Det er et gigantisk flyselskab, som har åbnet rute mellem København og Delhi. IndiGo fløj sidste år med 118 millioner passager, og nu skal danske rejsende med ombord.
Af Kenneth Karskov“Vi er Indiens største flyselskab,” lyder budskabet, da IndiGo præsenter sig selv overfor den danske presse ved en briefing i København.
“Og vi er også Indiens foretrukne flyselskab,” forlyder det videre. Udsagnet bliver hurtigt bakket op med tal: Sidste år fløj 118 millioner mennesker med IndiGo.
Snart inkluderer det tal også danske rejsende, for IndiGo flyver nu direkte mellem København og den indiske millionby, Mumbai.
Den flyvende hollænder
Direktør for det indiske flyselskab er Pieter Elbers. Han er hollænder og har en fortid hos KLM, men står nu i spidsen for det fremadstormende flyselskab.
Han peger på, at IndiGo er verdens 7. største flyselskab målt på daglige afgange.
“Indien gennemgår en enorm forvandling i disse år. Landet har verdens yngste befolkning, Indien forventes at blive verdens tredjestørste økonomi indenfor to år, og den indiske middelklassen vokser helt enormt,” fortæller han.
Det er på den baggrund, at IndiGo har store forventninger til fremtiden. For udsigterne peger på at behovet og lysten for at rejse er stærkt stigende i det folkerige asiatiske land.
“1 ud af 12 nye Airbus fly går lige nu til IndiGo,” fortæller han. Og understreger dermed den hastighed, hvormed det indiske flyselskab vokser.
IndiGo startede livet som et lavprisselskab med billige indenrigsflyvninger i Indien, men den rolle er selskabet vokset ud af.
København er 4. destination i Europa
I dag er IndiGo et flyselskab selskab med 118 millioner årlige passagerer, over 2200 daglige flyvninger, en flåde flere end 400 fly og et rutekort med 140 destinationer.
“København er vores fjerde europæiske destination. Vi har længe fløjet til Istanbul, vi har åbnet Amsterdam og Manchester, nu siger vi så ‘Namaste Copenhagen’,” erklærer Pieter Elbers.

Fra at være et rendyrket lavprisselskab er IndiGo i dag et flyselskab med lave omkostninger og skarpe priser.
På korte flyvninger er det ingen gratis mad – den kan købes ombord eller forudbestilles – mens de lange flyrejser over 7 timer inkluderer måltider.
Det minder om det koncept SAS kører med, hvor de også tager penge for maden på de korte flyvninger indenfor Europa, men giver et måltid til USA og Asien.
Det kan du forvente af IndiGo
I praksis betyder det, at ruten mellem København og Mumbai bliver defineret som en lang IndiGo-flyvning, så der er gratis mad ombord.
På Economy er mad og sodavand inkluderet i billetprisen, lover IndiGo-direktøren, men tilføjer, at alkohol koster ekstra.
IndiGos tre ugentlige flyvninger på ruten opereres med Boeing 787-9 Dreamliner-fly (lejet ind fra Norse Atlantic Airways), og ombord er der to klasser: Economy Class og luksusklassen IndiGoStretch.
Så det er også muligt at flyve lidt mere behageligt til Indien.
IndiGo har en luksusklasse – kaldet IndiGoStretch – med en stor lænestol, der kan lægges tilbage (men ikke bliver til en flad seng). IndiGoStretch har både gratis mad og alkohol.
Verdens skal lære IndiGo at kende
For de fleste danske rejsende vil IndiGo være et nyt bekendtskab. Men sådan er det ikke på hjemmemarkedet i Indien.
“Mens resten af verden stadig skal lære IndiGo at kende, så har Indien gjort det længe,” siger Pieter Elbers.
Flyselskabet er blot er 19 år gammelt, hvilket i flybranchen ofte vil blive anset som et yngre selskab, men den høje kendskabsgrad i Indien har da også en forklaring.
“Det hænger sammen med at hele 90% af Indiens kæmpestore befolkning lever indenfor en radius af 100 km fra en lufthavn, som IndiGo betjener,” forklarer IndiGos øverste chef.
Og nu er det så Danmarks tur til at lære IndiGo at kende. I første omgang med tre ugentlige flyvninger mellem København og Mumbai i Indien.





