Turen går hurtigere på de forreste seks rækker på Emirates flyet fra København til Dubai.
Af Kenneth KarskovKlokken er 15:35. En torsdag i juli, hvor jeg befinder mig i det fjerneste hjørne af Københavns Lufthavn.
Gate C39 føles som halvvejen til Dubai. Det er herude, at der står en Boeing 777-300 fra Emirates parkeret, og planen er, at den skal tage mig til De Forenede Arabiske Emirater i løbet af 6 timer og 10 minutter.
Jeg er startet med at have sæde 28G på Economy Class, men det skal snart blive bedre. Meget bedre.
På ruten til og fra Danmark har Emirates to klasser: Economy Class og Business Class.
Der er ingen Premium Economy (endnu) eller First Class på København-ruten. Så enten sætter du dig til rette på økonomiklassen, alternativt skal du op på Business Class i en stol, der kan foldes ud til en seng.
Upgrade-guden smiler
48 timer før afgang tjekker jeg ind på Emirates’ hjemmeside og får et boardingkort til sæde 28G på Economy Class.
Men Upgrade-guden har tilsyneladende kastet sin kærlighed på mig denne torsdag eftermiddag, så er jeg rykket en klasse op.
Så 28G på økonomiklassen er forvandlet til sædenummer 6H på Business Class. Wohooooo!
Den her tur til Dubai skal nok blive god.
Emirates Boeing 777 fra København
Emirates fløj tidligere med Airbus A380 til København. Jeg havde fornøjelsen af, at prøve dén oplevelse i 2017. Det var en rejse, som var en arabisk prins værdig, og indebar bland andet et besøg i baren på flyets første sal – wauw!
Under coronaen skiftede Emirates dobbeltdækkerflyet ud med en Boeing 777 på flyvningerne mellem København og Dubai. Denne maskine er lidt anderledes indrettet, og har for eksempel ingen bar.
Det er tvivlsomt, om vi nogensinde kommer til at se A380 i København igen. Fordi det må give meget bedre mening på bundlinjen for Emirates at flyve med en Boeing B777-300 fra Danmark.
Denne flytype har færre antal sæder og mere plads til fragt. Begge dele passer perfekt i det danske marked. Så Boeing 777 flyet er (nok) kommet for at blive, så lad os se, hvad den kan.
Pladsen på Business Class
Personalet byder velkommen i døren, og jeg finder hurtigt min plads – 6H – hvor der ligger tæppe, pude og støjreducerende hovedtelefoner klar.
Ved sædet ligger også en lille pose med “futter”, hvis du vil ud af dine egne sko, samt et par flyverbriller til at lukke kabinelyset ude, hvis du vil hvile dig. Det her er jo en dagsflyvning.
Personalet udleverer en toilettaske fyldt med Bulgari produkter. Den er faktisk markant større end nogle af konkurrenternes tilsvarende tasker.
Der er oceaner af benplads omkring mit sæde på Emirates flyet. Række 6 er den sidste række på Business Class. Den er adskilt fra den øvrige del af Business Class af en mellemgang.
Personalet bruger flittigt mellemgangen, når de serverer i kabinen. De bevæger sig elegant rundt, så det er uproblematisk.
Mellemgangen bliver også brugt ved boarding at Economy Class passagererne. De spadserer lige forbi og kigger misundeligt på de store sæder og den megen plads på Business Class.
Middag på flyet
Menu- og vinkort bliver omdelt af personalet, og en velkomstdrink bliver tilbudt. Valgmulighederne er to slags juice eller Veuve Clicquot Champagne – også kendt som “Den gule enke”. Jeg hopper på den sidste.
“Mr. Karskov would you like to join us for dinner?”, lyder det høflige spørgsmål.
Jatak! Jeg vil gerne starte med den traditionelle arabiske mezze til forret og så bagt helleflynder til hovedret.
Der er tre valgmuligheder til forret, tre til hovedret og fire til dessert. Dermed er der 36 kombinationer i alt.
Stærkt vinkort
Inden middagen bliver der serveret drinks. I vinkortet er der en hel side med forskellige cocktails.
Jeg beder om en Negroni – min favoritcocktail – det består af lige dele gin, rød vermouth og Campari. Den bliver serveret med en portion knasende sprøde nødder.
Vinkortet er virkelig godt. Mange af flaskerne koster 400-500 kroner pr. flaske, og personalet er rundhåndede med udskænkningen. På det her punkt giver Emirates den gas.
Smagen af Mellemøsten
Flyet er på vej til Mellemøsten, så jeg starter med en traditionel arabisk mezze med bl.a. humus, pita og kebbeh.
Jeg kan godt lide, at ferien starter allerede på flyet. Jeg elsker, når man som passagerer kan mærke, hvor i verden man er på vej hen. Så det her er en god start.
Hovedretten er et stykke bagt helleflynder med ristede kartofler og asparges, og nu begynder mætheden at melde sig.
Så jeg springer desserterne over, og hopper i stedet på en osteplatte med tre forskellige oste. Perfekt med et glas portvin i form af Warre’s Colheita fra 2005.
Fri bar hele vejen
Personalet er flinke til at fylde op i glassene under måltidet. Hver gang jeg vælger en vin, kommer de møjsommeligt rundt med flasken, så jeg kan se hvidvinen, rødvinen og portvinen, inden de hælder den op. Det er god stil.
I mellemtiden har jeg sat gang i en film på den store skærm. Underholdningssystemet hos Emirates har med rette vundet et hav af priser.
Systemet er spækket med gode film, faktisk alt for mange til en seks timers flyvetur. Det er selvfølgelig, hvad man må kalde et luksusproblen.
Jeg troede egentlig, jeg havde fået alt, hvad jeg kunne spise og drikke, men jeg lader mig alligevel friste. Så jeg bestiller en kaffe og en cognac.
For lige at understrege drinkskortets niveau, så er cognac’en altså en Hennesy XO. En flaske som i Københavns Lufthavn står til kr. 2.399,- for en liter.
En stol, der bliver en seng
Maven er mæt og øjnene trætte, så jeg trykker på det lille panel med symbolet for en seng. Motoren i sædet begynder at snurre og langsomt tryller det sig om til en soveplads.
Personalet kommer forbi med en tynd madras til at komme over sædet, og så lukker jeg øjnene.
Åh, det her er næsten det bedste af det hele. Strække benene, lukke øjnene og slappe helt af.
På den måde er det en smal sag at flyve til Dubai. God service, god mad, god plads og gode film. Tiden går på sæde 6H på Business Class med Emirates.
Emirates Business Class får kritik
Der findes dog også en del kritik af Emirates Business Class på Boeing 777 på nettet – og jeg har læst det meste.
Kritikken går på, at du på Business Class hos Emirates risikerer at få et midtersæde.
Fordi Emirates har stadig 2-3-2 konfiguration på Boeing 777 flyene på Business Class. To sæder ved vinduerne og tre i midtenrækken.
Du kan altså ende i midten med en fremmed på hver side af dig.
Et midtersæde på Business er faktisk unormalt nu om dage. På de oversøiske strækning kører de fleste flyselskaber enten 2-2-2 eller endnu bedre 1-2-1 konfiguration.
1-2-1 konfigurationen kan du opleve på Emirates Airbus A380’ere. Faktisk også på Emirates nyindrettede Boeing 777 fly, som også får 1-2-1 og dermed er uden de forhadte midtersæder.
Så midtersædet er på vej ud hos Emirates, men indtil videre får du den gamle kabine på flyvningerne til og fra København.
Flad seng, men….
Det andet kritikpunkt går på sædet. Emirates Business Class stolen på Boeing 777 flyet kan trylles om til en seng, men ikke til en 180 grader flad briks.
For sengen har stadig en lille hældning, når sædet er kørt helt tilbage. Den er som et bræt, der står en smule på skrå. Flad, men ikke 180 grader flad.
Det skal dog vise sig, at jeg sover glimrende i et par timer.
Husk dertil, at på ruten fra Danmark til Emiraterne opholder jeg mig på intet tidspunkt på flyet i nattetimerne.
Afgangene mellem København og Dubai er altid om dagen – begge veje, faktisk.
Flyskift i Dubai
Konklusionen er, at jeg har nydt turen med Emirates fra København til Dubai på Business Class.
Men min rejse er langt fra slut, da flyet sætter hjulene på landjorden i Dubai. For jeg skal videre.
Der er to timer og 45 minutter til næste afgang. Eftersom jeg har fået et par timers søvn på flyet, er jeg relativ frisk her omkring midnatstid i Emiraterne.
Så jeg spadserer rundt i lufthavnen for at se, hvad den byder på. Lufthavnen er proppet med butikker og spisesteder, og dertil kommer at Emirates har en vidunderlig lounge.
Loungen udgår en hel etage i lufthavnen, som kun er for passagerer på Business Class. Samt endnu en etage, som kun er for passagererne på First Class.
Næste afgang har Maldiverne som destination. EK656 afgår kl. 02:30 fra Dubai til hovedstaden Malé.
Forreste række til Maldiverne
Det er som udgangspunkt den samme flytype til øgruppen i Det Indiske Ocean som også flyver på Københavner-ruten: Boeing 777 flyet.
Til forskel fra Københavner-flyet har Boeing 777-300 maskinen til Maldiverne dog også Emirates First Class.
Så jeg sidder igen på række 6 på Business Class, men denne gang er det allerforreste række. For de første fem rækker går til Emirates overdådige First Class kabiner.
First Class har suiter med døre, og det er umuligt at sidde her uden at få en drøm om at prøve Emirates First Class en dag.
Lige nu er trætheden dog ved at overmande mig, så merprisen for First Class ville være spildt på denne tur.
Det er dog en kort natflyvning, for flyvetiden er programsat til 4 timer og 10 minutter til Maldiverne, så der er ingen tid at spilde, hvis jeg skal nå lidt søvn.
Godnat fra 10 kilometers højde
Proceduren for denne fire timers natflyvning er som følger: Jeg finder min plads, drikker et glas Moët Rosé Champagne som velkomstdrink, tager et hurtigt kig i menukortet, modtager (endnu) en toilettaske og bliver spurgt om jeg kunne tænke mig en drink.
Jeg hopper på en Negroni – igen – men jeg sover næsten, inden jeg når at drikke den.
For det er som om hele flyet er enige om, hvad der nu skal ske. Vi kører alle sædet så langt ned det kan komme og lukker øjnene. Snork.
Jeg bliver også spurgt til morgenmaden, og får afgivet en bestilling. Den bliver serveret to timer før landing, får jeg at vide, hvilket jo er nogenlunde halvvejs på en 4 timer og 10 minutter lang flyvetur.
Morgenmad på flyet
Den rigtige luksus på den her flyvning midt om natten er jo at få sovet. Så da jeg bliver vækket til maden, spørger jeg, om det må vente lidt, så morgenbakken ender med at komme på bordet en time før landing.
Set i bakspejlet skulle jeg nok have sprunget morgenmaden helt over og i stedet få sovet lidt mere. For i mellemtiden er det blevet morgen i Maldiverne, og dagen er dermed godt i gang.
Der står en tandbørste ude på flytoilettet, og den er efterhånden tiltrængt. Så jeg får børstet mine tænder, sætter mig tilbage i sædet og så lander den store Boeing 777-300 i lufthavnen på den lille ø i Maldiverne.
Eventyret i Det Indiske Ocean er startet på bedst tænkelige måde.