende indslag i dansk luftfart, nemlig vandflyveren mellem København og Aarhus. "Vi søgte i januar 2017 om permanente tilladelser til at flyve på vores vandflyvepladser, o…

Ny rute fra CPH til historisk fransk by

Af Kenneth Karskov // Lavprisselskabet Transavia vil forbinde København med det vestlige Frankrig, og fra næste forår lancere flyvninger til en destination, som ingen andre flyver til i øjeblikket. Dermed får de rejselystne en ny destination at flyve til i de…

  • 1
  • 2
  • 3

Test: Gulf Air på Economy Class

  • Written by:

I et halvt århundrede var Gulf Air den arabiske verdens store, toneangivende flyselskab. Det var i tiden før Emirates, Etihad og Qatar Airways, og dengang var Gulf Air et fælles flyselskab for fire stater i Mellemøsten: Emiraterne, Qatar, Oman og Bahrain.

Det varede fra grundlæggelsen i 1950 og frem til årtusindeskiftet, hvor samarbejdet begyndte at slå revner. Først trak Qatar sig ud af Gulf Air i 2002 (og grundlagde efterfølgende det succesfulde Qatar Airways), så forlod Abu Dhabi samarbejdet tre år senere (og etablerede selskabet Etihad), og til sidst røg Oman ud i 2007 (og åbnede Oman Air, som mange peger på som et af Mellemøstens bedste og mest oversete flyselskaber).


Herover: Der er skærme i alle sæder på Gulf Airs Airbus A320 – også på Economy Class

Tilbage står kun den lille stat Bahrain, og Gulf Air er i dag det nationale flyselskab i dette arabiske kongerige med blot 1,4 millioner indbyggere. Flyselskabet med den stolte fortid flyver hvert år fem millioner passagerer rundt i Mellemøsten, Europa, Afrika og Asien med base i Bahrains hovedstad Manama.

Dagens rejse rejse går da også netop fra Gulf Airs hovedlufthavn i Bahrain til Muscat, hovedstaden i Oman. Det er en flyvetur på 1 time og 40 minutter ombord på en Airbus A320-200.

Herover: Boarding af Gulf Air GF562 til Muscat, hovedstaden i Oman

Der er afgang fra Manama i Bahrain klokken 9 om morgenen. Der er lange køer ved check-in, men heldigvis er det muligt at lave self-service check-in og gå til “bag drop” køen. Det sparer en masse tid i lufthavnen.

Flyet har kun få tomme sæder, så ved check-in er der kun fem pladser at vælge mellem. Så valget falder på sæde 14C ud til midtergangen.

Indretningen af kabinen på flyet rummer ikke de store overraskelser. Forrest er der fire rækker “Falcon Gold” med to store sæder på hver side af midtergangen. Herefter starter Economy Class med tre sæder i hver side af flyet.

Herover: Ombord på Gulf Airs Airbus A320-200

Flyet er grundigt rengjort, og kabinen synes at være i god stand. Her er ikke wifi ombord, men til gengæld er der små skærme i alle sæderne, og på denne korte tur er der blandt andet mulighed for at se en række serier.

Udvalget af Hollywood film – bl.a. Black Panther – er ikke tilgængelige på denne korte tur, men mon ikke disse er forbeholdt de rejsende på længere flyvninger med Gulf Air.

Herover: Benpladsen er tilstrækkelig – selv for en mand på 185 cm

De små skærme er gode til at fordrive rejseriden med, men de rummer dog en ulempe. For underholdningssystemet er af den type, hvor de små skærme kræver en boks under nogle af sæderne.

Så passagererne ved vinduet og i midtersæderne har mindre benplads, fordi de skal dele den sparsomme plads til fødderne med skærmenes små bokse. Med andre ord: Den bedste komfort er i pladserne ved midtergangen.

Herover: Læsestoffet i stolelommen består af “Gulf Life” inflightmagasinet, Duty Free kataloget samt kortet med flyets sikkerhedsinstruktioner

Undervejs bliver der serveret lidt at spise og drikke. Gulf Air er et klassisk “full-service” flyselskab, så forplejning undervejs er inkluderet i flybillettens pris.

Der er dog ikke tale om nogen overdådig servering, men blot en lille snack. En kop vand og et stykke bagværk er på menuen, og personalet udleverer også gerne en juice, hvis man spørger pænt.


Herover: Servering på den 1 timer og 40 minutter lange flyrejse med Gulf Air

I madpakken gemmer der sig lidt “blødt brød”. Det er en kage med vaniljecreme i midten, og egentlig snyder betegnelsen lidt, for kagen er snarere lidt på den tørre side end decideret blød.

Fyldet er for så vidt glimrende, men helhedsindtrykket er hverken rigtig godt eller rigtig skidt.

Så konklusionen efter turen med Gulf Air er klar: Det er ikke nogen dårlig oplevelse at flyve med Gulf Air, men det er heller ikke fantastisk.

Sammenlignet med en række af Mellemøstens andre selskaber, så er det bedre end f.eks. FlyDubai og Kuwait Airways, på niveau med Royal Jordanian – men ikke i nærheden af et selskab som Qatar Airways.

 

Flyselskab: Gulf Air GF562
Rute: Bahrain (BAH) til Muscat (MCT) i Oman
Flytype: Airbus A320-200
Klasse: Economy Class
Flyvetid: 1 time 40 minutter
Sæde: 14C