RSS

BREAKING NEWS

Ekstra fly over jul og nytår

Af Kenneth Karskov // Emirates indsætter ekstrafly for at hamle op med efterspørgslen fra solhungrende danskere, der vil til Asien over jul og nytår. For mens en stor del af nationen har travlt med at tilberede and og lave risalamande, så er der nogle som …

Nu kan du flyve til Beirut året rundt

Af Kenneth Karskov // Middle East Airlines forlænger sommerruten fra København til Beirut, så flyvningerne fortsætter hele vinteren med. Planen var ellers at lukke ruten ned i de kolde vintermåneder, men Middle East Airlines - ofte kaldet "MEA" - har fået blo…

Finnair lancerer helt ny Premium Economy

Af Kenneth Karskov // Finnair vil introducere en helt ny kabineklasse på selskabets langdistancefly. Fra slutningen af næste år, vil passagererne på de finske fly kunne sætte sig til rette i en separat Premium Economy kabine, som bliver en mellemting mellem E…

  • 1
  • 2
  • 3

Test: SAS Business Class i Europa

Bemærk! Business Class er afskaffet og erstattet af SAS Plus – læs mere her: “Test: SAS Plus

Flyveturen til Amsterdam tager blot halvanden time, så spørgsmålet er, hvor stor er forskellen på en tur på Business og en på bageste række?

Og lad det være sagt med det samme, at, ja, der er en markant forskel. Oplevelsen i lufthavnen, pladsen ombord og maden er altsammen bedre på Business Class, men det er også værd at bemærke, at prisforskellen ligger på 5-6000 kroner fra den billigste til Business Class billetten. Eller i dette tilfælde, nogle tusinde ekstra bonsupoint…

Jeg checker ind på nettet, så jeg går direkte til SAS Fast Track i Terminal 3.

Ikke bare slipper jeg for den lange kø i den almindelige sikkerhedskontrol, jeg skal heller ikke spadsere over til Terminal 2 for at blive undersøgt, for derefter at spadsere hele vejen tilbage for at gå i loungen. SAS loungen ligger lige ved udgangen fra Fast Track, og dermed bliver det ikke bedre i Kastrup, end det her.

SAS loungen er den bedste af lufthavnens “venterum”. Loungen er opdelt i to sektioner: Stueplan som er for Business Class passagerer og første sal som er for guldkortkunder. Forskellen er, at første sal har et større udvalg i mad og drikke.

Jeg sidder ikke længe i loungen, inden det er tid til boarding. Maskinen til Amsterdam er en af de gode gamle MD’er. De larmer skrækkeligt, hvis man får plads helt nede bagi, men på de forreste pladser er støjniveauet tilsvarende mindre.

“Reserved for comfort”: På de europæiske ruter er midtersædet frit på Business Class.

I modsætning til en række andre flyselskabers fortolkning af Business Class på de korte, europæiske ruter, så kommer SAS ikke rundt med en velkomstdrink, de hænger ikke din jakke op i det lille skab, de trækker heller ikke altid gardinet for mellem Business og Economy, og der kommer ikke en lille hvid dug på bordet.

Om det er vigtigt er en smagssag, men disse ting er ikke usædvanlige hos konkurrenterne.

SAS skal have stor ros for fremragende brød, Summerbird chokoladerne og Nicolas Feuillatte champagnen. Til gengæld kan jeg ikke mobilisere samme entusiasme omkring de fem tynde skiver oksekød med linser, men der er for så vidt ikke noget at udsætte på kvaliteten.

Det hele naturligvis serveret på porcelæn med metalbestik og drikkevarer i rigtige glas, og bagefter er der Moyet Cognac til kaffen.